Vilket varvtal vid vilken hastighet?!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Vilket varvtal vid vilken hastighet?!
Har läst en del här på forumet om era varvtal vid olika hastigheter, och reagerat på att vissa ligger på ca 5000 varv på 50-väg osv.
Tänkte göraen enkel mall som ni kan fylla i om ni verkligen vet vilket varvtal ni har vid en viss hastighet och vilken växel ni då ligger på.
Har inte mina egna värden i huvudet, men de kommer!
50km/h
Varv:
Växel:
70km/h
Varv:
Växel:
Bara att kopiera o fylla i!
Tänkte göraen enkel mall som ni kan fylla i om ni verkligen vet vilket varvtal ni har vid en viss hastighet och vilken växel ni då ligger på.
Har inte mina egna värden i huvudet, men de kommer!
50km/h
Varv:
Växel:
70km/h
Varv:
Växel:
Bara att kopiera o fylla i!
- interceptor
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
50km/h
Växel: 2:an
Varv: ~4100
70km/h
Växel: 2:an
Varv: 6000
90km/h
Växel: 3:an
Varv: 6000
110km/h
Växel: 4:an
Varv: 6000
Rent hypotetiska siffror nu
130km/h
Växel: 4:an
Varv: 7000
Som standard ... ska det fisas längre sträckor så blir det lägre varv på efterföljande växel.
Växel: 2:an
Varv: ~4100
70km/h
Växel: 2:an
Varv: 6000
90km/h
Växel: 3:an
Varv: 6000
110km/h
Växel: 4:an
Varv: 6000
Rent hypotetiska siffror nu
130km/h
Växel: 4:an
Varv: 7000
Som standard ... ska det fisas längre sträckor så blir det lägre varv på efterföljande växel.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Touring på motorväg 110kmh (GPS) 4900rpm på 6'an, behöver jag köra om så går jag ner till 4'an.
Helt orginal så måste man ligga på vissa varv i olika hastigheter för att motorn skall gå riktigt bra, efter flapper och pair så tänker man mycket mindre på det, jag ligger generellt på lägre varvtal nu än tidigare utan problem, sen är det bara att växla ner om man behöver kraft.
Helt orginal så måste man ligga på vissa varv i olika hastigheter för att motorn skall gå riktigt bra, efter flapper och pair så tänker man mycket mindre på det, jag ligger generellt på lägre varvtal nu än tidigare utan problem, sen är det bara att växla ner om man behöver kraft.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Instämmer också. På 6:an är 4000 = 120, 5000 = 150, 6000 = 180, 7000 = 210, 8000 = 240, 9000 = 270 och 10000 = 300 så det räcker en stundjoch skrev:Helt klart.Hedlund skrev:Hmm.. Helvete vilka varvtal ni ligger på..
Jag brukar sällan komma över 4000varv på 50 och 70-vägar, kör jkag på för hög växel?
Sen är det såhär, över 250 har jag aldrig varit även om motorn vill mer, men det vill inte ramen och då bangar föraren eftersom vägen börjar bli för smal
I vinter blir det lite genomgång av fjärdrings- och ramkomponenter. Men jag tror inte det går att göra så väldigt mycket ändå även om lite kan gå att förbättra. Eller som polaren föreslog att svetsa bursving. Problemet är nog snarare vad svingen ska fästas i, så jag är inte säker på att det är svingen som är den svaga länken.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Under 8k är onödigt att åka när man är ute och kör.
Ligger man och nöter mil på motorväg eller annan 90väg så ligger man alltid på högsta möjliga växel.
Ligger man och nöter mil på motorväg eller annan 90väg så ligger man alltid på högsta möjliga växel.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se