Är det gel- eller syrabatteri i VFR?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Fredrik P
Medlem

Är det gel- eller syrabatteri i VFR?

#1 Inlägg av Fredrik P »

ja sitter de bly eller gel batterier i hojarna?
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

Re: Är det gel- eller syrabatteri i VFR?

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Fredrik P skrev:ja sitter de bly eller gel batterier i hojarna?
Förklaring av olika batterityper.
Det finns flera vanliga förkortningar av bly/syrabatterier och här förklarar vi vad dessa betyder:

Öppna
MF
Calcium-Calcium
VRLA
GEL
AGM (Vlies)
Hybrid
Fortfarande dominerar det öppna batteriet. Det består av nästan frihängande plattor som är isolerade från varandra genom att oftast den negativa plattan sitter i en liten separatorpåse av polyeten. Att konstruktionen dominerar beror främst på dess pris. Även om ett vanligt bilbatteri innehåller ca 130 detaljer så har produktionsteknik förfinats och materialen kan vara ganska simpla. Resultatet är ett batteri som till ett lågt pris erbjuder något som är tillräckligt bra för många. Ett Maintenance Free batteri, MF, är normalt ett öppet batteri där man i konstruktionen hållit ner gasningen och dessutom gjort batterilådan så tät att eventuella gaser håller sig på plats. Genom att ha mycket syra så räcker vätskan hela dess livstid utan påfyllning. Utvecklingen har här skett i tre steg. För tjugo år sedan dominerade så kallade högantimonbatterier, där grundämnet Antimon var tillsatt i gallret, främst för att förenkla tillverkningen. Med förfinad produktion introducerades så kallade hybridbatterier där antimonet på den negativa plattan ersattes med en Calciumrik legering. Gasningen och därmed vattenförbrukningen reducerades ordentligt.

Nästa steg har kommit på bred front under senare år och kallas för Calcium-Calcium. Här har både den negativa och den positiva plattan fått antimonet ersatt med Calciumrika legeringar. Fördelarna är uppenbara. Batteriets vätskeförlust är ca 80% lägre än antimonbatterier och de har lägre självurladdning, dvs. de kan stå oanvända längre tid utan att tappa så mycket laddning. Nackdelen är att de är mera krävande vad gäller laddning om de har blivit djupt urladdade. Gasningen som man har försökt undvika hade nämligen en positiv effekt. Bubblorna rörde om i syran så att den blandades väl under laddningen. Utan dessa bubblor så kan syran skikta sig med olika densitet, syravikt. Fenomenet kallas för stratifiering och är inte alls ovanligt. Med en syravikt på 1,35 eller mer i botten och kanske 1,17 i toppen när man vill ha en jämn syravikt på 1,28 så kan batteriet drabbas av sulfatering och ökad gridkorrosion, trots att batteriet är skenbart fulladdat.

Ett helt annat sätt att kontrollera vätskeförlusterna går under samlingsnamnet VRLA, Valve Regulated Lead Acid, dvs. ventilreglerade bly-syra. Här gör man batterilådan till ett litet tryckkärl med säkerhetsventiler. Om man stänger in syr- och vätgasen så kan de reagera med varandra och återbildas till vatten. Detta kallas för rekombination och är ett briljant sätt att i det närmaste eliminera vätskeförlusterna. Riktigt allt går inte att stänga inne och återvinna, men den nedbringas mångfaldigt.

VRLA finns i två huvudprinciper, GEL eller AGM (Vlies) som är byggda på helt olika sätt. Ett gel-batteri har några ämnen, oftast kiselföreningar, tillsatta i syran så att den gelatinerar sig. Därigenom finns det ingen fri syra som kan rinna ut. Syrgasen "borrar" kanaler i gelén från positiv till den negativa plattan där den möter vätgasen och återbildas till vatten. De har bra kapacitet, men tack vare det lite högre motståndet i syran så kan de vara begränsade som startbatterier. De tål djupurladdningar mycket bra, dvs. när man tömmer batteriet ända ner till 20% State Of Charge. Gel-batterier är mycket robusta och används t.ex. ofta i skurmaskiner och golfbilar. När man talar om gel-batterier för motorcyklar så är det oftast en missuppfattning. Mera troligt är det ett AGM-batteri.

