Sida 2 av 2

Postat: fre jun 19, 2009 12:49
av stefan
5-1000 är det 500 till tusen du menar??

Postat: fre jun 19, 2009 12:53
av adrian_vg
stefan skrev:5-1000 är det 500 till tusen du menar??
Japp, 500-1000. Ändrat i inlägget. 8)

Postat: fre jun 19, 2009 16:40
av marinmo
adrian_vg skrev:Fick en prisuppgift på ett ställe här i Uppsala på enbart ventilkoll och ev justering av desamma.

Ventilkontrollen enbart: ca 2000kr
Justering (beroende på antal) 500-1000kr

Känns ganska blodigt... Är detta ett normalpris månne?
Har inga exakta siffror (uppdaterar mer exakt på Söndag) men jag har kvitto på min hojs 2400-milsservice och den gick på strax över 4000. Och den inkluderar väl allt det där, det är ju den stora servicen. Så jo, det kan nog vara bra mycket billigare än du fick offert på ...

Postat: fre jun 19, 2009 20:12
av adrian_vg
marinmo skrev:Har inga exakta siffror (uppdaterar mer exakt på Söndag) men jag har kvitto på min hojs 2400-milsservice och den gick på strax över 4000. Och den inkluderar väl allt det där, det är ju den stora servicen. Så jo, det kan nog vara bra mycket billigare än du fick offert på ...
Vilken viffer har du, årsmodell?

Postat: mån jun 22, 2009 09:29
av marinmo
2002, och nu har jag kvittot till hands; 4144 kronor för 2400-milaren. Helahojen som fixade det tydligen.

Postat: mån jun 22, 2009 10:22
av adrian_vg
marinmo skrev:2002, och nu har jag kvittot till hands; 4144 kronor för 2400-milaren. Helahojen som fixade det tydligen.
Dyrare än för bilen... Måste lära mig att ställa ventilerna själv. :roll: :wink:

Tack för infon iaf!

Postat: mån jun 22, 2009 21:52
av Rosell
marinmo skrev:2002, och nu har jag kvittot till hands; 4144 kronor för 2400-milaren. Helahojen som fixade det tydligen.
Jag ska göra 2400 servicen i Norrköping och priset blir enligt verkstaden 5.730,- (VFR 2008)

Postat: ons aug 19, 2009 09:00
av faceplant
Tittade på nätet efter serviceintervallen till en VTEC 2006 och hittade bara engelsk/amerikansk manual. Där kan man se följande "Maintenance schedule":

Bild

Ser ju lite lustigt ut med de ojämna serviceintervallen i km.
Någon som har koll på vad som står i den svenska manualen?
Är det verkligen 1280 mil, 1920 mil, 2560 mil osv. ? :roll:

Vad jag vet har de ju fimpat 600 mils servicen (på verkstad), eftersom det ändå bara är inspektion och justering av småsaker,
men det känns ändå lite långt mellan 100 mil och 1280 mil. :?

Postat: ons aug 19, 2009 09:11
av TG
Jag fick "motsv" papper från min mchandlare... ska se om jag kan leta upp det, scanna in osv...

Där stod vilka servicepunkterna var vid resp service med... ska leta... (håller på o flyttar så det kan ta ettpar veckor)

Postat: ons aug 19, 2009 09:14
av faceplant
Tegfors skrev:Jag fick "motsv" papper från min mchandlare... ska se om jag kan leta upp det, scanna in osv...

Där stod vilka servicepunkterna var vid resp service med... ska leta... (håller på o flyttar så det kan ta ettpar veckor)
Toppen! :tummenupp

Postat: ons aug 19, 2009 09:55
av adrian_vg
faceplant skrev:Ser ju lite lustigt ut med de ojämna serviceintervallen i km.
Någon som har koll på vad som står i den svenska manualen?
Är det verkligen 1280 mil, 1920 mil, 2560 mil osv. ? :roll:
De baserar sina serviceintervall på amerikanska fåniga längdenheter som miles och konverterar dessa till isostandarden (k)m. Då blir det snett. I min tyska manual är serviceintervallen 600 (svenska) mil om jag inte minns fel, dvs en service per år som det är tänkt från fabrik.

Postat: ons aug 19, 2009 19:02
av Rerun
faceplant skrev:Ser ju lite lustigt ut med de ojämna serviceintervallen i km.
Någon som har koll på vad som står i den svenska manualen?
Är det verkligen 1280 mil, 1920 mil, 2560 mil osv. ? :roll:
Avrunda lite, så blir det ganska jämna 600-milsintervall. :) Bifogar hur serviceschemat ser ut i Sverige.
faceplant skrev:Vad jag vet har de ju fimpat 600 mils servicen (på verkstad), eftersom det ändå bara är inspektion och justering av småsaker,
men det känns ändå lite långt mellan 100 mil och 1280 mil. :?
Jodå, 600-milsservicen får man lov att göra själv, om man anser sig vara kompetent. 3000-mils likaså. 1200 mil är inte så farligt långt mellan oljebyten (vilket är det stora som görs vid 1200, 2400...). Tycker dock att det är lite löjligt att klämma in byte av luftfilter och broms- och kopplingsvätska mellan oljebytesservicarna, så att man är tvungen att lämna in hojen varje 600 mil i fem år. Inget skoj att ha hojen på verkstad 2-3 gånger eller mer per säsong...