Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Baxen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jun 23, 2012 11:37
Ort: Eskilstuna

Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#1 Inlägg av Baxen »

Kan tyvärr inte hjälpas att det här inlägget blir lite långt.....

Återfallsknutte sedan några år, åkte en hel del på 80- & 90-talet tills man fick barn och insåg att hojen mest stod i garaget. Sålde i mitten av 90-talet och var sedan hojlös till 2008.Då var det dags igen, letade lämplig återfallshoj och det blev en gammal CX500. Nu är det dock dags att byta upp sig, även frugans intresse har vaknat till liv och vi vill ha en hoj som funkar både "till vardags" och på lite längre semesterresor. Efter mycket funderande verkar det som om en VFR skulle funka bra.

Då är det bara det här med årmodeller & generationer. Budgeten är ganska begränsad och sneglar mest på hojar fram till 1992 pga försäkringsläget. Har inte ägt mer än tre hojar, började med en Honda CB500 -76 som jag, sedan en Yamaha XJ650 -82 som jag köpte 1985. Den gjorde ett antal tusen mil och tog oss ett par svängar ner igenom Europa innan den blev stående i garaget och slutligen såldes, och nu alltså en CX500 -81.

Jag inser självklart att grundläget (oftast) är "ju nyare hoj = desto bättre". Men ni som åkt de tidiga generationerna och kanske lite annat dessförinnan hur stor skillnad är det att åka på de olika generationerna?

Själv får jag ibland känslan av att oavsett generation kommer det kännas nytt och modernt för mig, med tanke på vad jag kört innan;)


Så ni med erfarenhet - upplys mig!

Är det någon större, avgörande skilland i upplevelsen mellan 86-87 & 88-89, eller 88-89 & 90-93, osv.
______________________________________
/Baxen
VFR 750F (RC24) 1988

Tidigare: CB500 K? / XJ650 / CX500

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#2 Inlägg av HandLegger »

Du har ett bra alternativ i säljestråden :D
Köp den :mrgreen: eller någon annan 90-93 i samma skick så har du hoj många år framåt.
vfr1200fd

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#3 Inlägg av Råttis »

Hej!

Jag har själv inte mycket erfarenhet av dom olika generationerna men kan ge ett exempel. Provade en VFR800FI -01, men tyckte att den inte passade mig, kändes lite för "liten", då måste man tänka att man hade precis sålt sin FJR1300.

Jag hittade denna VFR 800 V-tec -03 och provkörde och "kändes" att den hade typ samma "krut" som min gamla FJR1300. Det jag tycker om med den här hojen är att man får en extra knyck.

OBS! Nu vet jag inte ditt ekonomiskaläget men jag anser inte att försäkringen är så himla dyr för en sådan här hoj. Jag betala 3300kr hel/hel, bor i en liten stad när Lund.

Nackdelen med V-tecmodellarna är ju den stora servicen (2400mil), den kan sluta runt 10 000kr.

MVH
Råttis

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#4 Inlägg av HandLegger »

Råttis skrev:Hej!

Jag har själv inte mycket erfarenhet av dom olika generationerna men kan ge ett exempel. Provade en VFR800FI -01, men tyckte att den inte passade mig, kändes lite för "liten", då måste man tänka att man hade precis sålt sin FJR1300.

Jag hittade denna VFR 800 V-tec -03 och provkörde och "kändes" att den hade typ samma "krut" som min gamla FJR1300. Det jag tycker om med den här hojen är att man får en extra knyck.

OBS! Nu vet jag inte ditt ekonomiskaläget men jag anser inte att försäkringen är så himla dyr för en sådan här hoj. Jag betala 3300kr hel/hel, bor i en liten stad när Lund.

Nackdelen med V-tecmodellarna är ju den stora servicen (2400mil), den kan sluta runt 10 000kr.

MVH
Råttis
Hu, det där lät ju inte så kul. 10k varje gång hojjen rullat 2400 mil??
Jag sålde en zx12 just för att servicarna var dyra (ventiljusering) men de var ju billiga jämfört med V-tec :shock:
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1535
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#5 Inlägg av Mister »

De äldre VFR som jag har haft (92:er) jämfört med hojar från slutet 70 tal och början av 80 tal så är skillnaden framförallt chassit. Det är helt galen skillnad till vifferns fördel jämfört med t ex gammelhojen suzuki GS 1000 -79 (som jag ägt en gång i tiden). GS 1000 var den tidens värstingsuperbike och en viffern åttor runt denna klumpeduns när det gäller smidighet och det är dessutom bättre pulver i viffern. Utvecklingen i mc världen tog här nog ett hästkliv framåt.

