Sida 2 av 6

Postat: mån jun 28, 2010 07:37
av kenjo
Även min styrbox är märkt med ett "G". Det är en 99 som ska vara svensksåld.

Skulle det inte kunna vara så att det är olika på 98-99 och 00-01? Honda uppdaterade väl insprutningen något mellan 99 och 00? Bland annat tomgångshöjaren.

Postat: mån jun 28, 2010 09:51
av adrian_vg
kenjo skrev:Skulle det inte kunna vara så att det är olika på 98-99 och 00-01? Honda uppdaterade väl insprutningen något mellan 99 och 00? Bland annat tomgångshöjaren.
Så sant, 00 kom en ny PGM-FI och passade samtidigt på att dumpa "choke"-spaken på styret! Tänkte inte på det... :oops:

Postat: mån jun 28, 2010 15:46
av Mister
Lite info

"ED" är europa standard
"G" för Germany som har sin 72 kw gräns

Import från tyskland
1998 och 1999 fanns "G" för tyska marknaden
2000 och 2001 försvinner den tyska specen "G" med 72 kw hojar och säljs som ED hojar istället, dvs ostrypta och typade för högre kw. Strypsats för att få den till 72 kw hoj säljs istället och är då en trottelkontroll.


I Sverige
ska det ha typats in "G" hojar men sålts ED hojar...men ovan skribenter med svenskhojar med tysk spec är lite förvirrande. :?

Hursomhelst, Här har "Kinna" frågat runt http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2883
Samt min eget letande efter hk: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Sen ändrades styrenheten pga "Hiss" mm efter 00 så de är inte utbytbara mellan årsmodellerna.

Sen har jag precis testat olika boxar. Dock ännu inte utvärderat ifall det är placeboeffekt ifall att det går bättre eller inte :lol:

Postat: tis jun 29, 2010 13:56
av kenjo
Hittade en intressant tråd till här på forumet:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=1019&highlight=

Det verkar som 98-99 är strypta men inte 00-01 pga att 00-01 har en effektivare katt så avgaskraven uppnås även utan effektsänkning. Det förklarar varför alla vi som har 98 och 99 verkar ha styrboxar märkta med "G". Är det någon här som har en 98 eller 99 med en styrbox märkt "ED" så vore det intressant att veta eftersom det i så fall motsäger den här teorin.

Postat: tis jun 29, 2010 14:31
av Mister
kenjo skrev:Hittade en intressant tråd till här på forumet:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=1019&highlight=

Det verkar som 98-99 är strypta men inte 00-01 pga att 00-01 har en effektivare katt så avgaskraven uppnås även utan effektsänkning. Det förklarar varför alla vi som har 98 och 99 verkar ha styrboxar märkta med "G". Är det någon här som har en 98 eller 99 med en styrbox märkt "ED" så vore det intressant att veta eftersom det i så fall motsäger den här teorin.
Det är förvirrande varför svensksålda 1998 och 1999 är typade med tysk spec dvs "G" :? Men ditt resonemang kan mycket väl stämma. Det vore helt klart intressant ifall det finns någon som har en svensksåld hoj som är märkt "ED" dvs, europastandard.

Om någon kan bringa mer klarhet i fallet så skriv gärna i tråden.

Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.

Postat: tis jun 29, 2010 14:38
av adrian_vg
Mister skrev:Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.
Jubileumsmodellen sägs vara lite starkare än VFR '00-'01, lite extra tweakad sas, för att fira jubiléet. :D

Postat: tis jun 29, 2010 15:30
av kenjo
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.
Jubileumsmodellen sägs vara lite starkare än VFR '00-'01, lite extra tweakad sas, för att fira jubiléet. :D
Om det är den röd-silvriga jubileumsmodellen för att jubilera hondas 50-år ni menar så kan jag meddela att det är en sådan jag har och den är som sagt märkt "G".

"köpt via ebay" tolkar jag som att hojen inte var svensksåld och torde i så fall inte tillföra något mer till mysteriet, eller?

