Sida 1 av 2

Decibelgränser på besiktningen

Postat: tis sep 04, 2007 21:01
av elias
Om "bara" 6 månader är det dags för besiktningen igen.. ett tecken på sommarens inkommande! Men, då kommer frågan.. med mitt blås så är jag osäker på hur jag kommer klara den magiska gränsen 103db. På vilket varvtal är det de testar ljudet?

Re: Decibelgränser på besiktningen

Postat: tis sep 04, 2007 21:48
av Tyrannosaurus
elias skrev:Om "bara" 6 månader är det dags för besiktningen igen.. ett tecken på sommarens inkommande! Men, då kommer frågan.. med mitt blås så är jag osäker på hur jag kommer klara den magiska gränsen 103db. På vilket varvtal är det de testar ljudet?
Skaffa en "noisekiller". Det är ett litet böjt rör som man sätter in i pipen längst bak och fäster med en skruv. Eftersom gaserna då måste vända för att komma ut så blir det tyst.

Själv har jag en speciell besiktningsinsats med kammare istället för hål igenom. Hojen går som en påse skit med den, men det blir så tyst att dom inte ens mäter.
Däremot byter jag nog ljuddämpare till nästa år. Den jag har (megafondämp) låter som fan (fråga Conseal :lol: ) men är inte så effektiv eftersom insatsen går in i primärröret vilket skapar konstiga virvlar.

En burk med lika stor insats som primären blir troligen ändå tystare eftersom det får plats med ull i en sån.

Postat: ons sep 05, 2007 05:57
av tjvfr800
Är det inte 4000rpm nånting (4300 ?), jag antar att det är på 1 meters avstånd ? när man mäter dB

Re: Decibelgränser på besiktningen

Postat: ons sep 05, 2007 06:12
av PerJohan
elias skrev:Om "bara" 6 månader är det dags för besiktningen igen.. ett tecken på sommarens inkommande! Men, då kommer frågan.. med mitt blås så är jag osäker på hur jag kommer klara den magiska gränsen 103db. På vilket varvtal är det de testar ljudet?
Det står väl på skylten som sitter nere vid högerbenet har jag för mig? Iallafall på min -98... Min är besiktad med micron sliponet på, dock var det av Kenneth på Stigefelts innan jag köpte den (registreringsbesiktning, den var nyimporterad då) så det ska bli spännande att se om de klankar ner på mig om ett år när jag besiktar. kan tänka mig att de ser lite genom fingrarna med såna grejer när en firma kommer och besiktar.. kanske..

Postat: ons sep 05, 2007 06:27
av tjvfr800
Om man inte klarar decibellgränsen, får man körförbud eller en 2'a, eller är det subjektivt till varje besiktningsman.

Postat: ons sep 05, 2007 11:58
av Conseal
Vid vilket varv de mäter beror på vilken cykel /effekt / vrid.
En gixxer mäter de vid 8k rpm och avståndet från avgasrörets utlopp är under 1 meter (vet det för de mätte faktiskt när jag besiktigade brorsans hoj).

Min 99'a med micron gick igenom utan problem.

Postat: ons sep 05, 2007 14:16
av tedman
Han mätte aldrig min och kommentera ingenting heller, har Viper slip-on

Postat: ons sep 05, 2007 16:58
av Karlsson
Undrar om min går igenom, kör med Ixil Competition med urplockad insats... :roll:

Postat: ons sep 05, 2007 19:18
av jacken
Jag har just monterat "decibelkiller" på mitt slipon,ska besikta imorgon,jag tror att det ska gå igenom.... :?

Postat: tor sep 06, 2007 04:47
av Torque
jacken skrev:Jag har just monterat "decibelkiller" på mitt slipon,ska besikta imorgon,jag tror att det ska gå igenom.... :?
Var köper man en sån?
Hur mycket kostar den och passar den alla slip-ons?
Tar den långt tid att montera på?

Postat: tor sep 06, 2007 08:16
av tjvfr800
Torque skrev:
jacken skrev:Jag har just monterat "decibelkiller" på mitt slipon,ska besikta imorgon,jag tror att det ska gå igenom.... :?
Var köper man en sån?
Hur mycket kostar den och passar den alla slip-ons?
Tar den långt tid att montera på?
Det är inte alla tillverkare som har sånt till sina burkar, det var ett litet själ till att jag beställde LeoVince, där följer db-killern med, generellt så brukar dom sitta med en skruv eller clips och går snabbt att ta bort och sätta dit, har för mig att touringbutiken säljer en universialmodell i olika storlekar som brukar funka, tror dom kostar 88:-/st. (Highway Hawk)
Bild

Postat: tor okt 11, 2007 12:33
av Mooch
Besiktade med Micron slipon igår utan problem. Han sa ingenting faktiskt. Däremot tror jag att det är subjektivt upp till varje besiktningsman.

Gick tyvärr inte genom besiktningen ändå pga att bromsljuset helt plötsligt inte behagade tändas för frambromsen *suck*. Fixade detta felet i somras (problem med ärgning på kontakten) men det behagade återvända just igår eftermiddag.... :? Vad trött man blir!

Postat: fre okt 12, 2007 18:56
av jockenicken
Hehe.. Farsan hade en CBX 1000 -79 med 6-1 system på. Han var och besiktade och gubben tyckte det lät lite för mycket så farsan åkte iväg till en skogsdunge i närheten och täljde till några träplugg. Dessa tryckte han in i ljuddämparen och krypkörde tillbaka, gubben varvade upp hojen så att några plugg for åt helvete och några började brinna men hojen gick igenom! :) :)

Postat: fre okt 12, 2007 23:07
av Tyrannosaurus
En annan klassiker är när några tryckte i Svinto i ljuddämparen och gubbarna reagerade på att det luktade tvål :lol:

Avgasljud

Postat: ons okt 24, 2007 19:18
av Bullis67
Ville bara svara på frågan angående db mätning.
Jag själv arbetar på bilprovningen och vet ju så att säja hur man mäter avgasljud på mc.
Först måste man ta reda på slaglängden på motorn och när man får fram detta så skriver man in denna uppgift i våran handdator och får fram ett varvtal som mc ska provas i. Slaglängden hittar vi i ett speciellt register för olika hojar.

Vi har även en stång som vi mäter från avgasrörets mynning och 45 grader bakåt (tror att stången är 1,5m).
Provningen ska göras på en öppen plats alltså inte inne mellan hus som ljudet kan studsa på.

Jag har varit ute för vissa av dom här sakerna som ni beskrivit för att få hojen att gå tystare, men den åtgärd man gjort för att få ner ljudet ska vara permanent inte "just för tillfället".
Om man tar ett exempel.
En db killer som är fastskruvad i avgasröret räknas som permanenet men stålull som lossnar när man gasar räknas inte som permanent.

Hoppas ni är nöjda med detta svar.