Det där är inget jag känner igen från min.adrian_vg skrev:Motorkaraktären i 90-93 är av typen dragster/roadster, effekten kommer lite abrupt från mellanregistret och uppåt.
På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
VFR750F -92, grön
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Svårt val...Hondis skrev:Det som verkar vara det största dilemmat för min del är just om man ska välja modell med insprut eller förgasare
Förgasarmotorerna har en bättre motorgång och är snålare, under förutsättning att de är i bra skick. Å andra sidan är det ju idag ganska enkelt att modifera en insprutningshoj...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Jag upplever 98-01 som lite sportigare, men det kan lika gärna vara hojens allmänna karaktär i motor, chassi osv.Hondis skrev:Skiljer det mycket på sittställningen på 90-talarna? Tänker mest på om 98-01 är betydligt mer touringanpassad än ex 94-97 eller tvärtom?
Åter å andra sidan är sadeln urgröpt på min 97:a så att man sitter som i en insutten fåtölj, ganska upprätt alltså, och kan inte svara för originalställningen.
Min tidigare 90:a minns jag inte hur jag satt, hade den så kort tid.
Edit: Egentligen spelar det ingen jättestor roll vilken av 90-talarna du skaffar, det handlar om nyansskillnader bara som du kommer att upptäcka först efter ett tag. Alla årsmodellerna är bra motorcyklar. Kolla på det allmänna skicket och låt budget och försökringskostnader styra ist.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.tersan skrev:Svårt val...Hondis skrev:Det som verkar vara det största dilemmat för min del är just om man ska välja modell med insprut eller förgasare
Förgasarmotorerna har en bättre motorgång och är snålare, under förutsättning att de är i bra skick. Å andra sidan är det ju idag ganska enkelt att modifera en insprutningshoj...
Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Personligen har jag nog fastnat lite mer för upp till -97 års modell för tillfälletadrian_vg skrev:Jag upplever 98-01 som lite sportigare, men det kan lika gärna vara hojens allmänna karaktär i motor, chassi osv.Hondis skrev:Skiljer det mycket på sittställningen på 90-talarna? Tänker mest på om 98-01 är betydligt mer touringanpassad än ex 94-97 eller tvärtom?
Åter å andra sidan är sadeln urgröpt på min 97:a så att man sitter som i en insutten fåtölj, ganska upprätt alltså, och kan inte svara för originalställningen.
Min tidigare 90:a minns jag inte hur jag satt, hade den så kort tid.
Edit: Egentligen spelar det ingen jättestor roll vilken av 90-talarna du skaffar, det handlar om nyansskillnader bara som du kommer att upptäcka först efter ett tag. Alla årsmodellerna är bra motorcyklar. Kolla på det allmänna skicket och låt budget och försökringskostnader styra ist.
Hur ligger dom försäkringsmässigt om man ska jämföra ex 94-97 och 98-01?
Jag borde komma undan ganska bra prismässigt. Körkort i snart 18 år, villa med garage och bor i Kalmar.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Vad jag vet är det ganska ovanligt att man måste pilla på förgasarsynkningen så ofta...Hondis skrev:Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.
Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?
Att insprutning är enklare att modifiera beror på att det handlar om elektronik. Det går att mappa om med lite olika mojänger, vilket oftast är enklare än att byta munstycken etc på en förgasare. Vill man sen byta till ett helt annat insprut så finns ju allt på plats. Dock är jag varm anhängare av gammalt hederligt skruvande, så jag gillar förgasare!
VFR750F -92, grön
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Ok, tänkte mer på att på min Fireblade så synkar men minst var 4000:e mil, oftast tätare intervaller. Men det är ju lite andra varvtaltersan skrev:Vad jag vet är det ganska ovanligt att man måste pilla på förgasarsynkningen så ofta...Hondis skrev:Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.
Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?
Att insprutning är enklare att modifiera beror på att det handlar om elektronik. Det går att mappa om med lite olika mojänger, vilket oftast är enklare än att byta munstycken etc på en förgasare. Vill man sen byta till ett helt annat insprut så finns ju allt på plats. Dock är jag varm anhängare av gammalt hederligt skruvande, så jag gillar förgasare!
