Igår körde jag min första lektion...

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#61 Inlägg av Fredrik P »

heppstars skrev:
Fredrik P skrev:
heppstars skrev:
Lycka till Bosse sa att han hade haft ca 22 elever som kört upp redan & alla har klarat det, så det kommer att gå kanonbra Fredrik, sen får vi ut & köra....har du fixat nån hoj än?

/Jonas
Näe inte än. Tog det lite lugnt på den fronten då jag inte skulle köra upp förens 12 juni. Nu känner man lite panik istället :D
Ska åka å kolla på en hoj i veckan om den finns kvar. Måste bara kolla med polarn när han e ledig så han kan följa med å provköra och då köra hem hojen.
En VFR då såklart :cdrewl
ajjamen. En 04:a, silver

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#62 Inlägg av heppstars »

Gött :!: :!: :!: snart dags att dra en repa i solen & svettas lite :D :D
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#63 Inlägg av Fredrik P »

heppstars skrev:Gött :!: :!: :!: snart dags att dra en repa i solen & svettas lite :D :D
japp de kan du ge dig f*n på :D :D :D

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#64 Inlägg av Silverbitch »

Ska köra idag igen...5:e lektionen
Pratade med lärarn idag och han sa att han bokat tid för uppkörning nu, :shock: gött nervös blev man då

Han ville inte säga vilket datum till mig, det skulle jag få veta i em när jag ska dit och köra..

Jag har problem med manöverbanan där man ska köra sakta...han tycker jag gasar för dåligt och att jag inte tittar dit jag ska utan koncentrar mig för mycket på konorna. Det är väl det som e felet, annars går det bra.
Jag tycker det är så jobbigt att köra på den hojjen han har, en Yamaha från -82 eller nåt, sist fick jag dock köra en Honda CB750 vilken kändes bättre dock inte i manöverbanan där den blev lite tungkörd tyckte jag.

När blir nästa dejt???? Längtar som faan.

Ska iväg med sambons forum till Motala nästa helg, ska bli kul att komma ut igen.
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#65 Inlägg av faceplant »

Silverbitch skrev:Ska köra idag igen...5:e lektionen
Pratade med lärarn idag och han sa att han bokat tid för uppkörning nu, :shock: gött nervös blev man då

Han ville inte säga vilket datum till mig, det skulle jag få veta i em när jag ska dit och köra..

Jag har problem med manöverbanan där man ska köra sakta...han tycker jag gasar för dåligt och att jag inte tittar dit jag ska utan koncentrar mig för mycket på konorna. Det är väl det som e felet, annars går det bra.
Jag tycker det är så jobbigt att köra på den hojjen han har, en Yamaha från -82 eller nåt, sist fick jag dock köra en Honda CB750 vilken kändes bättre dock inte i manöverbanan där den blev lite tungkörd tyckte jag.

När blir nästa dejt???? Längtar som faan.

Ska iväg med sambons forum till Motala nästa helg, ska bli kul att komma ut igen.
Jag tycker att han har helt rätt med gasen. Mycket gas och sedan kontrollerar du farten med kopplingen. Då blir det på något mysko vis inte lika svårt att hålla balansen och man kan koncentrera sig lättare på manövreringen.
Jag var iväg på avrostning med SMC för ett par helger sedan och då tränade vi mycket på att inte titta på konerna i manöverbana. Med lite övning blir man förvånad över hur pass lätt det faktiskt är.

Men, jag vet att övningsköra manöverbana är en jobbig del av att ta kortet, själv gjorde jag det i 29-gradigt värme. Det är bara att kämpa på! :)
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#66 Inlägg av adrian_vg »

Kör man för sakta får man ingen gyroeffekt från hjulen och då måste du hålla balansen själv. Lösningen är att köra snabbare för att få fart på hjulen som då håller dig upprätt. Låter svårare än det är. Mer fart kort sagt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#67 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Kör man för sakta får man ingen gyroeffekt från hjulen och då måste du hålla balansen själv. Lösningen är att köra snabbare för att få fart på hjulen som då håller dig upprätt. Låter svårare än det är. Mer fart kort sagt. :)
Det var inte igår du tog ditt kort va? :) Vitsen med manöverprovet är att man SKA köra långsamt och balansera med kroppen... går det fort så kuggas man.

