Vilken modell ska jag välja?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
hilding

Vilken modell ska jag välja?

#1 Inlägg av hilding »

Hej,

Jag står i valet och kvalet att köpa en VFR.
Jag har provkört en -06:a och var frälst direkt!!! :D
Nu när jag har bestämt mig för att det blir en VFR, så står jag och velar om jag ska köpa en -06 eller om jag blir lika nöjd med en -03:a. Eller kanske någon där i mellan.
Jag har försökt att hitta information om de olika årgångarna för att kunna jämföra dessa och komma fram till ett beslut, men har inte hittat någon riktigt bra site där årgångarna presenteras. Är det någon som kan hjälpa mig att välja? Känner ni till någon bra site med infon jag söker?

Modellen andas ju kvalitet och motorerna är slitstarka, så man behöver ju inte vara rädd att köpa beg. som har rullat en del. Eller?
V-TEC tekniken har fått en del kritik för att det känns som en på/av effekt när den kopplas in. Denna övergång har gjorts mjukare på -06:an, vilket talar mycket för den modellen. Är det här något som ska avgöra mitt val? På 06:an upptäckte jag också att det gick att justera dämparen bak med en enkel ratt. Grymt bra! Finns det på andra modeller oxå?

Många frågor... Hoppas att någon kan bringa klarhet.

Användarvisningsbild
börje80
Donator 2007
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jun 13, 2006 06:36
Ort: Varberg

#2 Inlägg av börje80 »

Kul att du har fallit för en viffer :D

Det där med dämparen som man ändrar med en ratt sitter på ABS modellerna från 02 dom utan ABS har det på nåt annat sätt vet inte hur.

Effekten kommer ganska brutalt på 02-05 men vad man tycker det e nog delade meningar (ganska roligt enligt mig).

Hoppas att du hittar en fin cyckel.
LYCKA TILL
VFR 800 ABS 02

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#3 Inlägg av Lt.Dan »

Hej Hilding.

Sitter det inte i pengarna så tycker jag att du ska köpa 06:an :D

En ny cyckel är en ny cyckel. Du vet hur den är körd.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

hilding

Köpte hoj i onsdags!

#4 Inlägg av hilding »

Det blev en -06 med jubileumkitet och lite annat lull lull! :twisted:
Hojen har varit demohoj och hade gått ynka 69 mil när jag hämtade den på BikeCorner i Karlstad. Gå in på bikecorner.se så kan ni se en lycklig ägare med sin båge och ett smil på läpparna. :D
Som nybliven ägare skulle jag vilja ha tips på hemsidor, träffar, klubbar och ja i stort sett allt som har att göra med VFR:en.
Kan ni tipsa mig?

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#5 Inlägg av Lt.Dan »

Grattis till din nya cyckel. Välkomen till "viffer" klubben m8.

Även jag köpte Jubileumsmodellen, fast svart då 8)

Ta väl hand om "henne" :D Hon kommer att ge dig många sjöna mil :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

v-tec?

#6 Inlägg av yxan »

Är det någon som vet hållbarheten på v-tec systemet egentligen.
Jag har planer på att byta upp mig från en 800 -00 till en 800 -07 och luskade lite i systemet.

Efter att ha hittat sprängskisser på både bilens och mc´ns toppar så ser man ju att det inte är i närheten av samma mekanik.
I bilen sitter hydrauliska ventiler som styrs av och på vid behov, helt outslitligt och utan ryck.
Medans vfr har en mekanisk lösning med vanliga ventiler och en slid historia som skjuter in eller ut sig i ett spår och låser/släpper ventilen.
Därav klonket vid växlingen.

Enligt Honda beror skillnaden i att det hydrauliska systemet inte gick att göra så litet... vilket verkar konstigt då både min cb750 och kompisens XX har hydraulventiler!?

Min fundering är nu om hållbarheten är så hög på det mekaniska systemet... för under en runda med mc´n så passerar jag ju 6600 rpm flera hundra gånger upp och ner.
Det känns som att det konstanta låsandet och släppandet av ventilerna
borde slita något enormt.... man borde kunna låsa det i 4-v läge när man var ute och lekte! :)

Någon som vet?

Skriv svar