Är Biltema min gud nu?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Är Biltema min gud nu?

#1 Inlägg av TobLind »

laddningsproblem ...standard när det gäller min hoj tydligen :( den slutade ladda ca 2 mil hemifrån men som tur var så gick den på generatorn tog mig hem och kollade vätskan i batteriet "underhållsfritt" jag lyckades hälla i ½ liter batterivatten tänkte sen att jag aldrig mer ska ha ett vanligt syra batteri då det måste ha dunstat?
någon fler som råkat ut för detta?

hursomhelst så var jag ute och körde idag lycklig över att hojjen startade och gick bra då jag fyllt vätska. Åkte in till Kristianstad för att handla lite. Så skulle jag starta den så var den stendöd... lyckades springa igång den iaf. Blåste in på Biltema och hittade ett gel batteri för ca 400:- och en 10mm ringnyckel gick ut och bytte batteriet och tänkte hela tiden "startar den så är biltema min gud" visst startade den men jag hoppas för allt i världen på att statorn och regulatorn höll typiskt nu då man ska ut på roadtrip med en trevlig tjej på bönpallen
VFR 800 -99

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#2 Inlägg av Robert »

Grattis till lyckat batteribyte. Allt gott slutet gott :D


PS. Det är generatorn man normalt kör på. Batteri används endast för start :wink: DS
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#3 Inlägg av TobLind »

jo nog är det så haha my misstake
men de har vart så att jag bytt batteri förr flera gånger då det visat sig att voltreggen gått sönder jag har bytt statorn med och jag bad för allt att regulatorn eller statorn inte skulle gå sönder igen som vad jag läst och hört Kan göra om batteriet är dåligt
VFR 800 -99

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#4 Inlägg av Robert »

TobLind skrev:jo nog är det så haha my misstake
men de har vart så att jag bytt batteri förr flera gånger då det visat sig att voltreggen gått sönder jag har bytt statorn med och jag bad för allt att regulatorn eller statorn inte skulle gå sönder igen som vad jag läst och hört Kan göra om batteriet är dåligt
Helt rätt. Ett sjukt batteri kan skada generator och övrig laddutrustning.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#5 Inlägg av Hulk »

Grattis! F_n va' skönt att det löste sig fort. :D
VFR750-95

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#6 Inlägg av TobLind »

dags att sälja! ...nu laddar den bara 13.2 med lyset avstängt 12.4 med lampan på

jag är så evigt less på VRF nu jag har kostat på laddsystemet många tusen nu, mer än vad som bör vara skäligt

totalt blir det förbrukat:
5 regulatorer 2 statorlindningar och 4 batterier inom 3 år och ca 2500 mil
helt oacceptabelt

nu blir det hojbyte det går inte längre känner jag
jag kikar åt en FJR 1300 istället
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#7 Inlägg av TG »

Byt generation...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

TobLind skrev:dags att sälja! ...nu laddar den bara 13.2 med lyset avstängt 12.4 med lampan på

jag är så evigt less på VRF nu jag har kostat på laddsystemet många tusen nu, mer än vad som bör vara skäligt

totalt blir det förbrukat:
5 regulatorer 2 statorlindningar och 4 batterier inom 3 år och ca 2500 mil
helt oacceptabelt
Full förståelse att du börjar ledsna efter så mycket strul. Regulatorn verkar vara en riktigt svag punkt på VFR och när den går kan den ta med sig både batteriet och statorn.

Andreas hade monterat en regulator från en 80-talare med lyckat resultet http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2288
Det kanske är en idé att testa. Det är betydligt enklare och billigare att löda ihop kablarna om kontakterna smälter som på VF än att byta regulator och kanske stator.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar