JAAAAAAAAHH!!!!! [premiärtur]

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
ValterVFR
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån maj 05, 2008 22:30
Ort: Sigtuna
Kontakt:

#16 Inlägg av ValterVFR »

Hej! Ny här på VFR forumet. Har just bytt ut min CBR 600 ´01 mot en VFR 800 ´07. Bor i Sigtuna, men har de flesta polarna åt Uppsala hållet. Vore trevligt med lite fler, har nämligen ingen att åka hoj med. Så är ni sugna på en tur nångång, så kommer jag gärna och hakar på.
Annars är ni välkomna till Sigtuna.

Mvh/ Valter
Valter
VFR 800 `07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

ValterVFR skrev:Hej! Ny här på VFR forumet. Har just bytt ut min CBR 600 ´01 mot en VFR 800 ´07. Bor i Sigtuna, men har de flesta polarna åt Uppsala hållet. Vore trevligt med lite fler, har nämligen ingen att åka hoj med. Så är ni sugna på en tur nångång, så kommer jag gärna och hakar på.
Annars är ni välkomna till Sigtuna.
Brukar ibland på onsdagar åka till Våfflan eller Dammstugan i Sigtuna. Kommer säkert bli några gånger i år också bara jag får ut hojen, men det verkar som om det äntligen blir start nu i veckan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#18 Inlägg av Brother Wolf »

Säg till Tyrannosaurus så hakar jag på! 8)

Jag bor i Stureby så du kan fånga upp mig på vägen! :D

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Brother Wolf skrev:Säg till Tyrannosaurus så hakar jag på! 8)

Jag bor i Stureby så du kan fånga upp mig på vägen! :D
Visst absolut. Vi får se, om allt går bra så blir det premiär imorgon. Allt är i stort sett klart, det som åsterstår är lite vaxning, montera tank och fylla olja. Sen är väl tanken att det ska bli en sväng till Röda Kaffét i Vårby via en lugn (nytt halt bakdäck) sväng på Bulten.

Igår var det stötdämpar- och bakhjulsmontering. Idag permanent ihoplödning och krympslangning av generatorkablarna eftersom jag fullständigt har ledsnat på smälta kopplingar. Den dagen motorn ska ur ramen får jag väl klippa skiten. Tillbaka med ljuddämparen, det var meningen att det skulle byggas en ny, men det blev inte tid till det just nu. Kanske blir när jag kommer hem. Dämpen som sitter där just nu låter iofs mycket trots att den är maxfylld med dämparmaterial, insatsen måste bankas in med träkloss och hammare. Men ljudet kommenseras av att den är ineffektiv och stjäl effekt :roll:

Tanken var att köpa en färdig ljuddämpare, men efter lite mätning kunde jag konstatera att röret ligger så tight att den inte skulle gå fri för svingen. Så enda lösningen är ett excentriskt lock vid anslutningen och en lite vinklad montering. Det kommer iofs inte synas när allt är på plats, men det blir special special som det mesta andra "grottmecket" på den här hojen 8)
Eller vad sägs om följande spec på den nya dämparen? Kropp av Ø 100 mm aluminiumrör, anslutnings- och slutlock av billet aluminium, anslutnings- och slutrör av ett tjockt aluminiumrör som svarvas in- och utvändigt till rätt dimention, snedkapat bak så man får en liten pip, 2" insatsrör från Simons (Ray Metallfabrik), fräst invädig kona för att få en bra övergång från slutröret (2,5") till insatsen (2"), dämpmaterial - det jag hittar, anslutningsklämma - den jag har idag, ramfäste till ljuddämparkroppen är inte klart men det ska väl gå att hitta någonstans.

Det blir kanske bra. Låt oss hoppas det med tanke på vilket jävla jobb jag och polarn ska lägga ner :twisted: För nu :evil: vill jag äntligen få ut den effekten som motorgodiset som sitter i och på är byggt för.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#20 Inlägg av Brother Wolf »

Lycka till :D
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#21 Inlägg av SGM »

ValterVFR skrev:Hej! Ny här på VFR forumet. Har just bytt ut min CBR 600 ´01 mot en VFR 800 ´07. Bor i Sigtuna, men har de flesta polarna åt Uppsala hållet. Vore trevligt med lite fler, har nämligen ingen att åka hoj med. Så är ni sugna på en tur nångång, så kommer jag gärna och hakar på.
Annars är ni välkomna till Sigtuna.

