Och nu var det min tur att välta

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jun 05, 2007 10:40
Ort: Lidköping

#16 Inlägg av Hercules »

Inte igen :( ! Den var ju nyfixad sen garagevurpan! Hoppas det löser sig bra iallafall. Men trist är det ju...
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#17 Inlägg av Silverbitch »

Jo, det är sant!

Har bestämt mig för att vänta med att fixa de "skrapsår" som blev på sidokåpan, ska försöka polera upp den lite så får vi se till vintern. Nu vill jag bara åka.
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Användarvisningsbild
Jonten
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 09, 2007 19:43
Ort: GBG

#18 Inlägg av Jonten »

Bättre du än hojen!
Jag, mitt klantarsel, skulle testa motarden efter ha bytt topplocket.
Körde ut på gatan vände runt på 1:an la i 2:an drog på o den reser sig väl mycket.... Hoppar av, vrider av skenbenet där det fäster i knät. 2 operationer, 10spikar o 2 veckor på lassaretet samt 3 månader sjukskriven.
Hojen då? En liten skråma på barkbustern på höger sida styret. Fanimej bättre om hojen vart skrot o jag hel :D
Jonas

VFR750, XR600R Motard o en Kymco KXR

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#19 Inlägg av Silverbitch »

vfr800 skrev:...viffern ska väl inte vara för jobbig att handera om det är marken som en annan inte riktigt når ner till ibland så kan du ju vrida "trianglarna" på bakfjädern och sänka styrkronorna 10 mm och karva ut lite skumgummi från sadeln det gör mycket :)
Idag när jag kom hem från jobbet så hade min snälla sambo sänkt hojjen för mig, nu når jag i stort sett ner med hela fotsulan i golvet :P

Han mätte före och efter och följande blev det:

Fram före 70,3 och efter 67,6
Bak före 65,3 och efter 62,7

Han tog en runda med den också och han tyckte att den kändes ännu mer lättkörd nu.

Ska förresten ut och provköra hans Blackbird idag, det ska bli spännande!!!
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#20 Inlägg av vfr800 »

Silverbitch skrev: Idag när jag kom hem från jobbet så hade min snälla sambo sänkt hojjen för mig, nu når jag i stort sett ner med hela fotsulan i golvet :P

Han mätte före och efter och följande blev det:

Fram före 70,3 och efter 67,6
Bak före 65,3 och efter 62,7

Han tog en runda med den också och han tyckte att den kändes ännu mer lättkörd nu.

Ska förresten ut och provköra hans Blackbird idag, det ska bli spännande!!!
vad kul :) man blir ju säkrare och litar mer på hojjen om du når ner till marken :D

Användarvisningsbild
angry_buddha
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis maj 27, 2008 17:41
Ort: Vara
Kontakt:

#21 Inlägg av angry_buddha »

Ja se här hade du ju redan skrivit om det ja. Jo Göran som stannade och hjälpte dig han visste inte om du behövde hjälp eller inte så han svängde runt och stannade ändå, han tänkte mest att du kanske ville ha hjälp att välta upp den. Och "Jösses" sa han så tunga var dom inte på hans tid 8)

Tur att det gick såpass bra för dig och hojen ändå.
Hygglig sambo du har också som sänkte den lite åt dig. :)
VFR 750 -89 RC24

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#22 Inlägg av Excalibur105 »

Då blev man riktig Viffer förare idag, synd bara att damen skulle få vara med. :cry:
Svängde in på en obemannad bensinstation och skulle stanna till, rullgrus och sen sa det bara swoop och hojen låg på sidan. Damen och jag måste sett ut som fån "Vad var det som hände???" Det gick inte speciellt fort, men man blir så feg efteråt och måste på den igen på en gång för att inte få bestående men.
Surt som fan, skrapade upp framkåpan, sidokåpan, backspegeln, kåpan vid oljetråget, passagerar fotpinnen och bromshandtaget blev aningen böjt.
Satan, vi som ska ta den till Tyskland nästa vecka.
Ska höra vad försäkringsbolaget säger, den ska ändå in på 1200mila service snart så.

Får man en pins på posten nu eller? :lol:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Viffernisse
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör aug 02, 2008 08:51
Ort: GBG

#23 Inlägg av Viffernisse »

Silverbitch skrev:Idag när jag kom hem från jobbet så hade min snälla sambo sänkt hojjen för mig, nu når jag i stort sett ner med hela fotsulan i golvet :P

Han mätte före och efter och följande blev det:

Fram före 70,3 och efter 67,6
Bak före 65,3 och efter 62,7

Han tog en runda med den också och han tyckte att den kändes ännu mer lättkörd nu.