Postat: tis jun 29, 2010 15:58
av Mister
kenjo skrev:
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.
Jubileumsmodellen sägs vara lite starkare än VFR '00-'01, lite extra tweakad sas, för att fira jubiléet. :D
Om det är den röd-silvriga jubileumsmodellen för att jubilera hondas 50-år ni menar så kan jag meddela att det är en sådan jag har och den är som sagt märkt "G".

"köpt via ebay" tolkar jag som att hojen inte var svensksåld och torde i så fall inte tillföra något mer till mysteriet, eller?
Korrekt, ej svensksåld

Postat: tis jun 29, 2010 20:15
av adrian_vg
kenjo skrev:Om det är den röd-silvriga jubileumsmodellen för att jubilera hondas 50-år ni menar så kan jag meddela att det är en sådan jag har och den är som sagt märkt "G".
Såg det nånstans på internätet nyligen, jubileumsmodellen sägs ha 108,8hk och den vanliga 108,5hk, eller nåt sånt. Iaf utanför Tyskland.

Postat: ons jun 30, 2010 10:02
av Jan Svensson
Kan det inte vara så att Bo Classon har rätt, han har ju sålt hojar i många år.En jämförande test hadde varit intresant.
Mvh Janne

Postat: ons jun 30, 2010 12:10
av Jan Svensson
Nu har jag kollat i gamla MC NYTT NR 4/99 där finns en test på VFR800.
Angiven effekt 98hk (72)kw/10500rmp
Uppmätt effekt 104hk (77)kw/10400rmp
Angivet vridmoment 75Nm/8500rmp
Uppmätt vridmoment 82Nm/8070rmp
Jag har testen inscannad men vet ej hur jag skickar den till er.

Postat: ons jun 30, 2010 12:34
av Jimmy.S
Jan Svensson skrev:Nu har jag kollat i gamla MC NYTT NR 4/99 där finns en test på VFR800.
Angiven effekt 98hk (72)kw/10500rmp
Uppmätt effekt 104hk (77)kw/10400rmp
Angivet vridmoment 75Nm/8500rmp
Uppmätt vridmoment 82Nm/8070rmp
Jag har testen inscannad men vet ej hur jag skickar den till er.
frågan är om det är en svensksåld (vilket det antagligen är) som är testad, eller om detta gäller alla, en tanke jag oxå har haft med G:et på dom tyska boxarna är att dom kallar katten för G-kat och därför har rätt styrbox till rätt endamål, behöver ju trots allt inte betyda att det är effektminskat... (hoppas inte det iallafall för då måste jag byta till en annan box :lol: )

Men det är riktigt kul att du har hittad gammal fakta i gömmorna :tummenupp

Postat: ons jun 30, 2010 12:59
av Jan Svensson
Jag hittade även MC NYTT 10-11 2005
Även där är en test på vfr800VTEC
Effekt angiven 80KW(109hk)10500rmp
Effekt uppmätt 75,1KW(102hk)
Vridmoment angivet 80Nm/8800rmp
Vridmoment uppmätt 72,9Nm/8720rmp

Postat: ons jun 30, 2010 13:17
av Mister
Jan Svensson skrev:Nu har jag kollat i gamla MC NYTT NR 4/99 där finns en test på VFR800.
Angiven effekt 98hk (72)kw/10500rmp
Uppmätt effekt 104hk (77)kw/10400rmp
Angivet vridmoment 75Nm/8500rmp
Uppmätt vridmoment 82Nm/8070rmp
Jag har testen inscannad men vet ej hur jag skickar den till er.
Intressant, samt intressant vad hojen har för verkligt ursprung...för det här med tyskspecade svenskhojar är lite klurigt :)
Helt orginal?
Har du den som PDF eller JPEG ?
Får se ifall nån moderator annars. kan hjälpa dig

Uppmätt effekt är ju rätt "hög".

Postat: ons jun 30, 2010 13:24
av Jan Svensson
JPEG Anners finns de på Bibbloteken.
Var testerna är utförda vet jag ej.
Vi får fråga Henning