Mvh/ Valter
Så fort kortet är avklarat så kommer man nog sikta på ljumna sommarkvällar i Sigtuna. :)

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det blir ingen start idag, hade en del annat att göra och nu tycker jag nästan det börjar bli lite sent, då är jag inte ute förrän 20 eller nåt.

Men allt är ihopsatt och klart, i stort sett bara att veva igång. Det enda som återstår är att fylla upp förgasarna. Det är en lite egen procedur på förgasarhojar (iaf Honda) som har soppapump när förgasarna sitter högre än tankens utlopp.
Man kopplar förbi reläet till soppapumpen, på med tändningen och låter den gå tills den stannar. Den här proceduren överfyller förgasarna en aning (inte så det flödar över) och jag vill inte låta den stå så över natten. Sen när reläet är inkopplat så styr den det själv.

Anledningen till proceduren (om någon undrar :wink: ) är att reläet bara aktiverar pumpen när tändspolarna är aktiva och ska jag stå och nöta på starten tills gasarna har fyllt upp så har jag inget batteri kvar, då är det lättare att göra som jag beskrev. Funktionen med reläet är troligen en säkerhetsgrej för om man går på öronen och motorn stannar så stoppa även pumpen och fortsätter inte att pumpa ut soppa.

Det blir en tur imorgon innan det är dags att hänga på packningen. Lördag morgon ska den stå packad och klar i garaget, frukost, dra på kådiset, starta och åka :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Inlägg: 190
Blev medlem: ons jul 05, 2006 12:14
Ort: Södertälje
Kontakt:

#23 Inlägg av ahlisboy »

Tyrannosaurus skrev:Det blir ingen start idag, hade en del annat att göra och nu tycker jag nästan det börjar bli lite sent, då är jag inte ute förrän 20 eller nåt.

Men allt är ihopsatt och klart, i stort sett bara att veva igång. Det enda som återstår är att fylla upp förgasarna. Det är en lite egen procedur på förgasarhojar (iaf Honda) som har soppapump när förgasarna sitter högre än tankens utlopp.
Man kopplar förbi reläet till soppapumpen, på med tändningen och låter den gå tills den stannar. Den här proceduren överfyller förgasarna en aning (inte så det flödar över) och jag vill inte låta den stå så över natten. Sen när reläet är inkopplat så styr den det själv.

Anledningen till proceduren (om någon undrar :wink: ) är att reläet bara aktiverar pumpen när tändspolarna är aktiva och ska jag stå och nöta på starten tills gasarna har fyllt upp så har jag inget batteri kvar, då är det lättare att göra som jag beskrev. Funktionen med reläet är troligen en säkerhetsgrej för om man går på öronen och motorn stannar så stoppa även pumpen och fortsätter inte att pumpa ut soppa.

Det blir en tur imorgon innan det är dags att hänga på packningen. Lördag morgon ska den stå packad och klar i garaget, frukost, dra på kådiset, starta och åka :D
Vet du om det är samma system på min gamia -86:a? Den är alltid så segstartad första gången på våren...
-86 The original and best

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

Så, då var premiärturen avklarad, bulten, glass på Rosenhil, via Vårsta ut på E4, lägga en bullermatta i tunneln :twisted: och sen hem och packa.

Nu är det tankat, packat och klart men sidoväskorna fick jag lämna hemma då något har hänt med ett fäste som inte längre går att få på hojen (har snabbfästen även på fästena). Så det blev klassisk träffpackning istället, väskorna använder jag sällan oc hbara om jag ska ha med mig något mer än vanligt. Tänkte ha med mig en musikmaskin (datorn 8) ), men det sket sig.
Höger framblink funkar inte, visade sig att det är en lödning som har släppt i lampsockeln, men det får vi fixa senare.
ahlisboy skrev:Vet du om det är samma system på min gamia -86:a? Den är alltid så segstartad första gången på våren...
Om den har soppapump och inte självfall från tanken så är svaret ja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar