Funderar på att köpa VFR800

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Trineo
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:32
Ort: Sollentuna

#16 Inlägg av Trineo »

Invalido: Skulle det vara billigare att köpa VFR på våren, eller vad?

tersan: Ok, då är jag med och kan inte annat än att hålla med om att det är snyggt som få med enkelsving. Kan man ju ta av bakhjulet för vinterkonserveringen så blir det om möjligt ännu svårare att sno hojen. :)
Happiness is not getting what you want, but wanting what you got!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#17 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
Tegfors skrev:Klippa kedjan???

Jag har krängt många däck men aldrig behövt klippa någon kedja......??
Bara att lossa axeln, ta av oket, trycka fram däcket o lyfta av kedjan.... O sen omvänt när det ska dit igen...
Generellt sett på hojjar med dubbelsving alltså. Funkar det då även med exvis en ändlös kedja, att man slipper klippa? Om man har kedjelås på är det väl en smal sak, men om man har en ändlös eller en nitad då?

Inbillade mig att man måste sära på kedjan om hjulet ska av.

@Brother Wolf: Min investerade hundring för "medlemsskap" på VFR-Forum har definitivt betalat sig iom tipset om kåpglaset bara för att nämna en sak. Forumet, och alla medlemmar, ska ha kudos för att ni finns och är villiga att hjälpa till med tips och råd. Åtminstone mig har det hjälpt en hel del för att livet med en viffer ska blir lättare. Har sagt det förut, forum som inte är elitistiska är lika sällsynta som en höna med huggtänder. Skulle jag inte skryta med att detta är det världsbästa märkesforumet? Hah! :roll: :lol:
De cyklar jag bytt däck på med "vanlig" sving är R1, cbr600 o 1000 o CX500, där behövde iaf ingen kedja klippas o inget lås fanns...

Upp med cykeln på depåstöd/centralstöd, sätt dig på röven medovansidan på fötterna under bakdäcket. lossa axelbulten, dra ur axeln (se till att hålla däcket med fötterna precis så där lagom så ingen belastning varesig upp eller ned finns :wink: ) ta av oket från skivan o häng den över svingen, tryck däcket framåt så kedjan slakar, lyft av kedjan o häng även den över svingen... ta ur däcket... OBS!! Håll koll på distanserna så de ej lossnar okontrollerat o blir fulla i grus/sand!!! Lycka till :D

Ang inlägget om endurance lopp o däggbyte kan jag tillägga att ett byte av ett bakdäck på en omoddad (iaf avseende sving mm) R1 tog för mig o mekkompisen 32 sek under ERF säsongen 2006... :twisted:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Invalido

#18 Inlägg av Invalido »

Trineo skrev:Invalido: Skulle det vara billigare att köpa VFR på våren, eller vad?

tersan: Ok, då är jag med och kan inte annat än att hålla med om att det är snyggt som få med enkelsving. Kan man ju ta av bakhjulet för vinterkonserveringen så blir det om möjligt ännu svårare att sno hojen. :)
jag menar så här att om du kollar på en mc nu som står i ett garagge för vinterförvaring o han ska ha 45k för den nu så i januari månad är den ett år äldre på papperet (typ) o kan absolut inte få samma pengar för den då..oavsett hur fin den är mm så är den ju fortfarande ett år äldre så att säga.. o under den perioden vill folk gärna sälja för dom vill köpa kanske en ny för kommande sommar som knackar på dörren(altså finns det många o tvingas sätta ner priset + att du har för delen att den har fortfarande stått stilla i garagget :wink: e du med?? ja skriver kanske lite kluddigt men du kanske förstår min poäng ändå :P

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#19 Inlägg av tersan »

Tegfors skrev:Ang inlägget om endurance lopp o däggbyte kan jag tillägga att ett byte av ett bakdäck på en omoddad (iaf avseende sving mm) R1 tog för mig o mekkompisen 32 sek under ERF säsongen 2006... :twisted:
Inte illa! Men om det går t ex 5 sekunder fortare om man har enkelsving så kan det vara avgörande i ett längre lopp... fast å andra sidan: om enkelsving var så j-a bra skulle väl alla ha det?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Trineo
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:32
Ort: Sollentuna

#20 Inlägg av Trineo »

Invalido: jag är med på vad du säger, fick bara för mig att det är nu man kan göra klipp då vissa som har hoj inte har garage och vill göra sig av med hojen innan vintern, men det kanske är lite sent redan nu med det.

