Hojlös . vad gör jag nu då ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Knepigt problem... en (rejäl?) påse med pengar och så frågan: vad ska jag köpa nu?
VTR har väl lite rykte om sig att sörpla bensin, kanske inte så bra med tanke på jobbpendling.
Vad sägs om en tidig VFR som kompletteras med nåt lite mer busigt för banåka, typ nån 600?
Eller varför inte köpa hojen som alla ägare till en röd VFR EGENTLIGEN vill ha: Ducati!
VTR har väl lite rykte om sig att sörpla bensin, kanske inte så bra med tanke på jobbpendling.
Vad sägs om en tidig VFR som kompletteras med nåt lite mer busigt för banåka, typ nån 600?
Eller varför inte köpa hojen som alla ägare till en röd VFR EGENTLIGEN vill ha: Ducati!
VFR750F -92, grön
Ja, svårt!
VFR, för mig är bara en kombination av bra egenskaper. Lätt, bra chassi, bromsar, motor, bra körställning.
Men det finns läckrare hojar: R1, Ducati, Fireblade
En kille på jobbet köpte en extrem hoj, men fick lämna tebax den efter 10 mil. Han fick ont i armarna med den framåtlutande körställningen.
VFR, för mig är bara en kombination av bra egenskaper. Lätt, bra chassi, bromsar, motor, bra körställning.
Men det finns läckrare hojar: R1, Ducati, Fireblade
En kille på jobbet köpte en extrem hoj, men fick lämna tebax den efter 10 mil. Han fick ont i armarna med den framåtlutande körställningen.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"
Dom finns med, är dock inte monterade. Jag var själv spekulant på denna hoj men valde en annan.kennet skrev:Ser inga passagerarhandtagen heller.....Conseal skrev:2001 med 98/99ans backspeglar? .. iofs hugger men inte till det priset ..stefan skrev:Jag vet att du börjat sukta efter en VTR men det var denna jag menade http://www.blocket.se/vi/17863991.htm?ca=11_s
/Stefan
Sen ska jag inte ha en röd .. dom är för snabba för mig .. jag gör bara illa mig .. får skaffa en svart eller ngt.
//S
CBR 600rr -07
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jag vill inte alls ha en ducce .. velar mellan VTR och VFR .. vill ha en yngre hoj just nu och inte en äldre .. VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.
Efter en "vetenskaplig" uträkning baserat på inköpspris i snitt för en -03 av vardera modell, uppskattad bensinförbrukning, dagens bensinpris, försäkringskostnad och en fiktiv körsträcka om 1000mil, har jag ett resultat.
Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.
Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Ur ett rent ekonomiskt plan alltså .. servicekostnader, reservdelar, körglädje och gemeskapen på världens bästa forum är starkt vägande faktorer som inte medräknats i kalkylen men som klart är till vfrs fördel
Efter en "vetenskaplig" uträkning baserat på inköpspris i snitt för en -03 av vardera modell, uppskattad bensinförbrukning, dagens bensinpris, försäkringskostnad och en fiktiv körsträcka om 1000mil, har jag ett resultat.
Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.
Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Ur ett rent ekonomiskt plan alltså .. servicekostnader, reservdelar, körglädje och gemeskapen på världens bästa forum är starkt vägande faktorer som inte medräknats i kalkylen men som klart är till vfrs fördel
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Förstod inte det här riktigt, om VTR är billigare i inköp, ska inte resonemanget vara tvärtom???Conseal skrev:VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.
Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.
Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Dvs, <7år = VTR billigare och >7år = VFR billigare?
Så säger du i alla fall i meningen ovanför och så långt var jag med
Tjööp VTR, polaren har en sån och vid sommarens Gotland Ring körning sa (en av Sveriges bästa på att ställa in fjädring tydligen) killen som hade han om banan den dagen (han körde Roadracing, endurance) att det var bara bakfjädringen på VTRen som inte höll måttet, annars var det en riktigt bra cykel!
Bakfjädring går att byta!!!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Du får vara snäll mot Conseal han har ramlat och slagit sigtedman skrev:Förstod inte det här riktigt, om VTR är billigare i inköp, ska inte resonemanget vara tvärtom???Conseal skrev:VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.
Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.
Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Dvs, <7år = VTR billigare och >7år = VFR billigare?
Så säger du i alla fall i meningen ovanför och så långt var jag med
Tjööp VTR, polaren har en sån och vid sommarens Gotland Ring körning sa (en av Sveriges bästa på att ställa in fjädring tydligen) killen som hade han om banan den dagen (han körde Roadracing, endurance) att det var bara bakfjädringen på VTRen som inte höll måttet, annars var det en riktigt bra cykel!
Bakfjädring går att byta!!!
Inte alltid lätt med mer än och mindre än. Krokodilen gapar mot det stora= Mycket>Lite och Lite<Mycket . Mer än >7 och Mindre än <7.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Öhh .. det var precis det min hjärna skrev men inte fingret som manövrerar skifttangenten tydligen... aja .. kör man mer så blir vfren försvarbar fortare.. kör man mindre tar det längre tid men 1000mil på hojen på ett år låter som ett lagom snitt iallafall.tedman skrev:Förstod inte det här riktigt, om VTR är billigare i inköp, ska inte resonemanget vara tvärtom???Conseal skrev:VFR ligger mkt högre i pris än VTR som å andra sidan drar lite mer bensin och har en högre försäkringsklass.
Det tar 7år innan vfrens dyrare inköpspris väger upp den högre bensin/försäkringskostnaden som finns med en vtr.
Med andra ord .. beräknar man arr ha hojen >7år så är vtr billigare men <7 så lönar sig viffern.
Dvs, <7år = VTR billigare och >7år = VFR billigare?
Så säger du i alla fall i meningen ovanför och så långt var jag med
Läste också att det går att sätta på vfrtank på vtr för att få lite kapacitet .. låter som en kul förstamod isåfall .. på med massa vifferdelar
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Räkneövningar är kul... fast jag sitter ju med sånt hela dagarna, så när det är dags för privata övningar så går jag mest på känslan.
Men det låter som att det blir en VFR igen, fast kanske lite nyare? Isåfall ett mycket bra val... fast nåt annat hade väl ingen väntat sig på det här forumet?
Men det låter som att det blir en VFR igen, fast kanske lite nyare? Isåfall ett mycket bra val... fast nåt annat hade väl ingen väntat sig på det här forumet?
VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Har kollat på den .. och huggern med .... helt ok priser också .. läser på vad gäller sjukdomarna ..Invalido skrev:finns en riktigt fin magkåpa att köpa till firestormen med
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jaha, du snackar om Firestormen. Av någon anledning tänker jag SP1 eller SP2 så fort någon säger VTRConseal skrev:Har kollat på den .. och huggern med .... helt ok priser också .. läser på vad gäller sjukdomarna ..Invalido skrev:finns en riktigt fin magkåpa att köpa till firestormen med
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
SP1 och SP2 är racereplicorna där SP2 är lite uppdaterad. Den exakta skillnaden känner jag inte till, men jag tror den fick lite bättre fjädring, mer effekt åså.awesome skrev:Vad är skillnaden mellan sp1/sp2 och firestorm?
Firestorm är den "vanliga" gatversionen, lite av samma stil som VFR men med halvkåpa.
Här finns specar på dom och i stort sett alla hojar som finns/fanns http://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/Honda%204.htm
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Är nog lättare att säga vad som inte skiljer. Likheterna är väl att dom båda har en twin på ca 1000 cc och en liknande ram.awesome skrev:Vad är skillnaden mellan sp1/sp2 och firestorm?
Men även ramen skiljer liksom fjädring, kåpor, växellåda osv.
Sp modellen är byggd för bana och har därmed en sittställning som många tycker är påfrestande i längden.
Firestorm är en mera lagom hoj som funkar till lite längre turer men också till kurviga vägar och en del bana.
Bara mina åsikter om modellerna baserat på vad jag hört och läst.
Edit: Och där var man sen igen.