Vilken 800??

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Vilken 800??

#1 Inlägg av lakrissmurfen »

Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar :(

Anyway, håller på att kolla efetr en ny hoj och funderar lite angå. VFR 800.

Ska man satsa på en ganska ny -05 eller -06 eller en 2000-01??

Förutom prisskillnaden vad skiljer och är det värt det?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#2 Inlägg av TG »

98-01 är en generation äldre, har ej VTEC exempelvis...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 24, 2008 19:16
Ort: Mora

Re: Vilken 800??

#3 Inlägg av vfr801 »

lakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar :(

Anyway, håller på att kolla efetr en ny hoj och funderar lite angå. VFR 800.

Ska man satsa på en ganska ny -05 eller -06 eller en 2000-01??

Förutom prisskillnaden vad skiljer och är det värt det?
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9697.aspx en länk till Hondas sida med info (modellarkiv)om äldre modeller,där kan du läsa lite om modellerna ,v-tech kom ju -02 och innebär att from ca 6700 varv så går den på alla 4 ventiler under 6700 på 2 st ventiler föjldaktligen,-06 sänkte man det nänmda varvtalet en aning(6600)effekten kan väl beskrivas som en turbokick,men personligen så tycker jag att den inte är så våldsam,men kul...from -02 så är även avgas uppdraget till under sadeln ,dubbla,ser snyggt ut tycker jag,karossen är också annorlunda from -02,Ny bränsleinsprutning kom -06, 02-t.o.m 05 är det ingen skillnad på ,nu vart det lite rörigt med info men läs på länken ovan så klarnar det,skön hoj i vilket fall,var ut en 250 tur i somras ,touringegenskaperna kan man inte klaga på,körde som längst ca 70 mil samma dag och det var inga problem,och jag är ingen "maratonmänniska"direkt,(jag har en -02:a)man kan nog påstå att hojen är väldigt lättkörd,bra balans
vfr 800 -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilken 800??

#4 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar :(

Anyway, håller på att kolla efetr en ny hoj och funderar lite angå. VFR 800.

Ska man satsa på en ganska ny -05 eller -06 eller en 2000-01??

Förutom prisskillnaden vad skiljer och är det värt det?
Nollettan! Sista riktiga viffern med kuggdrivna kammar. Du vill absolut ha det! Nollettan har förresten en ny insprutningsdator eller vad det var (nån nmnde det på forumet nyligen), som man kunde mappa om med Power Commander (PC) III. Tidigare modeller funkade bara med PCII.

VFR from '02 har en VTEC-funktion på kammarna. Vissa tycker att rycket vid ca 6000rpm när dessa aktiveras är jobbigt.

Glöm inte lägga undan pengar för en högmonterad ljuddämpare också till nolettan! :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Re: Vilken 800??

#5 Inlägg av lakrissmurfen »

vfr801 skrev:
lakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar :(

Anyway, håller på att kolla efetr en ny hoj och funderar lite angå. VFR 800.

Ska man satsa på en ganska ny -05 eller -06 eller en 2000-01??

Förutom prisskillnaden vad skiljer och är det värt det?
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9697.aspx en länk till Hondas sida med info (modellarkiv)om äldre modeller,där kan du läsa lite om modellerna ,v-tech kom ju -02 och innebär att from ca 6700 varv så går den på alla 4 ventiler under 6700 på 2 st ventiler föjldaktligen,-06 sänkte man det nänmda varvtalet en aning(6600)effekten kan väl beskrivas som en turbokick,men personligen så tycker jag att den inte är så våldsam,men kul...from -02 så är även avgas uppdraget till under sadeln ,dubbla,ser snyggt ut tycker jag,karossen är också annorlunda from -02,Ny bränsleinsprutning kom -06, 02-t.o.m 05 är det ingen skillnad på ,nu vart det lite rörigt med info men läs på länken ovan så klarnar det,skön hoj i vilket fall,var ut en 250 tur i somras ,touringegenskaperna kan man inte klaga på,körde som längst ca 70 mil samma dag och det var inga problem,och jag är ingen "maratonmänniska"direkt,(jag har en -02:a)man kan nog påstå att hojen är väldigt lättkörd,bra balans
LÅter som att det blir att leta efter en 02 eller nyare man vill ju åt VTEC!!

Har du ABS på din? Är det stor skilnad med och utan? Är det något speciellt manb ska tänka på när man köper en 02:a? Vanliga fel? Saker som borde varit bytta efter 7 år?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Re: Vilken 800??

#6 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar :(

Anyway, håller på att kolla efetr en ny hoj och funderar lite angå. VFR 800.

Ska man satsa på en ganska ny -05 eller -06 eller en 2000-01??

Förutom prisskillnaden vad skiljer och är det värt det?
Nollettan! Sista riktiga viffern med kuggdrivna kammar. Du vill absolut ha det! Nollettan har förresten en ny insprutningsdator eller vad det var (nån nmnde det på forumet nyligen), som man kunde mappa om med Power Commander (PC) III. Tidigare modeller funkade bara med PCII.