AGM, Absorbed Glass Mat, (Vlies) håller syran på plats genom att separatorpapperet som består av en glasfibermatta, fungerar som en svamp. Kapillärkrafterna i separatorn gör hela tricket. Batterierna går att bygga med mycket tunna separatorer vilket håller nere det inre motståndet. Detta gör att man kan få ut hög effekt ur liten volym, vilket gör det perfekt som startbatteri. AGM har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad. All syra måste sugas upp i separatorpapperet och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är det slut i "bensintanken". För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning.

VRLA-batterier är mycket känsliga för "oren ström", dvs. högt strömrippel, se länk. Av det skälet ska traditionella transformatorladdare inte användas.

Snott från C-teks sida finns länk under val av batteriladdare.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Fredrik P
Medlem

#3 Inlägg av Fredrik P »

okey, kanske inte svar på min fråga...inte vad jag kunde läsa å se ijallfall.

ska köpa batteriladdare å det skiljer ju mellan bly å gel laddare.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Fredrik P skrev:okey, kanske inte svar på min fråga...inte vad jag kunde läsa å se ijallfall.

ska köpa batteriladdare å det skiljer ju mellan bly å gel laddare.
Köper du en som klarar AGM/gelbatterier så klarar den även öppna / slutna "standard batterier.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

Alla batterier är blybatterier.
Det skiljer mellan gel och syra. Köp en Ctek och slipp fundera! :)

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Davalito
Donator 2009

#6 Inlägg av Davalito »

Henning skrev:Alla batterier är blybatterier.
Det skiljer mellan gel och syra. Köp en Ctek och slipp fundera! :)

/Henning!
Det skriver jag under på. Clas Ohlsson har en Ctek för en femhunka som fungerar alldeles utmärkt (den har inte särskilt lång nätsladd, se till att ha en förlängningssladd om inte hojen står alldeles intill ett uttag).

Till ämnet så sitter det ett gelbatteri i min men det är ju ingen garanti för vad du har, lättast måste väl vara att ta en titt.

Men som sagt, det finns ingen anledning att inte skaffa en Ctek.
VFR -04:a

Fredrik P
Medlem

#7 Inlägg av Fredrik P »

Ska köpa en Ctek XS3600 tänkte jag men de stod endast för blybatteri därför jag undrade....

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#8 Inlägg av Henning »

Jag tror inte det finns något batteri till någon hoj som inte är blybatteri.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Davalito skrev:Till ämnet så sitter det ett gelbatteri i min men det är ju ingen garanti för vad du har, lättast måste väl vara att ta en titt.

Men som sagt, det finns ingen anledning att inte skaffa en Ctek.
Skaka på batteriet lite. Skvalpar det runt lite, är det en "vanligt" bly/syra-batteri.

Som Davalito och Henning säger, skaffa en billig Ctek och tänk inte mer på det.

Min egen billiga Ctek Zafir 90 från Clas Ohlson går för fullt just nu... Laddade fruns skrutthög senast i natt. Min egen bil i förrgår... Gröna Faran är fulladdad just nu.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Kenny
Donator 2008

Ctek XS3600

#10 Inlägg av Kenny »

Jag har själv en Ctek XS3600 som jag köpte förra året, den har jag använt med lika bra resultat både på Gel som Syra batteri.
Tveka inte om det är en bra laddare som du vill ha.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Är det gel- eller syrabatteri i VFR?

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:Snott från C-teks sida finns länk under val av batteriladdare.
Vad det gäller den här förklaringen som Tommy har snott från Cteks sida så har jag troligen läst den tidigare och även skickat en fråga till Ctek men inte fått svar (får kanske ringa dom).

Frågan är: Biltema säljer ett batteri som dom kallar SMF. Var i denna förklaring passar det in?
http://www.biltema.se/products/productl ... SecId=1193

Ett bra tips till den som står i begrepp att köpa en Ctek XS3600. Om ni har möjlighet, vänta till mc-mässan i januari, det brukar ofta vara bättre priser där.
Jag köpte min på mässan för flera år sen och fick den till lägre pris än vad en Zafir90 kostar hos Clas Ohlson :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Fredrik P
Medlem

#12 Inlägg av Fredrik P »

Blev en Ctek zafir 90 idag :D

Skriv svar