Låg tomgång???

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Magnus
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 24, 2006 21:57
Ort: Gävle

Låg tomgång???

#1 Inlägg av Magnus »

Nu har man hunnit åka lite på hojen och har märkt att vfr har lite konstiga ljud som verkar vara normala om man läser lite här på forumet.
exempel ljudet som bir med utsläppt koppling, lite ryckig gång på låga varv men trivs i största allmänhet med hojen, har ju inte kört så många andra så det e svårt o säga nåt.

Men nu till mitt problem, tycker att tomgången är lite låg, ligger runt 8-900 rpm. Det är till och med så att motorn dör ibland när den står på tomgång. Även om man varvar den skapligt så när den går ner i varv så dör den. MKT irriterande.

Har vfr:en lite ojämn gång på tomgång eller är det nåt fel?

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#2 Inlägg av Lt.Dan »

Du har alldeles för låg tomgång m8.

Tror den skall ligga på ungefär 1200 rpm.

Sen så kan jag hålla med om att den går lite "ryckigt" på
låga varv. Jag brukar ligga på 3000+ för att få en jämnare gång.

Det kallas för motor "karaktär" :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Magnus
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån jul 24, 2006 21:57
Ort: Gävle

#3 Inlägg av Magnus »

aa dom har lite speciell motor karaktär verkar det som, men verkar vara en stabil och hållbar cyckel på alla vis.
Då lär man nog höja tomgångne på den. Blir väl verkstad misstänker jag,
insprut och databox, låter som att man inte gör nåt själv :?

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#4 Inlägg av Lt.Dan »

Titta i mek forumet...där finns det en länk till verkstadshanboken
till din hoj...
Efter en del letande har jag äntligen hittat en länk till v-handbok till min hoj (181Mb,564 sidor),som jag gärna dela med mig...
http://xfer.gofastvideo.com/gallery/get ... _98-01.pdf
Höger klicka på länken och välj spara som...

Sen så är det bara att studera :shock:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Alming »

Skall tomgången ligga lika högt på de första generationerna?
Min ligger på 8-900, vilket iof inte stör mig så mycket.

Brukar inte behöva choka den heller, bara när den stått ett par dagar.
Men då räcker det med bara chok i halvminuten, sen är det bra.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#6 Inlägg av Magnus E »

Hej Magnus!
Kolla i din instruktionsbok om det inte finns beskrivet hur man höjer tomgången, på min 02:a finns det en justerskruv och det står beskrivet i instruktionsboken var den är,
Hoppas du har liknande och lycka till
Hälsningar Magnus E

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#7 Inlägg av Lt.Dan »

Alming skrev:Skall tomgången ligga lika högt på de första generationerna?
Min ligger på 8-900, vilket iof inte stör mig så mycket.

Brukar inte behöva choka den heller, bara när den stått ett par dagar.
Men då räcker det med bara chok i halvminuten, sen är det bra.
Så länge den inte "tjuvstannar" så är det är OK...
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av Alming »

Nä, det gör den ju inte, så länge den är varm, eller då jag inte behöver choka...
ganska skönt att ha den låg, iom ljudnivån. Känns inte bra att bröta in i området sent på kvällarna, vilket jag har för vana att göra...
ganska tyst på tomgång.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#9 Inlägg av Lt.Dan »

Hehe.. det ska höras när man kommer... 8)

Loud pipes saves lives... :lol:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#10 Inlägg av Alming »

Ja, och håller folk vakna om nätterna. så lagom kul att se samma lägenhet tända på natten när man kommer... sen ser man folk som ska ut och röka på balkongen, samma visa när man kommer haha!
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#11 Inlägg av Alming »

OT: Lt.Dan, borde inte du också sova nu? Usch första dagen efter semestern imorgon... hualigen... Skall upp om några timmar.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#12 Inlägg av Qwerty »

Tänk på att många motorer behöver lite varv för att smörjning till toppen/topparna ska funka bra. 8-900 låter lågt på en hoj. 1200-1500 låter mer normalt.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

Tomgång...

#13 Inlägg av yxan »

I min original instruktionsbok så står det hur man ställer in tomgången på sidan 49.

Har själv en -00 så har du 98-01 modellen så har du en lösning där...

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#14 Inlägg av Qwerty »

Läste i min instruktionsbok. 1100-1300rpm
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Gonza
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jun 04, 2006 19:27
Ort: Emmaboda

#15 Inlägg av Gonza »

Tjena...

Killen på tvingmc service sa till mig att den skulle ligga på mellan 1000-1500rpm vill jag minnas....

Skriv svar