Jämför man med en samtida hoj, Yamaha FZR 1000 (som oxå har haft) så är även denna hoj oxå en klumpeduns och jämfört med viffern så är den mer som en buss i jämförelse. Dock är charmen med dessa gamla superbikehojar från den tiden motorn, för pulver finns det i dem!

Jag har inte kört tidigare generation av viffer än -90, men tidigare generationer av viffer ska vara snäppet lite sportigare (här får någon gärna rätta mig).
Vid 90 så skedde ju en modernisering med 17 tum fälgar, enkelsving mm.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

88:a kom en stor uppdatering av urviffern, du fick en kraftigare framgaffel, styvare fjädring bak, 17" hjul och lite småuppdateringar i motorn bl,a högre komp. Den är klart att föredra om ni ska åka 2 på den, kontra 86-87. 90 kom enkelsvingen som fick en del kritik för att vara svajig, men vad jag kan förstå så var det vid extremkörning, motormässigt inga större skillnader förutom bättre förgasare. 92 tror jag det blev lite uppdateringar på bl,a framgaffeln. Så mellan en 88-89 och 90-93 kan du nog välja den som du tycker ser snyggast ut om dom är i bra skick,
dock så är det lättare att få tag i delar till en 90-93.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Baxen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jun 23, 2012 11:37
Ort: Eskilstuna

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#7 Inlägg av Baxen »

Tackar för tipsen hittills, tar gärna emot fler!

Det som skrivits hittills bekräftar i stort vad jag själv misstänkt, att det är 88 och framåt som gäller. Tycker personligen att 90-93 är den snyggaste modellen, men tyvärr verkar prisläget på just 90-93 ligga förhålladevis högt. Så dyker det inte upp något 90-93 "fynd" så lutar det åt att hitta en skaplig 88-89.

Handleggers tips (hoj) ser iof fin ut men ser ju ut att kunna får en 88-89 (med väskor & samma miltal) för 6000-8000 mindre och tror inte att ändringarna mellan 88-89 / 90-93 + kostnad för väskor är värda den skillnaden för mig. Man åker mycket hoj för de pengarna :)
______________________________________
/Baxen
VFR 750F (RC24) 1988

Tidigare: CB500 K? / XJ650 / CX500

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#8 Inlägg av HandLegger »

Du hittar ett alternativ för 8.000:- på Blocket.
Är den hojjen i fungerande skick och det inte behövs köpas
för mycket delar så är det ju ett kap.
Dock springer det lätt upp i pengar när man räknar lite.
Däck 3-4000:-
Drivpaket 1500-2000
Oljebyte med filter 500-1000:-
Bromsbelägg 500-1000:-
Ovanst punkter får man utgå fr att behöva åtgärda om man letar bland de billigare alternativen.
Gör man inte jobbet själv tillkommer nog ca 1500-2000:-
Summa: 7000-10000:-
Vill man sen byta alla vätskor så tillkommer ytterligare en slant.
Behöver packboxarna i gaffen bytas och man inte gör det själv så tillkommer en lite större slant.
Där har du prisskillnaden som du pratade om.
För min del så har slutsumman för inköp och material enl ovan landat på en mkt högre summa än marknadsvärdet på hojjen,
ingen blir rik på beg hojjar :D

EDIT: Inlägget lät lite neggo men icke desto mindre sant. Mekar man själv kan man tjäna någon krona på att köpa billigare alternativ, om inte så tjänar man absolut på att köpa en "färdig" hoj.
Ta med din "prislista" på de vanligaste punkterna när du tittar på beg hoj, då får du en uppfattning om vad priset på det du köper egentligen blir när hojjen är klar för körning/besiktning.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1535
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#9 Inlägg av Mister »

HandLegger skrev:EDIT: Inlägget lät lite neggo .
Jupp, inte så lite heller. :mrgreen:

När det gäller äldre hojar eller fordon över huvudtaget så är det skicket. När det gäller VFR rent generellt så brukar skicket på dem vara normalt förväntat och underhåll skött då det ofta rör sig om rätt så sansade ägare, undantag finns naturligvis.

Men rena sporthojar brukar många gånger vara ren katastrof i beg skick i jämförelse om man ska generalisera.