Ska förresten ut och provköra hans Blackbird idag, det ska bli spännande!!!
Syrran som är lite kort fick tipset att gå till skomakaren och lägga till lite klack på mc-stövlarna. Det kanske är medicinen för att få ner hela fotsulan i marken? Det är ju ändå rätt skönt med ordentlig markkontakt när man stannar.
Det som inte dödar skadar...
Svart VFR 750 -89

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

välta

#24 Inlägg av vfrforever »

Åkte hem från jobbet igår. Startade lugnt på 1:an, i med 2:an och drar på måttligt, lägger ned åt höger på parkeringen.. och får värsta bakhjulssläppet! :oops: Gäller att vara extra försiktig nu på hösten innan däcken blivit varma! Tyckte jag var det, men tydligen inte. Har pilot power 2CT, kräver 5 min körning för att komma upp i temp.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: välta

#25 Inlägg av TG »

vfrforever skrev:Åkte hem från jobbet igår. Startade lugnt på 1:an, i med 2:an och drar på måttligt, lägger ned åt höger på parkeringen.. och får värsta bakhjulssläppet! :oops: Gäller att vara extra försiktig nu på hösten innan däcken blivit varma! Tyckte jag var det, men tydligen inte. Har pilot power 2CT, kräver 5 min körning för att komma upp i temp.
Men du lyckades hålla dig på hjulen?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: välta

#26 Inlägg av tersan »

Tegfors skrev:
vfrforever skrev:Åkte hem från jobbet igår. Startade lugnt på 1:an, i med 2:an och drar på måttligt, lägger ned åt höger på parkeringen.. och får värsta bakhjulssläppet! :oops: Gäller att vara extra försiktig nu på hösten innan däcken blivit varma! Tyckte jag var det, men tydligen inte. Har pilot power 2CT, kräver 5 min körning för att komma upp i temp.
Men du lyckades hålla dig på hjulen?
Knappast, det här är ju välttråden där vi som upptagits i skaran över riktiga hojåkare kan gråta ut mot varandras axlar (bildligt talat alltså...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: välta

#27 Inlägg av Tommy Gsson »

vfrforever skrev:Åkte hem från jobbet igår. Startade lugnt på 1:an, i med 2:an och drar på måttligt, lägger ned åt höger på parkeringen.. och får värsta bakhjulssläppet! :oops: Gäller att vara extra försiktig nu på hösten innan däcken blivit varma! Tyckte jag var det, men tydligen inte. Har pilot power 2CT, kräver 5 min körning för att komma upp i temp.
mc-online har rea på däckvärmare nu, sänkt 500:- kostar bara 1995:- paret :lol:
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

Re: välta

#28 Inlägg av vfrforever »

Tommy Gsson skrev:
vfrforever skrev:Åkte hem från jobbet igår. Startade lugnt på 1:an, i med 2:an och drar på måttligt, lägger ned åt höger på parkeringen.. och får värsta bakhjulssläppet! :oops: Gäller att vara extra försiktig nu på hösten innan däcken blivit varma! Tyckte jag var det, men tydligen inte. Har pilot power 2CT, kräver 5 min körning för att komma upp i temp.
mc-online har rea på däckvärmare nu, sänkt 500:- kostar bara 1995:- paret :lol:
Tommy.
billigare än självrisken på vagnskadan i alla fall.. och ev karensdagar.. släppte förresten ikväll igen vid växling mellan 3:an och 4:an. Vill g
ärna tro att det beror på "vridet". :?

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

Re: välta

#29 Inlägg av vfrforever »

tersan skrev:
Tegfors skrev:
vfrforever skrev:Åkte hem från jobbet igår. Startade lugnt på 1:an, i med 2:an och drar på måttligt, lägger ned åt höger på parkeringen.. och får värsta bakhjulssläppet! :oops: Gäller att vara extra försiktig nu på hösten innan däcken blivit varma! Tyckte jag var det, men tydligen inte. Har pilot power 2CT, kräver 5 min körning för att komma upp i temp.
Men du lyckades hålla dig på hjulen?
Knappast, det här är ju välttråden där vi som upptagits i skaran över riktiga hojåkare kan gråta ut mot varandras axlar (bildligt talat alltså...).
Har faktiskt vält på lösgrus vid ett vägarbete hösten -95, så jag är kvalificerad. Att jag sprängde ett rådjur -96 räknas väl inte eftersom jag höll mig på hjulen.. 8) Hojarna löstes in av f-bolaget vid båda tillfällena, fast de var fullt körbara. Plast är DYRT! :roll:

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: välta

#30 Inlägg av tersan »

vfrforever skrev:
tersan skrev:
Tegfors skrev: Men du lyckades hålla dig på hjulen?
Knappast, det här är ju välttråden där vi som upptagits i skaran över riktiga hojåkare kan gråta ut mot varandras axlar (bildligt talat alltså...).
Har faktiskt vält på lösgrus vid ett vägarbete hösten -95, så jag är kvalificerad. Att jag sprängde ett rådjur -96 räknas väl inte eftersom jag höll mig på hjulen.. 8) Hojarna löstes in av f-bolaget vid båda tillfällena, fast de var fullt körbara. Plast är DYRT! :roll:
Rådjurskrock gör dig överkvalificerad... :wink: Hoppas att jag slipper uppleva det. Jag har kört på rådjur med bil, och tagit hand om många som andra kört på... låter mindre kul att råka ut för det på hoj.
VFR750F -92, grön

Skriv svar