Fortsätt öva Silverbitch! Jag la mest tid på krypkörningen... det tog ett tag innan det satt. Fast räddningen för mig var att ge f-n i gasen helt och bara reglera farten med kopplingen. Så fort jag började använda gasen också så blev det för mycket att hålla reda på.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#68 Inlägg av faceplant »

Kan avslöja att på min uppkörning så kuggade jag rejält på manöverprovet. Jag var sjukt nervös så det blev ett motorstopp och en rejäl fotnedsättning.
Resten av uppkörningen skedde i villaområde med en massa ungar och annat och då fick jag visa att jag kunde det där med krypkörning då det verkligen gäller.
Klarade dock kortet utan kommentarer om manöverbanan! Hade nog lite tur med uppkörningsförättaren...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#69 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Kör man för sakta får man ingen gyroeffekt från hjulen och då måste du hålla balansen själv. Lösningen är att köra snabbare för att få fart på hjulen som då håller dig upprätt. Låter svårare än det är. Mer fart kort sagt. :)
Det var inte igår du tog ditt kort va? :) Vitsen med manöverprovet är att man SKA köra långsamt och balansera med kroppen... går det fort så kuggas man.

Fortsätt öva Silverbitch! Jag la mest tid på krypkörningen... det tog ett tag innan det satt. Fast räddningen för mig var att ge f-n i gasen helt och bara reglera farten med kopplingen. Så fort jag började använda gasen också så blev det för mycket att hålla reda på.
1991. :D

I början körde jag för långsamt så jag välte några gånger. Efter ett tag kom jag på ett knep som funkade för mig genom att jag stod upp och hangoutade åt andra hållet som jag svängde åt. För en del funkar det bättre att sitta ner och göra samma sak.

Lite fortare går det att köra, men inte så fort att man susar igenom garagevändningen.

Jag la också ner mest tid på krypkörningen. Allt annat var en promenad i parken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#70 Inlägg av Silverbitch »

Kom precis hem från körningen :P :P :P
Idag gick det sketbra, först hade vi lite landsvägskörning för att kolla min kurvteknik, problemet var att de hade lagt ut rullgrus över hela körbanan...men det gick fint ändå.
Det enda jag hade problem med idag var att leda hojjen, tror hela tiden att jag ska tappa den...tips tack!
På manöverbanan körde jag 4 gånger i lågfartsdelen nästan prickfritt!! Sedan högfartsdelen utan problem, bromsprov körde vi också vilket inte var så svårt. NU känns allt super, jag är jättenöjd och det var lärarn oxå!

Har fått uppkörningstid den 2 juni!!!
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#71 Inlägg av Fredrik P »

sista körningen innan uppkörning imorgon.
Gick väl sådär. Bromsade så hårt att jag låste framhjulet på cykeln, 6 meter bromsspår sådär kul. Men jag lyckades sitta kvar på hojen.
Sen höll jag på att lägga den för första gången, fastnade med blicken i backen....fick en jäkla vinkel på cykeln, tror den var nere i backen oxå men lyckades få upp den. Va lite småpinsamt, ännu värre kändes de att man ska köpa upp imorgon. Men men, gick mycket bättre sen. Ska försöka bromsa lite mer imorgon bara. Vart lite skraj efter sen.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#72 Inlägg av Conseal »

Silverbitch skrev: Det enda jag hade problem med idag var att leda hojjen, tror hela tiden att jag ska tappa den...tips tack!
Vinkla hojen mot dig hela tiden och "luta den mot höften". Ger lite mer tyngdkänsla men den kommer inte falla från dig och du har hela tiden kroppen att sätta imot och styra med.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#73 Inlägg av adrian_vg »

Silverbitch skrev:Det enda jag hade problem med idag var att leda hojjen, tror hela tiden att jag ska tappa den...tips tack!
Leda? Vaddå leda? Ingår det numera i uppkörningen för mc??

I vilket fall, luta hojjen mot höften (men inte för mycket, för då hamnar du under den! ;-)) och använd armar och händer till att styra den. Du kan iaf inte hålla emot och upp den med enbart armar och händer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#74 Inlägg av adrian_vg »

Fredrik P skrev:sista körningen innan uppkörning imorgon.
Lycka till!
Fredrik P skrev:Vart lite skraj efter sen.
Gör misstagen på banan och under kontrollerade förhållanden. I trafiken på riktigt, tolereras inga misstag. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#75 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Leda? Vaddå leda? Ingår det numera i uppkörningen för mc??
Ja. Garagevändningen är också ett minne blott, och krypkörningen görs sittande på hojen... :wink:
VFR750F -92, grön

Skriv svar