Dina priser kom jag inte upp i, men så handlar jag via nätet och servar själv alternativt hos en lokal racemeck och inte går till ockerhandlarn som dessutom ska ha några veckor på sig för att få fram grejer.

Mina två korvörespekulationer
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Baxen
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jun 23, 2012 11:37
Ort: Eskilstuna

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#10 Inlägg av Baxen »

Det är lungt HandLegger, man SKA nog vara negativ när man kollar begagnat.

Gör det mesta mekandet själv vare sig det gäller hoj, bil eller hus, så verkstad är något jag nyttjar när jag saknar tid eller specialverktyg. När det gäller det som räknas upp är det ju så att en del av det kan man ju enkelt kolla (däck, drivpaket, bromsar?), jag kommer knappast köpa en osedd hoj.

Kollar man t ex Blockets utbud av 86-87 senaste månaden eller så (alltså även sålda) varierar begärt pris mellan 8000:- (7000 mil) och 19900:- (8800 mil) och även om jag inte köpt så många hojar så är det troligen som med bilar. Dyrast är inte alltid bäst! Annonstexter som "Toppskick", "Nyligen bytt", "Nyservad" betyder när man väl kommer på plats inte alltid att skicket är bättre än när det står "Normalskick", "Bruksskick" eller "X behöver bytas". När det gäller olja & filter lär jag byta oavsett om säljaren säger att det nyligen är gjort eller inte!

Men nu släpper vi det, begmarknaden kan vi ta i en annan tråd, vill fortfarande veta mer från er som kört flera generationer av VFR!
______________________________________
/Baxen
VFR 750F (RC24) 1988

Tidigare: CB500 K? / XJ650 / CX500

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#11 Inlägg av HandLegger »

Baxen skrev:Det är lungt HandLegger, man SKA nog vara negativ när man kollar begagnat.

Gör det mesta mekandet själv vare sig det gäller hoj, bil eller hus, så verkstad är något jag nyttjar när jag saknar tid eller specialverktyg. När det gäller det som räknas upp är det ju så att en del av det kan man ju enkelt kolla (däck, drivpaket, bromsar?), jag kommer knappast köpa en osedd hoj.

Kollar man t ex Blockets utbud av 86-87 senaste månaden eller så (alltså även sålda) varierar begärt pris mellan 8000:- (7000 mil) och 19900:- (8800 mil) och även om jag inte köpt så många hojar så är det troligen som med bilar. Dyrast är inte alltid bäst! Annonstexter som "Toppskick", "Nyligen bytt", "Nyservad" betyder när man väl kommer på plats inte alltid att skicket är bättre än när det står "Normalskick", "Bruksskick" eller "X behöver bytas". När det gäller olja & filter lär jag byta oavsett om säljaren säger att det nyligen är gjort eller inte!

Men nu släpper vi det, begmarknaden kan vi ta i en annan tråd, vill fortfarande veta mer från er som kört flera generationer av VFR!
Men nu blev det ju mkt enklare :D Kolla på Blocket och välj ut den du vill ha, sedan är det bara att åka och hämta :D
Jag säger som du, mekar hellre lite själv så vet man att/hur det är gjort. Problemet är bara att när allt är gjort så vill man sälja o köpa en annan så man har lite pyssel i garaget. Hade man plats så skulle man väl haft en 3-4 st och pilla med :)
vfr1200fd

laserstefan
Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: lör dec 01, 2012 20:21

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#12 Inlägg av laserstefan »

Är inne på min andra vfr 800.Började med en 2002 som var en härlig pendlar och långresehoj.Efter ett mellanstick med en CBF1000 har jag nu enVFR800 2006.Tycker det är en perfekt hoj i alla sammanhang.Prova en så är du är såld.

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#13 Inlägg av stefan »

Jag har en 95: till salu. Bara att tuta och köra.

Kanske för nytt men PM om intresse finns.

//Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: Blivande VFR-ägare(?) vill ha hjälp!

#14 Inlägg av wargen »

mina upplevelser på dessa hojar är 86 trevlig hoj men mjuk i chassit lite klena bromsar. Enkelsvingen tror det var en 91 jag hade var perfekt för mig och frugan stadig och bra motor. Alla andra har varit mycket trevliga och stor körglädje. 2002 blev lite längre lite mer stadigare tack vare längre sving. Mitt köpråd är första hand enkelsvingen 91 eller 2000 bra maskiner bra prestanda lycka till.

Skriv svar