VFR from '02 har en VTEC-funktion på kammarna. Vissa tycker att rycket vid ca 6000rpm när dessa aktiveras är jobbigt.

Glöm inte lägga undan pengar för en högmonterad ljuddämpare också till nolettan! :wink:
Oj nu blev det ju svårt, 01 eller 02?? Har kollat på två 02:a
http://www.tipmoto.com/motorky/honda/13 ... -vtec.html
http://www.tipmoto.com/motorky/honda/13 ... -vtec.html
även denna 00:a
http://www.tipmoto.com/motorky/honda/13 ... r-800.html

Har svårt att hitta 01:or ;)

Ja man blev ju ganska inspererad efter att sett din hoj på gränbys parkering :) Vad kostar det? Jag gillar visserligen VTEC känslan i bilarna, är det stor skillnad på hojen?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Re: Vilken 800??

#7 Inlägg av faceplant »

lakrissmurfen skrev: LÅter som att det blir att leta efter en 02 eller nyare man vill ju åt VTEC!!

Har du ABS på din? Är det stor skilnad med och utan? Är det något speciellt manb ska tänka på när man köper en 02:a? Vanliga fel? Saker som borde varit bytta efter 7 år?
Jag har ABS på min 06'a och måste säga att jag stormtrivs. :tummenupp
Har varit tvungen att panikbromsa ett par gånger och hittills har jag inte bromsat omkull, utan fått ner hastigheten och kunnat väja för hindret.
Har tyvärr ingen erfarenhet av icke-ABS eftersom de få hojar jag kört har haft det.

Är du skeptisk till ABS kan du kolla in följande test som gjorts av Motorrad: Test av ABS.
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilken 800??

#8 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Ja man blev ju ganska inspererad efter att sett din hoj på gränbys parkering :) Vad kostar det? Jag gillar visserligen VTEC känslan i bilarna, är det stor skillnad på hojen?
Ja, alltså, min är ju generationen från '94-'97 med förgasare, inte den med insprutning från '98-'01 och intryckta fronten. Iofs är min generation den sista helt riktiga VFR:en med både 750cc och kuggdrivna kammar. :lol:

Beror lite på vad du är ute efter.

Ingen av generationerna är egentligen mer "fel" eller "rätt" än nån annan, det handlar mest om personliga åsikter, känsla och hur djup din plånbok är. :wink:

94-97:orna är inte så dyra numera och har dessutom närmare till klassikerklassningen med svenska försäkringsbolag.

Var kommer din viffer att vara reggad? I Tjeckien eller Sverige? Kan ju spela viss roll.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Re: Vilken 800??

#9 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Ja man blev ju ganska inspererad efter att sett din hoj på gränbys parkering :) Vad kostar det? Jag gillar visserligen VTEC känslan i bilarna, är det stor skillnad på hojen?
Ja, alltså, min är ju generationen från '94-'97 med förgasare, inte den med insprutning från '98-'01 och intryckta fronten. Iofs är min generation den sista helt riktiga VFR:en med både 750cc och kuggdrivna kammar. :lol:

Beror lite på vad du är ute efter.

Ingen av generationerna är egentligen mer "fel" eller "rätt" än nån annan, det handlar mest om personliga åsikter, känsla och hur djup din plånbok är. :wink:

94-97:orna är inte så dyra numera och har dessutom närmare till klassikerklassningen med svenska försäkringsbolag.

Var kommer din viffer att vara reggad? I Tjeckien eller Sverige? Kan ju spela viss roll.
För mig när det gäller design så gillar jag verkligen 02:orna med dom dubble avgas dragna under sadeln. Föredrag också front på dom gentemot 01:an som jag tycker ser lite för "till tryckt".

Gällande plånboken så är den inte speciellt djup.. Det handlar ju hur länga man kan leva på bröd och vatten ;)

Något posetivt (schokande) var att frugan som varit ganska anti att jag laggt pengar på en hoj sa igår att om jag ska köpa en ny så ska jag F*N inte köpa något billigt utan hellre lägga ner lite mer nu för mindre strul. Antar att hon är ganska så trött på att behöva tolka åt mig på dom olika service firmorna...

Angående regningen så blir den här i Tjeckien alla fall den närmsta tiden.. Mitt utlandskontrakt går ju ut om lite drygt ett år så man vet ju aldrig efter det.

Skatt och väg försäkring är alltid det samma oavsett vad det är hoj det som avgör är bara över eller unde 500 cc :)
med en nyare hoj så behövs ju en helförsäkring och den är nästan lika dyr som i sverige, men jag antar att det är ett nödvädingt ont.

Nu blir det bara till att söka efter hoj varje kväll...vanligen ganska kul men nu vill man ju igentligen vara ute på vägarna.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilken 800??

#10 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Något posetivt (schokande) var att frugan som varit ganska anti att jag laggt pengar på en hoj sa igår att om jag ska köpa en ny så ska jag F*N inte köpa något billigt utan hellre lägga ner lite mer nu för mindre strul. Antar att hon är ganska så trött på att behöva tolka åt mig på dom olika service firmorna...
Ja, isf... Go for it!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilken 800??

#11 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Något posetivt (schokande) var att frugan som varit ganska anti att jag laggt pengar på en hoj sa igår att om jag ska köpa en ny så ska jag F*N inte köpa något billigt utan hellre lägga ner lite mer nu för mindre strul. Antar att hon är ganska så trött på att behöva tolka åt mig på dom olika service firmorna...
Ja, isf... Go for it!
+1 :tummenupp
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Re: Vilken 800??

#12 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Något posetivt (schokande) var att frugan som varit ganska anti att jag laggt pengar på en hoj sa igår att om jag ska köpa en ny så ska jag F*N inte köpa något billigt utan hellre lägga ner lite mer nu för mindre strul. Antar att hon är ganska så trött på att behöva tolka åt mig på dom olika service firmorna...
Ja, isf... Go for it!
redan snackat med första killen. Ska åka och kolla på den nästa vecka :D Svart 03:a, första ägaren, köpt i Tjeckien, 1200 mil. dock utan ABS :? men vid snabb affär så kan han tänka sig gå ner till 40 000 sek.

denna gång ska jag också ta med mig hojen till Honda centrum och låta dom göra en genomgående kolla innna jag köper... Något har man ju lärt sig av sina misstag
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilken 800??

#13 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:redan snackat med första killen. Ska åka och kolla på den nästa vecka :D Svart 03:a, första ägaren, köpt i Tjeckien, 1200 mil. dock utan ABS :? men vid snabb affär så kan han tänka sig gå ner till 40 000 sek.
40papp?? Billigaste nolltrean (som är en nollfyra) på Blocket kostar 60kkr...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Re: Vilken 800??

#14 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:redan snackat med första killen. Ska åka och kolla på den nästa vecka :D Svart 03:a, första ägaren, köpt i Tjeckien, 1200 mil. dock utan ABS :? men vid snabb affär så kan han tänka sig gå ner till 40 000 sek.
40papp?? Billigaste nolltrean (som är en nollfyra) på Blocket kostar 60kkr...
Jag vet det verkar sjukt blligt men överlag så är det billigare att köpa mc i Tjeckien.
http://www.motoinzerce.cz/motorky/honda ... -vtec.html
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 24, 2008 19:16
Ort: Mora

Re: Vilken 800??

#15 Inlägg av vfr801 »

lakrissmurfen skrev:
vfr801 skrev:
lakrissmurfen skrev:Har nu gett upp hoppet om min älskling som nu ska säljas som reservdelar :(

Anyway, håller på att kolla efetr en ny hoj och funderar lite angå. VFR 800.

Ska man satsa på en ganska ny -05 eller -06 eller en 2000-01??

Förutom prisskillnaden vad skiljer och är det värt det?
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9697.aspx en länk till Hondas sida med info (modellarkiv)om äldre modeller,där kan du läsa lite om modellerna ,v-tech kom ju -02 och innebär att from ca 6700 varv så går den på alla 4 ventiler under 6700 på 2 st ventiler föjldaktligen,-06 sänkte man det nänmda varvtalet en aning(6600)effekten kan väl beskrivas som en turbokick,men personligen så tycker jag att den inte är så våldsam,men kul...from -02 så är även avgas uppdraget till under sadeln ,dubbla,ser snyggt ut tycker jag,karossen är också annorlunda from -02,Ny bränsleinsprutning kom -06, 02-t.o.m 05 är det ingen skillnad på ,nu vart det lite rörigt med info men läs på länken ovan så klarnar det,skön hoj i vilket fall,var ut en 250 tur i somras ,touringegenskaperna kan man inte klaga på,körde som längst ca 70 mil samma dag och det var inga problem,och jag är ingen "maratonmänniska"direkt,(jag har en -02:a)man kan nog påstå att hojen är väldigt lättkörd,bra balans
LÅter som att det blir att leta efter en 02 eller nyare man vill ju åt VTEC!!

Har du ABS på din? Är det stor skilnad med och utan? Är det något speciellt manb ska tänka på när man köper en 02:a? Vanliga fel? Saker som borde varit bytta efter 7 år?
Du verkar ha en väldans klok o förståndig fru :-),nä.. jag har inte ABS på min hoj,men hade jag köpt hoj idag så skulle det vara ett krav ,på min 02 är det inget bytt utom däck,bromsbelägg och det som ska bytas enligt serviceintervallerna bromsvätska och kopplingsvätska,olja filter luftfilter,min har gått 2000 mil ca och det finns inga glapp i några lager osv,för att ta min hoj som exempel,bra att veta kan vara att 2400 mila servicen är en stor service och därmed dyrare,ett tips jag fick av en mc försäljare var att kolla så att styrstoppen (det tar ju stopp mot dom både åt h och vänster när man vrider på styret )om dom är skadade eller svetsade så är det stor risk att hojen gjort en dikesvisit med ev sned ram som följd,den du kollat på hade ju ett bra pris minst sagt..vid 1200 ska den ju servas ,så om inte det är gjort så kan det ju vara ett prutargument,
lycka till i vilket fall!!
vfr 800 -02

Skriv svar