Strypningsbluff
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Strypningsbluff
Har haft min vfr 800 -00 nu i snart ett halvår och läste först i denna veckan på regbeviset när jag sorterade mina motorpapper.
På regbeviset stog det följande: Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt.
Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem.
Som effekt står angivet 72kW....
Som alla andra lätt mc-beroende så ifrågasatte jag intellegensen på personen som strypt min hoj med 6kW (106hk till 98hk).
Eftersom jag kan vara lätt enveten så ringde jag en stor auktoriserad hondaverkstad i GBG.
Svaret jag fick var först "???", vilket efter ytterligare en stund gick över till att bli "Det kostar en himla massa att ta fram de sista hästarna så det är ingen ide´"
Ja, jag vet att jag alldrig hade kännt av dessa 6kW.
Men det regnade och jag hade semester och kunde bara sitta inne just den timmen och det var bara skit på tv´n!
Så jag ringde Honda i Kungsbacka!
De förklarade så här: VFR 800 98-99 har en kat. med lägre luftflöde pga. avgaskrav i vårt land, övriga europa hade 106hk medans vi hade 98 här.
Men, 00 så ändrade man detta och man fick en effektivare kat. (HECS 3?)vilket gjorde att man klarade kraven utan effektsänkning.
Det är nu det blir intressant... Honda sket helt enkelt i att typa in den nya hojen utan körde vidare på den ursprungliga typningen.
Därför står den texten om strypning kvar i regbeviset på -00 och -01
Jag vet inte vad som gäller med alla eu regler idag, men förr var det ju så att ett fordon som inte var typat i Sverige inte fick framföras på allmän väg...
Nu skiter jag i och för sig i detta men det är alltid kul att veta saker om sin hoj, även de mest triviala saker!
Så nu kan ju alla ni som har en 72kW -00 och -01 fira, ni har just fått er effekt höjd till 78kW haha....
På regbeviset stog det följande: Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt.
Ursprunglig effekt 78kW sänkt genom begränsning i insprutning- och avgassystem.
Som effekt står angivet 72kW....
Som alla andra lätt mc-beroende så ifrågasatte jag intellegensen på personen som strypt min hoj med 6kW (106hk till 98hk).
Eftersom jag kan vara lätt enveten så ringde jag en stor auktoriserad hondaverkstad i GBG.
Svaret jag fick var först "???", vilket efter ytterligare en stund gick över till att bli "Det kostar en himla massa att ta fram de sista hästarna så det är ingen ide´"
Ja, jag vet att jag alldrig hade kännt av dessa 6kW.
Men det regnade och jag hade semester och kunde bara sitta inne just den timmen och det var bara skit på tv´n!
Så jag ringde Honda i Kungsbacka!
De förklarade så här: VFR 800 98-99 har en kat. med lägre luftflöde pga. avgaskrav i vårt land, övriga europa hade 106hk medans vi hade 98 här.
Men, 00 så ändrade man detta och man fick en effektivare kat. (HECS 3?)vilket gjorde att man klarade kraven utan effektsänkning.
Det är nu det blir intressant... Honda sket helt enkelt i att typa in den nya hojen utan körde vidare på den ursprungliga typningen.
Därför står den texten om strypning kvar i regbeviset på -00 och -01
Jag vet inte vad som gäller med alla eu regler idag, men förr var det ju så att ett fordon som inte var typat i Sverige inte fick framföras på allmän väg...
Nu skiter jag i och för sig i detta men det är alltid kul att veta saker om sin hoj, även de mest triviala saker!
Så nu kan ju alla ni som har en 72kW -00 och -01 fira, ni har just fått er effekt höjd till 78kW haha....
- Roosterman
- Medlem
- Inlägg: 36
- Blev medlem: sön jun 04, 2006 22:05
- Ort: Söderåkra
Effekt?? =)
Kan säga att jag bänkade min 01a i västervik för två veckor sen. då fick jag ut strax över 96 hk på bakhjulet.. =)
Har KNfilter samt micron kolfiberslip på den, ingen box eller så..
Den står i papprena att det ska va 98hk i motorn..
Vart riktigt nöjd faktiskt=)
/Rooster
Har KNfilter samt micron kolfiberslip på den, ingen box eller så..
Den står i papprena att det ska va 98hk i motorn..
Vart riktigt nöjd faktiskt=)
/Rooster
Burn baby, BUUUURN =)
VFR800Fi-01 + KLX650R-99
VFR800Fi-01 + KLX650R-99
Jag vet inte, enligt honda gäller de både 00 och 01, men det kan säkerligen variera.
Jag har 99,8hk och 76Nm på bakhjulet utan någon ändring alls!
Bara att ändra till orginal igen rooster!
Jag har 99,8hk och 76Nm på bakhjulet utan någon ändring alls!
Bara att ändra till orginal igen rooster!
Senast redigerad av yxan den fre aug 11, 2006 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Strypningsbluff
yxan skrev:Så nu kan ju alla ni som har en 72kW -00 och -01 fira, ni har just fått er effekt höjd till 78kW haha....
Jag firar..det står 72kw i mina papper....gutt...Skål!!!
bra info Yxan!!...Har funderat på detta...
Kom igen nu Rooster....fixa orginal...mer pulver!!....he he
VFR800 -00a
XR600r -00a
XR650r -04a såld
XR600r -00a
XR650r -04a såld
- Roosterman
- Medlem
- Inlägg: 36
- Blev medlem: sön jun 04, 2006 22:05
- Ort: Söderåkra
Hehehe. o missa det goa ljudet????? No way=)
Skulle jag missa någon hk så får det va
Kommer bestämt ihåg en viss Burnis som inte vågade plocka upp sin viffe i bänk??;)
Inget orginalsystem på min hoj!!!!!
Jo förresten, när man ska fjäska för besiktningsnissarna;)
/Rooster
Skulle jag missa någon hk så får det va
Kommer bestämt ihåg en viss Burnis som inte vågade plocka upp sin viffe i bänk??;)
Inget orginalsystem på min hoj!!!!!
Jo förresten, när man ska fjäska för besiktningsnissarna;)
/Rooster
Burn baby, BUUUURN =)
VFR800Fi-01 + KLX650R-99
VFR800Fi-01 + KLX650R-99
- Roosterman
- Medlem
- Inlägg: 36
- Blev medlem: sön jun 04, 2006 22:05
- Ort: Söderåkra
Vet faktiskt inte vad den ger helt orginal.. Har ju inte bänkat den innan så=)
Men skit samma egentligen, den funkar till det jag använder den;)
Köra mycket, kul och högljutt=)
Men det måste ju finnas fler som bänkat, så fram med bänkningsuppgifterna!!!!
/Rooster
Men skit samma egentligen, den funkar till det jag använder den;)
Köra mycket, kul och högljutt=)
Men det måste ju finnas fler som bänkat, så fram med bänkningsuppgifterna!!!!
/Rooster
Burn baby, BUUUURN =)
VFR800Fi-01 + KLX650R-99
VFR800Fi-01 + KLX650R-99