Snåla på förbrukningen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#16 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Jag har väl en tung gashand då... :P

Sex mil på tvåan, ständigt pendlande mellan 3000-9000rpm, två gånger i veckan kanske spelar roll. :roll: :oops:
Eller tvärtom? Min dricker runt 0,65 l/mil eller mer oavsett körstil - med två undantag. Det ena är Autobahn, med fullastade sidoväskor och toppbox och en marschfart på ca 140 km/h. Då drog den 0,5 l/mil. Det andra var på BKK:n på storbana förra månaden, då den drack ca 0,57 l/mil.

Så du ska kanske gasa ännu mer? :wink:
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Så du ska kanske gasa ännu mer? :wink:
Drar den mindre då menar du? :D

Risken är uppenbar med mer gasning i kurvorna och vid fuktig väderlek. Nå, får prova idag. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Så du ska kanske gasa ännu mer? :wink:
Drar den mindre då menar du? :D

Risken är uppenbar med mer gasning i kurvorna och vid fuktig väderlek. Nå, får prova idag. ;-)
Ja motorn kan behöva mer varv för att komma till sin rätt. Det är svårt att veta vid vilket varv den är optimerad men ofta är det vid högre tempo än svenska motorvägar på högsta växeln.

Innan portning mm. fick jag min lägsta förbrukning en gång på Autobahn. Vi hade legat och marschat i ca. 160. Det var minst 30 grader och polarn var tvungen att skruva ihop sin hoj lite vid varje tankning, det var nåt som vibrerade loss.

Men hade han verktyg? Icke! Så det var min originalsats som fick göra nytta. Vi höll på att smälla av i värmen och vid stoppen åkte ju jackan av. När han vid ett tillfälle hade skruvat klart så skriker han "nu åker vi". Då skulle ju jag ner med verktygen och på med kläderna så jag sa "åk ni (han hade tjejen bakpå) så gasar jag ifatt".

När jag hade packat ihop var det ut på racebanan och vrida ner rullen en bit till så det blev mellan 180 och 220 beroende på trafiken. Nästa gång vi tankade så hade hojen dragit mindre :D

Hur förklarar man det för svenska polisen? :twisted:
"Jo du förstår konstapeln, jag vill vara miljövänlig" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Gick åt två staplar bensin igår under knixkörningen. Ingen aning vad det innebär, men farten var ganska jämn och hög för att vara den näst långsammaste gruppen. Får räkna lite på det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Janne
Donator 2010
Inlägg: 34
Blev medlem: mån mar 16, 2009 23:35
Ort: Sorunda

#20 Inlägg av Janne »

På långsemester förra sommaren med tre packboxar och laglig hastighet drog min VFR 0,43 l/mil. Väldigt lite tycker jag. Min kompis körde en Aprilia Shiver och den drog nästan exakt lika mycket trots att han körde utan väskor. Jag fick ta hans packning också...

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#21 Inlägg av Donner »

Tankade fightern häromdan....blandad körning med mycket lek. 0.47 :lol:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#22 Inlägg av jeppes »

Vicken tråd det blev :D
Låter bra att min e lika som andra :? Det bästa jag har gjort när det gäller tankning så var det sista tanken. Nålen gick förbi bottenstrecket o när jag till slut tankade så fick jag i 20 liter + :shock:
Inte illa va!
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

jeppes skrev:Inte illa va!
Inte direkt... Du måste ha kört på ångorna sista biten. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#24 Inlägg av jeppes »

adrian_vg skrev:
jeppes skrev:Inte illa va!
Inte direkt... Du måste ha kört på ångorna sista biten. ;-)
Nja, det skvalpade lite i tanken så det fanns nog en deciliter eller nåt kvar
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

#25 Inlägg av vfrforever »

Varvtalet i sig har ingen betydelse, däremot gaspådraget. Snabb(måttlig)acceleration och jämn gas därefter spar soppa, liksom motorbroms och inte många stopp.
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

Skriv svar