Men i alla fall, efter lite överläggning där hemma och vad vi måste spendera pengar på just nu så blir det nog ingen förräns i vår i alla fall...
Happiness is not getting what you want, but wanting what you got!

Invalido

#21 Inlägg av Invalido »

Trineo skrev:Invalido: jag är med på vad du säger, fick bara för mig att det är nu man kan göra klipp då vissa som har hoj inte har garage och vill göra sig av med hojen innan vintern, men det kanske är lite sent redan nu med det.

Men i alla fall, efter lite överläggning där hemma och vad vi måste spendera pengar på just nu så blir det nog ingen förräns i vår i alla fall...
det e bra det... kolla vad hojarna ligger på nu o kolla i feb så ska du se vad jag menar :wink: hoppas du hittar en hoj du blir nöjd med till slut o så

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:På en gathoj är enkelsving egentligen bara en utseendefråga. Finns inga större andra fördelar, möjligen att man kan dra avgassystemet lite närmare hjulet vilket ger bättre plats för passagerarfotpinnar. Enklare hjulbyte har mest betydelse vid endurance-lopp, och för att få svingen stadig krävs kraftiga lager och rätt hög vikt... Enkelsvingen kom till för att anknyta till RC30, och har varit VFRs signum sen dess.
Att det är enkelt att ta av hjulet på en enkelsvingslösning är en fördel även i vardagslag; inte bara i tävlingssammanhanf tycker jag. Nu byter man inte däck eller så jämt, men när det väl sker tycker jag det är sällsynt smidigt med enkelsving. Har man dessutom centralstöd (som viffrarna ju har), är det en barnlek.

Kändes lite mysko dock att dra loss de fyra bultarna på Gröna Faran i samband med däckbytet med ett verktyg (Biltemas hjulbultsavdragere med förlängning) jag i vanliga fall har till bilen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Upp med cykeln på depåstöd/centralstöd, sätt dig på röven medovansidan på fötterna under bakdäcket. lossa axelbulten, dra ur axeln (se till att hålla däcket med fötterna precis så där lagom så ingen belastning varesig upp eller ned finns :wink: ) ta av oket från skivan o häng den över svingen, tryck däcket framåt så kedjan slakar, lyft av kedjan o häng även den över svingen... ta ur däcket... OBS!! Håll koll på distanserna så de ej lossnar okontrollerat o blir fulla i grus/sand!!! Lycka till :D
Har faktiskt aldrig bytt kedja på en motorcykel måste jag erkänna. 8-)

Mina bumsar hade ju kardan och den vita viffern jag hade i våras hade jag inte kvar så länge att jag behövde byta. Gröna Faran kan dock behöva en översyn till våren kanske. Möjligen Edwin också; han slamrar en del om kedjan vid motorbroms.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Trineo
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:32
Ort: Sollentuna

#24 Inlägg av Trineo »

Ingen som hade något att komma med på nedanstående? Skall man vara försiktig med att köpa en så pass "gammal" hoj (8-10år)?
Trineo skrev: Så nästa fråga, kollar en del på blocket och så nu då för att se vad man får för pengarna. Ser att många 98-00 ligger runt 40-50k och det känns ganska rimligt som första hoj, men hur pass stor skillnad är det i körkänsla på en 98-00 jämfört med en 08?
Jag har ju trots allt bara testat en 08:a som bara hade gått sådär en 100mil.
Det jag VERKLIGEN älskade var vtec-kicken (mina tidigare två bilar hade den också :) ), men den vet jag att jag inte får på en 98-01 utan att det kom 02... men det kanske man kan leva utan på första hojen, för blir jag så förälskad i hojen som jag tror så lär det bli en nyare variant så småningom ändå.
Happiness is not getting what you want, but wanting what you got!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Trineo skrev:Ingen som hade något att komma med på nedanstående? Skall man vara försiktig med att köpa en så pass "gammal" hoj (8-10år)?
Alltså, poängen med en VFR är att de bara går och går oavsett årsmodell. Förutom laddregulatorn går de vanligtvis inte sönder, om man inte gravt missköter den. Den har de facto inga svagheter förutom laddregulatorn. Slits gör en viffer som alla andra bågar i däck, kedja osv, men det är ju normalt.

Det finns så vitt jag vet en hel del gen1-viffrar på forumet.

* Senast inkomna tror jag är Blue med en 86:ans viffer. Hon bytte batteri för att det var slut. Inga andra problem som hon har nämnt iaf.

* Min 90:ans viffer brände laddregulatorn, men gick annars som ett skållat troll. Den var 18 år gammal när jag sålde den.

* Min nuvarande tyska import 97:a bara funkar. Denna är 11 år gammal.

Vi talar här om ett spann på lite drygt 20 år. Visa mig en annan standardhoj som håller lika bra!

Så länge skicket verkar ok och hojjen känns bra, kan man inte misslyckas med en viffer. Kolla besiktningsprotokoll odyl, för att se om det är nåt speciellt, dito fordonsuppgifter på VV (vilket man ju gör oavsett fordon).

Googla på VFR och review, så får du upp en del intressanta träffar.

HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#26 Inlägg av Invalido »

byt olja så är den som en volvo..rullar ruller rullar o rullar...ja ...nästan så :D

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2156
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#27 Inlägg av Tommy Gsson »

Titta igenom denna tråd.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=85
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Trineo
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:32
Ort: Sollentuna

#28 Inlägg av Trineo »

Verkar ju onekligen vara klassisk hondakvalité på grejerna. :)
Blir bara mer o mer övertygad om att jag hittat rätt hojmodell för mig. :)
Happiness is not getting what you want, but wanting what you got!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#29 Inlägg av TG »

Trineo skrev:Verkar ju onekligen vara klassisk hondakvalité på grejerna. :)
Blir bara mer o mer övertygad om att jag hittat rätt hojmodell för mig. :)

Bara att handla :D
Du kommer inte att ångra dig!!!

O dessutom är du ju redan medlem här så i ditt undermedvetna hade ju redan gjort valet :wink:
Skämt å sido, du kommer att vara väldigt nöjd med VFR.
Nu skrev du tidigare att du gillade v-tec kicken, men om du gör moddarna (se howtos) flapper o pair valve kommer den upplevas som mindre ryckig (skönt i nedlägg....)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#30 Inlägg av TG »

Trineo skrev:Ingen som hade något att komma med på nedanstående? Skall man vara försiktig med att köpa en så pass "gammal" hoj (8-10år)?
Trineo skrev: Så nästa fråga, kollar en del på blocket och så nu då för att se vad man får för pengarna. Ser att många 98-00 ligger runt 40-50k och det känns ganska rimligt som första hoj, men hur pass stor skillnad är det i körkänsla på en 98-00 jämfört med en 08?
Jag har ju trots allt bara testat en 08:a som bara hade gått sådär en 100mil.
Det jag VERKLIGEN älskade var vtec-kicken (mina tidigare två bilar hade den också :) ), men den vet jag att jag inte får på en 98-01 utan att det kom 02... men det kanske man kan leva utan på första hojen, för blir jag så förälskad i hojen som jag tror så lär det bli en nyare variant så småningom ändå.

Jag gav 55 för min -02:a som då gått 2200 mil....
Skillnaden är inte så jättestor....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar