Vilken generation ska man välja?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vilken generation ska man välja?
Hejsan!
Har hängt här lite till och från ett par år, men skriver inte så ofta på forum...
Jag hade tidigare en VFR från -88 som jag av någon konstig anledning fick för mig att byta bort till förmån för en äventyrshoj (Super Tenere). Har dock insett mitt misstag redan efter några hundra mil, så nästa sommar blir det med största sannolikhet en VFR igen.
Frågan är ju bara vilken generation man ska sikta på?
Hade ju som sagt tidigare en -88 som jag trivdes oförskämt bra med egentligen, men samtidigt känns det ju lite tråkigt att gå tillbaka till samma modell. Är det stor skillnad mellan 88-89 och 90-93? Det är nog i huvudsak dom som gäller då 90 och 91 kvalar in på Bilsport-mc's Classica-försäkring.
Men det finns ju många fina 94-97:er också? Om man bortser från skillnaden i inköpspris, är dom så pass mycket bättre att det är värt 3000 kronor extra i försäkring varje år? (1700 för Classica och ca 4800 för dom nyare)
Eller ska man rent utav sikta på en 98-00 då dom ligger i samma försäkringsklass som 94-97?
Många frågor blev det, men vad säger ni som har hunnit prova dom olika modellerna?
Har hängt här lite till och från ett par år, men skriver inte så ofta på forum...
Jag hade tidigare en VFR från -88 som jag av någon konstig anledning fick för mig att byta bort till förmån för en äventyrshoj (Super Tenere). Har dock insett mitt misstag redan efter några hundra mil, så nästa sommar blir det med största sannolikhet en VFR igen.
Frågan är ju bara vilken generation man ska sikta på?
Hade ju som sagt tidigare en -88 som jag trivdes oförskämt bra med egentligen, men samtidigt känns det ju lite tråkigt att gå tillbaka till samma modell. Är det stor skillnad mellan 88-89 och 90-93? Det är nog i huvudsak dom som gäller då 90 och 91 kvalar in på Bilsport-mc's Classica-försäkring.
Men det finns ju många fina 94-97:er också? Om man bortser från skillnaden i inköpspris, är dom så pass mycket bättre att det är värt 3000 kronor extra i försäkring varje år? (1700 för Classica och ca 4800 för dom nyare)
Eller ska man rent utav sikta på en 98-00 då dom ligger i samma försäkringsklass som 94-97?
Många frågor blev det, men vad säger ni som har hunnit prova dom olika modellerna?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken generation ska man välja?
Skillnaden mellan 90-93 och 94-97 ligger, förutom uppenbar estetik, i lite olika karaktär i motorn.
Jag tycker gen 90-93 är lite mer av dragster i motorn med effekten lite högre upp i registret relativt sett, medan 94-97 är jämnare och mjukare över hela registret. Har haft båda generationerna. Den mjukare karaktären i motorn på 94-97 tycker jag gör den mer användbar på både gata (mest) och bana.
Skillnaden mellan generationerna pre-90 och post-90 är enorma. Det är en helt annan motorcykel.
Vidare tycker jag att gen 94-97 är snyggast med influenserna av NR750:an. Händelsvis har jag en grön 97:a till salu.
Jag tycker gen 90-93 är lite mer av dragster i motorn med effekten lite högre upp i registret relativt sett, medan 94-97 är jämnare och mjukare över hela registret. Har haft båda generationerna. Den mjukare karaktären i motorn på 94-97 tycker jag gör den mer användbar på både gata (mest) och bana.
Skillnaden mellan generationerna pre-90 och post-90 är enorma. Det är en helt annan motorcykel.
Vidare tycker jag att gen 94-97 är snyggast med influenserna av NR750:an. Händelsvis har jag en grön 97:a till salu.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilken generation ska man välja?
Ok, så på den fronten är kanske gen 4 lämpligare. Vill man ha mycket effekt på höga varvtal finns det kanske andra modeller att sikta på (typ Suzuki GSXR).adrian_vg skrev:Skillnaden mellan 90-93 och 94-97 ligger, förutom uppenbar estetik, i lite olika karaktär i motorn.
Jag tycker gen 90-93 är lite mer av dragster i motorn med effekten lite högre upp i registret relativt sett, medan 94-97 är jämnare och mjukare över hela registret. Har haft båda generationerna. Den mjukare karaktären i motorn på 94-97 tycker jag gör den mer användbar på både gata (mest) och bana.
Skillnaden mellan generationerna pre-90 och post-90 är enorma. Det är en helt annan motorcykel.
Vidare tycker jag att gen 94-97 är snyggast med influenserna av NR750:an. Händelsvis har jag en grön 97:a till salu.
Hur är det i övrigt då? Upplevde du någon större skillnad chassiemässigt till exempel? Bromsar?
Jag kör nog mest bara landsväg i ganska moderat tempo (nåja, så gott jag kan i alla fall), och riktigt fina slingriga vägar verkar inte växa på träd här i Norrland. Att det blir upp mot 50-75 mil på en dag är inte så jätteovanligt. Hur är körställningen på dessa? Skillnad mellan varandra och mot min tidigare -88 vore kul att höra något om.
-
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: tor aug 12, 2010 14:13
- Ort: Tvååker
Ojsan, det var inte illa! Vilket bolag är det?VFR Martin skrev:Angående försäkringspremie.
Jag har en 96:a som jag betalar 1950 rikstaler för plus smc avgiften...
