Hojlös . vad gör jag nu då ?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#31 Inlägg av tersan »

Knepigt problem... en (rejäl?) påse med pengar och så frågan: vad ska jag köpa nu?

VTR har väl lite rykte om sig att sörpla bensin, kanske inte så bra med tanke på jobbpendling.

Vad sägs om en tidig VFR som kompletteras med nåt lite mer busigt för banåka, typ nån 600?

Eller varför inte köpa hojen som alla ägare till en röd VFR EGENTLIGEN vill ha: Ducati! :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#32 Inlägg av apex »

Ja, svårt!

VFR, för mig är bara en kombination av bra egenskaper. Lätt, bra chassi, bromsar, motor, bra körställning.

Men det finns läckrare hojar: R1, Ducati, Fireblade

En kille på jobbet köpte en extrem hoj, men fick lämna tebax den efter 10 mil. Han fick ont i armarna med den framåtlutande körställningen. :lol:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#33 Inlägg av stefan »

kennet skrev:
Conseal skrev:
stefan skrev:Jag vet att du börjat sukta efter en VTR men det var denna jag menade http://www.blocket.se/vi/17863991.htm?ca=11_s

/Stefan
2001 med 98/99ans backspeglar? .. iofs hugger men inte till det priset ..
Sen ska jag inte ha en röd .. dom är för snabba för mig .. jag gör bara illa mig .. får skaffa en svart eller ngt.
Ser inga passagerarhandtagen heller.....
Dom finns med, är dock inte monterade. Jag var själv spekulant på denna hoj men valde en annan.

//S
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#34 Inlägg av Conseal »

Jag vill inte alls ha en ducce .. velar mellan VTR och VFR .. vill ha en yngre hoj just nu och inte en äldre .. VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.

Efter en "vetenskaplig" uträkning baserat på inköpspris i snitt för en -03 av vardera modell, uppskattad bensinförbrukning, dagens bensinpris, försäkringskostnad och en fiktiv körsträcka om 1000mil, har jag ett resultat.

Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.

Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.

Ur ett rent ekonomiskt plan alltså .. servicekostnader, reservdelar, körglädje och gemeskapen på världens bästa forum är starkt vägande faktorer som inte medräknats i kalkylen men som klart är till vfrs fördel
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#35 Inlägg av tedman »

Conseal skrev:VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.

Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.

Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Förstod inte det här riktigt, om VTR är billigare i inköp, ska inte resonemanget vara tvärtom???
Dvs, <7år = VTR billigare och >7år = VFR billigare?

Så säger du i alla fall i meningen ovanför och så långt var jag med :D

Tjööp VTR, polaren har en sån och vid sommarens Gotland Ring körning sa (en av Sveriges bästa på att ställa in fjädring tydligen) killen som hade han om banan den dagen (han körde Roadracing, endurance) att det var bara bakfjädringen på VTRen som inte höll måttet, annars var det en riktigt bra cykel!
Bakfjädring går att byta!!!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#36 Inlägg av Henning »

tedman skrev:Tjööp
"Köp". Det finns webbsajter för bokstavskontaminering ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#37 Inlägg av Tommy Gsson »

tedman skrev:
Conseal skrev:VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.

Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.

Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Förstod inte det här riktigt, om VTR är billigare i inköp, ska inte resonemanget vara tvärtom???
Dvs, <7år = VTR billigare och >7år = VFR billigare?

Så säger du i alla fall i meningen ovanför och så långt var jag med :D

Tjööp VTR, polaren har en sån och vid sommarens Gotland Ring körning sa (en av Sveriges bästa på att ställa in fjädring tydligen) killen som hade han om banan den dagen (han körde Roadracing, endurance) att det var bara bakfjädringen på VTRen som inte höll måttet, annars var det en riktigt bra cykel!
Bakfjädring går att byta!!!
Du får vara snäll mot Conseal han har ramlat och slagit sig :wink:
Inte alltid lätt med mer än och mindre än. Krokodilen gapar mot det stora= Mycket>Lite och Lite<Mycket . Mer än >7 och Mindre än <7.
:roll:
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#38 Inlägg av Conseal »

tedman skrev:
Conseal skrev:VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.

Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.

Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Förstod inte det här riktigt, om VTR är billigare i inköp, ska inte resonemanget vara tvärtom???
Dvs, <7år = VTR billigare och >7år = VFR billigare?

Så säger du i alla fall i meningen ovanför och så långt var jag med :D
Öhh .. det var precis det min hjärna skrev men inte fingret som manövrerar skifttangenten tydligen... aja .. kör man mer så blir vfren försvarbar fortare.. kör man mindre tar det längre tid men 1000mil på hojen på ett år låter som ett lagom snitt iallafall.

Läste också att det går att sätta på vfrtank på vtr för att få lite kapacitet .. låter som en kul förstamod isåfall .. på med massa vifferdelar :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#39 Inlägg av tersan »

Räkneövningar är kul... fast jag sitter ju med sånt hela dagarna, så när det är dags för privata övningar så går jag mest på känslan. :wink:

Men det låter som att det blir en VFR igen, fast kanske lite nyare? Isåfall ett mycket bra val... fast nåt annat hade väl ingen väntat sig på det här forumet?
VFR750F -92, grön

Invalido

#40 Inlägg av Invalido »

finns en riktigt fin magkåpa att köpa till firestormen med :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#41 Inlägg av Conseal »

Invalido skrev:finns en riktigt fin magkåpa att köpa till firestormen med :D
Har kollat på den .. och huggern med .... helt ok priser också .. läser på vad gäller sjukdomarna ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#42 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
Invalido skrev:finns en riktigt fin magkåpa att köpa till firestormen med :D
Har kollat på den .. och huggern med .... helt ok priser också .. läser på vad gäller sjukdomarna ..
Jaha, du snackar om Firestormen. Av någon anledning tänker jag SP1 eller SP2 så fort någon säger VTR 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

awesome
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre mar 14, 2008 20:03
Ort: Strömstad

#43 Inlägg av awesome »

Vad är skillnaden mellan sp1/sp2 och firestorm?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#44 Inlägg av Tyrannosaurus »

awesome skrev:Vad är skillnaden mellan sp1/sp2 och firestorm?
SP1 och SP2 är racereplicorna där SP2 är lite uppdaterad. Den exakta skillnaden känner jag inte till, men jag tror den fick lite bättre fjädring, mer effekt åså.

Firestorm är den "vanliga" gatversionen, lite av samma stil som VFR men med halvkåpa.

Här finns specar på dom och i stort sett alla hojar som finns/fanns http://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/Honda%204.htm
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#45 Inlägg av skyfly »

awesome skrev:Vad är skillnaden mellan sp1/sp2 och firestorm?
Är nog lättare att säga vad som inte skiljer. Likheterna är väl att dom båda har en twin på ca 1000 cc och en liknande ram. :wink:
Men även ramen skiljer liksom fjädring, kåpor, växellåda osv.
Sp modellen är byggd för bana och har därmed en sittställning som många tycker är påfrestande i längden.
Firestorm är en mera lagom hoj som funkar till lite längre turer men också till kurviga vägar och en del bana.
Bara mina åsikter om modellerna baserat på vad jag hört och läst.

Edit: Och där var man sen igen. :cry:

Skriv svar