Angående serviceintervallerna

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#16 Inlägg av stefan »

5-1000 är det 500 till tusen du menar??
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

stefan skrev:5-1000 är det 500 till tusen du menar??
Japp, 500-1000. Ändrat i inlägget. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#18 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:Fick en prisuppgift på ett ställe här i Uppsala på enbart ventilkoll och ev justering av desamma.

Ventilkontrollen enbart: ca 2000kr
Justering (beroende på antal) 500-1000kr

Känns ganska blodigt... Är detta ett normalpris månne?
Har inga exakta siffror (uppdaterar mer exakt på Söndag) men jag har kvitto på min hojs 2400-milsservice och den gick på strax över 4000. Och den inkluderar väl allt det där, det är ju den stora servicen. Så jo, det kan nog vara bra mycket billigare än du fick offert på ...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Har inga exakta siffror (uppdaterar mer exakt på Söndag) men jag har kvitto på min hojs 2400-milsservice och den gick på strax över 4000. Och den inkluderar väl allt det där, det är ju den stora servicen. Så jo, det kan nog vara bra mycket billigare än du fick offert på ...
Vilken viffer har du, årsmodell?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#20 Inlägg av marinmo »

2002, och nu har jag kvittot till hands; 4144 kronor för 2400-milaren. Helahojen som fixade det tydligen.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:2002, och nu har jag kvittot till hands; 4144 kronor för 2400-milaren. Helahojen som fixade det tydligen.
Dyrare än för bilen... Måste lära mig att ställa ventilerna själv. :roll: :wink:

Tack för infon iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rosell
Donator 2009
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 21, 2008 13:03
Ort: Norrköping

#22 Inlägg av Rosell »

marinmo skrev:2002, och nu har jag kvittot till hands; 4144 kronor för 2400-milaren. Helahojen som fixade det tydligen.
Jag ska göra 2400 servicen i Norrköping och priset blir enligt verkstaden 5.730,- (VFR 2008)

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#23 Inlägg av faceplant »

Tittade på nätet efter serviceintervallen till en VTEC 2006 och hittade bara engelsk/amerikansk manual. Där kan man se följande "Maintenance schedule":

Bild

Ser ju lite lustigt ut med de ojämna serviceintervallen i km.
Någon som har koll på vad som står i den svenska manualen?
Är det verkligen 1280 mil, 1920 mil, 2560 mil osv. ? :roll:

Vad jag vet har de ju fimpat 600 mils servicen (på verkstad), eftersom det ändå bara är inspektion och justering av småsaker,
men det känns ändå lite långt mellan 100 mil och 1280 mil. :?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#24 Inlägg av TG »

Jag fick "motsv" papper från min mchandlare... ska se om jag kan leta upp det, scanna in osv...

Där stod vilka servicepunkterna var vid resp service med... ska leta... (håller på o flyttar så det kan ta ettpar veckor)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#25 Inlägg av faceplant »

Tegfors skrev:Jag fick "motsv" papper från min mchandlare... ska se om jag kan leta upp det, scanna in osv...

Där stod vilka servicepunkterna var vid resp service med... ska leta... (håller på o flyttar så det kan ta ettpar veckor)
Toppen! :tummenupp
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Ser ju lite lustigt ut med de ojämna serviceintervallen i km.
Någon som har koll på vad som står i den svenska manualen?
Är det verkligen 1280 mil, 1920 mil, 2560 mil osv. ? :roll:
De baserar sina serviceintervall på amerikanska fåniga längdenheter som miles och konverterar dessa till isostandarden (k)m. Då blir det snett. I min tyska manual är serviceintervallen 600 (svenska) mil om jag inte minns fel, dvs en service per år som det är tänkt från fabrik.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#27 Inlägg av Rerun »

faceplant skrev:Ser ju lite lustigt ut med de ojämna serviceintervallen i km.
Någon som har koll på vad som står i den svenska manualen?
Är det verkligen 1280 mil, 1920 mil, 2560 mil osv. ? :roll:
Avrunda lite, så blir det ganska jämna 600-milsintervall. :) Bifogar hur serviceschemat ser ut i Sverige.
faceplant skrev:Vad jag vet har de ju fimpat 600 mils servicen (på verkstad), eftersom det ändå bara är inspektion och justering av småsaker,
men det känns ändå lite långt mellan 100 mil och 1280 mil. :?
Jodå, 600-milsservicen får man lov att göra själv, om man anser sig vara kompetent. 3000-mils likaså. 1200 mil är inte så farligt långt mellan oljebyten (vilket är det stora som görs vid 1200, 2400...). Tycker dock att det är lite löjligt att klämma in byte av luftfilter och broms- och kopplingsvätska mellan oljebytesservicarna, så att man är tvungen att lämna in hojen varje 600 mil i fem år. Inget skoj att ha hojen på verkstad 2-3 gånger eller mer per säsong...
Bilagor
Serviceschema.jpg
Serviceschema.jpg (152.47 KiB) Visad 5997 gånger
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar