Sida 3 av 4

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: tor mar 07, 2013 15:57
av adrian_vg
Rydh skrev:Efter ett par kraftiga inbromsningar så...
:tummenupp

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: tor mar 07, 2013 16:16
av Rydh
Minns faktiskt ett tillfälle från min ungdom som kunde slutat i tråkigheter. Åkte bakpå farsans cb650, puttrar fram på 50-väg i byn där vi bodde. Vi ser några av mina kompisar en bit fram och både jag och farsan ska spexa. På olika sätt. Jag genom att sträcka ut benen åt sidorna och farsan genom gaspådrag... Höll på att göra en kullerbytta bakåt :-)

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: tor mar 07, 2013 22:12
av Donner
adrian_vg skrev:
Passageraren ska precis som föraren knipa med knäna och spänna mag- och ryggmuskler när så behövs för att inte bonka i föraren. I brist på tank får passageraren knipa om förarens lår. Detta ställer krav på att föraren själv förankrar sig på ett bra sätt i hojen.

Om det funkar map kroppsstorlek och armlängd resp midjemått, kan passageraren hålla emot med händerna mot tanken vid bromsning.

Passagerarhandtag används för att surra fast packning på, som lyfthandtag vid vält hoj eller tex som ledhandtag när hojen ska ledas runt.

Att ha en passagerare att hålla sig i dessa handtag vid färd är att be om trubbel eftersom man i många fall får en helt fel kroppsbalans - bakåtlutad med sträckta armar utan möjlighet att kompensera för ev "situationer".

Passageraren behöver minst lika mycket utbildning som föraren om vikten av korrekt förankring i hojen. Passageraren kan inte förvänta sig att forslas fram och tillbaka som en icke-tänkande säck potatis i en fåtölj, utan måste vara aktiv i körningen också! :)
Håller med till 100%

Dom få gånger tanten åker så gör hon precis så och det är stor skillnad vid inbromsning om hon sätter en hand i tanken.

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 08:43
av burnis
adrian_vg skrev:Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.

Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag? :?:
Aha, jag har precis tvärtom i min erfarenhet

Oerfarna passagerare håller krampaktigt i föraren.
Och de som åkt innan, håller iaf en hand i handtagen bak för att inte åka fram vid bromsning

Helt rätt att passagerarna ska sitta som en"Ryggsäck"

lite off top som vanligt i tråden,,,hehe

mvh

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 09:09
av adrian_vg
burnis skrev:lite off top som vanligt i tråden,,,hehe
Du har rätt. För att återgå till ämnet, jag tycker faktiskt precis tvärtom. Viffern ser snyggare ut utan kuts och med handtagen monterade. Tycker dessutom att kutsen är i vägen när man ska glida runt i sadeln vid (mycket) aktiv körning.

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 11:46
av Rydh
Min poäng, efter att ha ägt en v-tech, är att det var jäkligt krångligt att byta mellan kuts och utan på gen 5.
Skruva loss kutsen
Lossa sadeln
Skruva fast handtagen
I med pluggarna till kutsinfästningen
Fast med sadeln
Fast med skruvarna

Inte som på v-techen, av med sadeln, av med kutsen, på med sadeln.
Struntar man i stegen jag nämnde ovan så ser gen 5 ful ut :-)

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 12:01
av adrian_vg
Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts. ;-)

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 12:36
av Rydh
adrian_vg skrev:Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts. ;-)
Fan också, jag som tycker det ser rejs ut 8) :lol:

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 18:55
av Donner
Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar :D

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 19:50
av Rydh
Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar :D
Har du sågat själv?

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 20:21
av Donner
Rydh skrev:
Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar :D
Har du sågat själv?
Förra ägaren till kutsen har sågat, hade inte tvekat att göra det själv om det hade behövts. Fördelen med sågat är att man kan ha antingen handtagen på eller pakethållaren.

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: fre mar 08, 2013 20:25
av Donner
Kommer en liten bild på skapelsen :D

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: mån mar 11, 2013 10:15
av adrian_vg
Rydh skrev:
adrian_vg skrev:Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts. ;-)
Fan också, jag som tycker det ser rejs ut 8) :lol:
Smaken är som baken! Jag använder min viffer i vardagslag och har ibland paket bakpå, funkar inte om man ska ha kuts. Vill jag räjsposera köper jag en R1 eller en gixxer ist. ;-)

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: mån mar 11, 2013 13:20
av Rydh
Donner skrev:Kommer en liten bild på skapelsen :D
Ser ju jättebra ut det där. Om du, eller någon annan som läser, skulle gjort ingreppet, hur skulle ni gå till väga? Vad sågar man med? Är det inte risk att färgen släpper?

Re: Inte vackert utan enkelkuts ...

Postat: mån mar 11, 2013 17:56
av wargen
Plast är inget bra att såga i blir lätt spricker, jag brukar använda tryckluft slipen typ en stor dremel med en tagg boll på blir perfekta slipkanter