Martin
Jag är 24, student och bor uppe i Luleå, så även om min ålder inte är den bästa i försäkringssammanhangen så är kanske orten till min fördel i alla fall.
När vi är inne på försäkringsbiten, är det någon som vet vilken försäkringsklass VFR hamnar i?
Om det skiljer mellan olika bolag så är det Hondas märkesförsäkring jag sneglar på.
Senast redigerad av Tyro den sön sep 19, 2010 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: tor aug 12, 2010 14:13
- Ort: Tvååker
-
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: tor aug 12, 2010 14:13
- Ort: Tvååker
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vilken generation ska man välja?
Jo, alltså, effekt finns det ju mycket av, men den är liksom bedräglig pga V4:ans mjuka karaktär.Tyro skrev:Ok, så på den fronten är kanske gen 4 lämpligare. Vill man ha mycket effekt på höga varvtal finns det kanske andra modeller att sikta på (typ Suzuki GSXR).
Bromsarna på 97:an blev bra efter byte av skivorna fram. Tror inte originalskivorna i kombination med Biltemabelägg är en optimal kombo. Chassit på 97:an har jag aldrig haft nåt att säga om, tills jag bytte till min nuvarande 00:a...Tyro skrev:Hur är det i övrigt då? Upplevde du någon större skillnad chassiemässigt till exempel? Bromsar?
Knävinkeln för föraren kan upplevas som skarp. Jag är 173cm lång och domnar emellanåt bort om fötterna på lite längre lands/motorvägsetapper. YMMV som man säger.Tyro skrev:Jag kör nog mest bara landsväg i ganska moderat tempo (nåja, så gott jag kan i alla fall), och riktigt fina slingriga vägar verkar inte växa på träd här i Norrland. Att det blir upp mot 50-75 mil på en dag är inte så jätteovanligt. Hur är körställningen på dessa? Skillnad mellan varandra och mot min tidigare -88 vore kul att höra något om.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vilken generation ska man välja?
YMMV?adrian_vg skrev:Jo, alltså, effekt finns det ju mycket av, men den är liksom bedräglig pga V4:ans mjuka karaktär.Tyro skrev:Ok, så på den fronten är kanske gen 4 lämpligare. Vill man ha mycket effekt på höga varvtal finns det kanske andra modeller att sikta på (typ Suzuki GSXR).
Bromsarna på 97:an blev bra efter byte av skivorna fram. Tror inte originalskivorna i kombination med Biltemabelägg är en optimal kombo. Chassit på 97:an har jag aldrig haft nåt att säga om, tills jag bytte till min nuvarande 00:a...Tyro skrev:Hur är det i övrigt då? Upplevde du någon större skillnad chassiemässigt till exempel? Bromsar?
Knävinkeln för föraren kan upplevas som skarp. Jag är 173cm lång och domnar emellanåt bort om fötterna på lite längre lands/motorvägsetapper. YMMV som man säger.Tyro skrev:Jag kör nog mest bara landsväg i ganska moderat tempo (nåja, så gott jag kan i alla fall), och riktigt fina slingriga vägar verkar inte växa på träd här i Norrland. Att det blir upp mot 50-75 mil på en dag är inte så jätteovanligt. Hur är körställningen på dessa? Skillnad mellan varandra och mot min tidigare -88 vore kul att höra något om.
Knävinkeln kanske blir ett litet problem då, jag är 190cm lång ungefär.
Men jag tror inte att det räcker för att avskräcka mig från VFR. Alternativet är ju att gå upp till nån större tourer som tex cbr1000f eller kawasaki zx10 eller zzr1100 och dom känns lite väl stora (och tunga)
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Vilken generation ska man välja?
Your Mileage May Vary... dvs ungefär att "dina erfarenheter kan skilja sig från mina".Tyro skrev: YMMV?
Knävinkeln kanske blir ett litet problem då, jag är 190cm lång ungefär.
Men jag tror inte att det räcker för att avskräcka mig från VFR. Alternativet är ju att gå upp till nån större tourer som tex cbr1000f eller kawasaki zx10 eller zzr1100 och dom känns lite väl stora (och tunga)
Själv är jag 195cm lång ungefär, och upplever inte några problem med knävinklarna (mer än vanligt då, det finns ju ingenting i denna värld som är byggt för oss långa...). Ska man ha nåt mer bekvämt så tror jag att man får titta på nån offroadmaskin, gärna en som i tester fått kritik för att man har svårt att nå ner till marken...
VFR750F -92, grön
Jag råkar ju ha både en Gixxer och en VFR av den enkla anledningen att de är bra till olika saker.
VFRen är mycket bekvämare och mer lämpad som allround-hoj inklusive touring, pendling osv utan att vara tråkig.
Gixxern (750) är en bushoj och sliter mer på kroppen, hornen i pannan blir större än på viffern...
Motormässigt beter de sig rätt lika som jag ser det, ingen har något vidare pulver över huvud taget under 3-4k-varv. Dock händer ju lite mer på Gixxern när jag varvar vidare, men den har också lite annat prestanda/vikt-förhållande...
VFRen är mycket bekvämare och mer lämpad som allround-hoj inklusive touring, pendling osv utan att vara tråkig.
Gixxern (750) är en bushoj och sliter mer på kroppen, hornen i pannan blir större än på viffern...
Motormässigt beter de sig rätt lika som jag ser det, ingen har något vidare pulver över huvud taget under 3-4k-varv. Dock händer ju lite mer på Gixxern när jag varvar vidare, men den har också lite annat prestanda/vikt-förhållande...
VFR800Fi -98 #svart#