Har heller inget emot lite hederligt mekande vad det gäller hobbymek och inställningar.
Men undviker gärna totalrenoveringar eller liknande.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Tror inte det skiljer mycket på varvtalen Fireblade-VfrHondis skrev:Ok, tänkte mer på att på min Fireblade så synkar men minst var 4000:e mil, oftast tätare intervaller. Men det är ju lite andra varvtaltersan skrev:Vad jag vet är det ganska ovanligt att man måste pilla på förgasarsynkningen så ofta...Hondis skrev:Vet inte om jag tänker fel men modellerna med förgasare känns som ett bättre val pga mjukare gång. Nackdelen skulle ju i så fall vara synkning av förgasarna vid ca 4000 milsintervallen.
Vad är det du tänker på ang modifiering av en insprutningshoj?
Att insprutning är enklare att modifiera beror på att det handlar om elektronik. Det går att mappa om med lite olika mojänger, vilket oftast är enklare än att byta munstycken etc på en förgasare. Vill man sen byta till ett helt annat insprut så finns ju allt på plats. Dock är jag varm anhängare av gammalt hederligt skruvande, så jag gillar förgasare!
Har heller inget emot lite hederligt mekande vad det gäller hobbymek och inställningar.
Men undviker gärna totalrenoveringar eller liknande.
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Kan mycket väl vara så men har fått för mig att en radfyra allmänt saknar bottenvridet och därför körs den med högre varvtal och därmed kortare serviceintervaller.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Bor också i Kalmar om du vill klämma/känna på en -98. Barmark har vi ju inte tyvärr så provkörning får vänta ett tag.Hondis skrev:bor i Kalmar
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Ja det vore kanonRydh skrev:Bor också i Kalmar om du vill klämma/känna på en -98. Barmark har vi ju inte tyvärr så provkörning får vänta ett tag.Hondis skrev:bor i Kalmar
Ev har jag en köpare till min Fireblade nu till helgen och hoppas på att det blir affär .
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Inget dåligt val!Hondis skrev:Personligen har jag nog fastnat lite mer för upp till -97 års modell för tillfället
Hur ligger dom försäkringsmässigt om man ska jämföra ex 94-97 och 98-01?
Jag borde komma undan ganska bra prismässigt. Körkort i snart 18 år, villa med garage och bor i Kalmar.
Alla viffrar som är tjugo år eller äldre kan klassikerförsäkras. Enl tidigare inlägg på detta forum handlar det om ca 1500 kr/år helförsäkring. Det blir inte billigare än så.
Min 00:a kostar ca 4500 kr/år hos Svedea. Är 40 år, och har delkasko, inget garage.
Om du bara kollar på försäkringskostnaden för VFR kontra Fireblade misstänker jag att du kommer att bli positivt överraskad.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Ja men ska även kolla på 98-01 modellen så jag kan jämföra vilken som passar bäst i verkligheten.adrian_vg skrev:Inget dåligt val!Hondis skrev:Personligen har jag nog fastnat lite mer för upp till -97 års modell för tillfället
Hur ligger dom försäkringsmässigt om man ska jämföra ex 94-97 och 98-01?
Jag borde komma undan ganska bra prismässigt. Körkort i snart 18 år, villa med garage och bor i Kalmar.
Alla viffrar som är tjugo år eller äldre kan klassikerförsäkras. Enl tidigare inlägg på detta forum handlar det om ca 1500 kr/år helförsäkring. Det blir inte billigare än så.
Min 00:a kostar ca 4500 kr/år hos Svedea. Är 40 år, och har delkasko, inget garage.
Om du bara kollar på försäkringskostnaden för VFR kontra Fireblade misstänker jag att du kommer att bli positivt överraskad.
Liiiiite bättre försäkringspremier ska nog erkännas! Smålänning som man är.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Har för mig att ifs märkesdörsäkring likställer alla hojar över 10 år (fram till veteran) så 99 eller 95 spelar ingen roll där.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Låter bra det.Conseal skrev:Har för mig att ifs märkesdörsäkring likställer alla hojar över 10 år (fram till veteran) så 99 eller 95 spelar ingen roll där.
Länsförsäkringars nya smartförsäkring eller Svedea ska också vara bra har jag hört.