Laddningsfixen VFRness från Wiremybike.com

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Laddningsfixen VFRness från Wiremybike.com

#1 Inlägg av TobLind »

är det någon här som köpt och monterat "VFRness" som ska avhjälpa laddningebekymmret med brända stators batterier och laddregulatorer

min brorsa har en vfr -98 och nu har den med skjutit laddsystemet så vi har båda beställt kabelsatasen från usa
denna: http://www.wiremybike.com/product_info. ... ad2e1945c7

ska beställa stator och laddregulator från england nu snart med så blir det helt nytt ssytem med "fixen" monterad hoppas det hjälper bara och gel batteri som inte kan avdunsta vilket vi misstänker våra syrabatterier har gjort? vet inte ens om det är möjligt men vi kunde båda hälla i ca ½ liter batterivatten i de gamla batterierna
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Om man överladdar gelbatterier så torkar dom också ut då dom inte är hermetiskt tillslutna, utan det finns en övertrycksventil. Talade i måndags på Rörken med en Ducce kille som nu bytt 4 gelbatterier på 3 år, han har nu gått över till vanligt öppet batteri efter rekommendationer från verkstan. Nilfisk 73 och jag beställde batterier från Exide (tudor) och vart också rekommerderade av dom att ta vanliga öppna batterier.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
Batteriet laddas när du kör också... en trasig laddregulator kan ge överladdning likaväl som ingen laddning alls.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Har detta alltid varit ett problem med gelbatterier? Om man använder tex en "intelligent" laddare á la Ctek borde det väl inte vara nån risk för överladdning tänker jag mig, eller?
Batteriet laddas när du kör också... en trasig laddregulator kan ge överladdning likaväl som ingen laddning alls.
Borde läst bättre i första inlägget...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#6 Inlägg av TobLind »

Som sagt någon som har den fixen på sin VFR?

Kan vätskan i ett Syra batteri Dunsta?
Altså det laddas normalt men värmen gör att syran dunstar och batteriet blir torrt?
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

TobLind skrev:Kan vätskan i ett Syra batteri Dunsta?
Altså det laddas normalt men värmen gör att syran dunstar och batteriet blir torrt?
I och för sig kan väl all vätska dunsta, men i ett batteri så bildas gas vid laddning. Att nivån sjunker är alltså helt normalt, det är därför man kollar sitt batteri regelbundet och fyller på med destillerat vatten vid behov. :wink:

Har det försvunnit tillräckligt mycket vätska så är batteriet oftast inte räddningsbart längre (det finns lite sätt att skrämma liv i gamla batterier, men det brukar inte hjälpa så länge).

Hur mycket gas som bildas beror på hur mycket man laddar, vilket i sin tur beror bland annat på årstid, körvanor, skicket på batteri och elsystem mm.
VFR750F -92, grön

Skriv svar