1200 vs. 800

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

1200 vs. 800

#1 Inlägg av danlse »

Parkerade hojen som vanligt utaför jobbet och där står plötsligt en helt ny VFR 1200.
Drabbades av en plötsligt och mycket stark "Vill ha den känsla"(Tyckte till och med att den luktade nytt om nu en hoj kan göra det)

Hur är tolvhundran jämfört med åttahundran?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#2 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Hur är tolvhundran jämfört med åttahundran?
Fläskigare.

Det är lite som att jämföra en BMW M3 från tidigt 90-tal med en Volvo V70 av senare snitt. Stramt, fast och snabbt mot vräkigt, lyxigt och gungigt. Typ. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: 1200 vs. 800

#3 Inlägg av danlse »

Är det så illa verkligen?

Kollade lite priser i UK och där finns dom från motsvarande 85000 hos handlare - känns rimligare än priserna i Sverige men men någon V70 vill jag ju inte ha!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: 1200 vs. 800

#4 Inlägg av blacken »

är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#5 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev:Är det så illa verkligen?

Kollade lite priser i UK och där finns dom från motsvarande 85000 hos handlare - känns rimligare än priserna i Sverige men men någon V70 vill jag ju inte ha!
Det sitter ju i betraktarens öga. 8*) Honda har ju velat göra en ersättare för både Vtec:en och Blackbirden i en och samma hoj. I mitt tycke har de delvis misslyckats, mest pga den apfula designen. Å andra sidan, när man sitter i sadeln ser man inte den fula kåpan, så det spelar kanske mindre roll än man tror/tycker.

Motorn verkar ju intressant, trots en skriande kuggdrivna kammar-brist. Den har enkelsving *och* kardan, vilket ju inte är fel i någon bok!

Provkör en VFR1200, och bilda dig en egen uppfattning, är mitt förslag. Kommer du sedan över estetiken i linjerna, eller bristen härav, så har du kanske en vinnare!
blacken skrev:är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..
En GSF har inte en V4-motor. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: 1200 vs. 800

#6 Inlägg av danlse »

- Adrian, provkörning blir nästa steg!
Ful??Den är ju hur snygg som helst(kollar ut genom fönstret på den röda skönheten samtidigt som jag skriver det här)
Noterade också att den bara har en framlampa borde ju kunna bli rimligare pris för byte efter UK import jämfört med 800an..

- En Bandit känns lite gammaldags men kan säkert vara en väl så bra maskin!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#7 Inlägg av adrian_vg »

danlse skrev: Ful??Den är ju hur snygg som helst(kollar ut genom fönstret på den röda skönheten samtidigt som jag skriver det här)
Som sagt, skönheten sitter i betraktarens öga. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: 1200 vs. 800

#8 Inlägg av Mr_gear »

blacken skrev:är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..
Har också hört mycket gott om dem, En polare har en sån och är kalasnöjd! :)
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: 1200 vs. 800

#9 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
danlse skrev:Är det så illa verkligen?

Kollade lite priser i UK och där finns dom från motsvarande 85000 hos handlare - känns rimligare än priserna i Sverige men men någon V70 vill jag ju inte ha!
Det sitter ju i betraktarens öga. 8*) Honda har ju velat göra en ersättare för både Vtec:en och Blackbirden i en och samma hoj. I mitt tycke har de delvis misslyckats, mest pga den apfula designen. Å andra sidan, när man sitter i sadeln ser man inte den fula kåpan, så det spelar kanske mindre roll än man tror/tycker.

Motorn verkar ju intressant, trots en skriande kuggdrivna kammar-brist. Den har enkelsving *och* kardan, vilket ju inte är fel i någon bok!

Provkör en VFR1200, och bilda dig en egen uppfattning, är mitt förslag. Kommer du sedan över estetiken i linjerna, eller bristen härav, så har du kanske en vinnare!
blacken skrev:är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..
En GSF har inte en V4-motor. 8*)
EN stor sanning, men tänkte bara att om han var ute efter KÖRBARA 1200 kubik med lite action och gruummpff! i knotan, så får man nog tumma lite på ens pretantioner..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: 1200 vs. 800

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
danlse skrev: Ful??Den är ju hur snygg som helst(kollar ut genom fönstret på den röda skönheten samtidigt som jag skriver det här)
Som sagt, skönheten sitter i betraktarens öga. ;*)
"Skön" "Snygg"? GSF:n ser iallafall ut som en knarr, inte som en söndergökad plastsvan. Undrar jag vilken öga betraktaren ska använda för att en VFR 1200 ska bli snygg?.. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: 1200 vs. 800

#11 Inlägg av danlse »

Känns inte som att det finns så många anhängare här till den ny modellen milt uttryckt..Men jag ger inte upp återkommer när jag fått till en provkörning!

söndergökad plastsvan :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Undrar jag vilken öga betraktaren ska använda för att en VFR 1200 ska bli snygg?.. :lol:
Väldigt mörka solglasögon? ;*)

Ärligt talat finns det vissa vinklar som är snygga på storviffern, men det är banne mig inte framifrån, eller snett framifrån sidan. Tycker jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4443
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: 1200 vs. 800

#13 Inlägg av Conseal »

Gillar inte utseendet (min åsikt) men de går ju utav bara h-e!
Man kan alltid hitta personliga småsaker (som lite hård sadel, åter igen enligt mig) men jisses .. 180+ är som en glass i solen .. underbart :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Hexx
Donator 2011
Inlägg: 148
Blev medlem: tor apr 09, 2009 01:52
Ort: Falköping

Re: 1200 vs. 800

#14 Inlägg av Hexx »

Conseal skrev:Gillar inte utseendet (min åsikt) men de går ju utav bara h-e!
Man kan alltid hitta personliga småsaker (som lite hård sadel, åter igen enligt mig) men jisses .. 180+ är som en glass i solen .. underbart :)
Jag måste hålla med =)
Provkörde en 1200 på Honda mc-center i GBG hos samma försäljare som sålde 800:an till mig....
han låg på om att jag skulle behöva byta upp mig om jag gillade VFR vilket jag gör.
Men efter provkörning så sade jag till honom att jag tyvärr aldrig kan köpa en sådan ful hoj !! Även om det fanns jävligt med pulver och att den kändes bekväm. Men gillar ju tekniken i den, inget snack om saken..... men framdelen är inget vidare =)
Han sade att han tycket likadant i början, men efter ett tag att typ sett den dagligen så började han smälta mer och mer.
jag har bara sett den 5 - 6 ggr och tycker fortfarande att den är ful som fan.
Som någon skrev om en plastsvan typ =) hehe
Tror att det kan bli ett annat märke framöver tyvärr..... satsar på 2012
Olle
Olle
VFR 800 -11 VINRÖD


I hate strip clubs.. I can't touch her, she can't touch me, I can't touch myself, and i have to give her all my cash.. It just reminds me of the wife.....

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 881
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: 1200 vs. 800

#15 Inlägg av M@rtini »

danlse skrev:Ful??Den är ju hur snygg som helst.
Jag har haft min i snart ett år och kan bara hålla med, bara ljuddämparen jag fortfarande inte tycker om. Fast det är bara att acceptera att man måste sätta lite egen prägel på en ny hoj innan den är fulländad. Kommer bli en annan dämpare, powercomander och KN-filter, om inte förr så till nästa säsong (tror det blir ett vinter projekt). Och så har vi det fula extra glaset som ligger där hemma, och inte lär monteras så länge jag äger hojen i alla fall.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Skriv svar