Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Postat: tor mar 07, 2013 15:57
Rydh skrev:Efter ett par kraftiga inbromsningar så...
![Tummenupp :tummenupp](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
Rydh skrev:Efter ett par kraftiga inbromsningar så...
Håller med till 100%adrian_vg skrev:
Passageraren ska precis som föraren knipa med knäna och spänna mag- och ryggmuskler när så behövs för att inte bonka i föraren. I brist på tank får passageraren knipa om förarens lår. Detta ställer krav på att föraren själv förankrar sig på ett bra sätt i hojen.
Om det funkar map kroppsstorlek och armlängd resp midjemått, kan passageraren hålla emot med händerna mot tanken vid bromsning.
Passagerarhandtag används för att surra fast packning på, som lyfthandtag vid vält hoj eller tex som ledhandtag när hojen ska ledas runt.
Att ha en passagerare att hålla sig i dessa handtag vid färd är att be om trubbel eftersom man i många fall får en helt fel kroppsbalans - bakåtlutad med sträckta armar utan möjlighet att kompensera för ev "situationer".
Passageraren behöver minst lika mycket utbildning som föraren om vikten av korrekt förankring i hojen. Passageraren kan inte förvänta sig att forslas fram och tillbaka som en icke-tänkande säck potatis i en fåtölj, utan måste vara aktiv i körningen också!![]()
Aha, jag har precis tvärtom i min erfarenhetadrian_vg skrev:Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.
Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag?
Du har rätt. För att återgå till ämnet, jag tycker faktiskt precis tvärtom. Viffern ser snyggare ut utan kuts och med handtagen monterade. Tycker dessutom att kutsen är i vägen när man ska glida runt i sadeln vid (mycket) aktiv körning.burnis skrev:lite off top som vanligt i tråden,,,hehe
Fan också, jag som tycker det ser rejs utadrian_vg skrev:Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts.
Har du sågat själv?Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
Förra ägaren till kutsen har sågat, hade inte tvekat att göra det själv om det hade behövts. Fördelen med sågat är att man kan ha antingen handtagen på eller pakethållaren.Rydh skrev:Har du sågat själv?Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
Smaken är som baken! Jag använder min viffer i vardagslag och har ibland paket bakpå, funkar inte om man ska ha kuts. Vill jag räjsposera köper jag en R1 eller en gixxer ist.Rydh skrev:Fan också, jag som tycker det ser rejs utadrian_vg skrev:Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts.![]()
Ser ju jättebra ut det där. Om du, eller någon annan som läser, skulle gjort ingreppet, hur skulle ni gå till väga? Vad sågar man med? Är det inte risk att färgen släpper?Donner skrev:Kommer en liten bild på skapelsen