Krånglande VFR??

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Palle Johansson
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 15, 2006 09:27
Ort: Borås

Krånglande VFR??

#1 Inlägg av Palle Johansson »

Hej alla!
Efter många om och många men så köpte jag mig till sist en VFR.
Lyckan är total, vilken maskin!
En röd -99 med högdraget laserslipon och 3660 mil på mätaren.
Dock några mörka moln som oroar mig:
Då jag inte har mitt mc-kort ännu så håller jag på och tragglar konbana och upplever att cykeln blir väldigt varm, mellan 106-111 °C.
Upplever också att hojjen är väldigt tung att köra konbana med, har provat min brors FJR 1300 och den är betydligt lättare, åsikter?
Ett mörkare moln är att jag till min fasa när jag kollade oljenivån upptäckte att ingen olja alls syntes i fönstret!
Kan bero på två saker, antingen var det dåligt med olja i motorn när jag köpte den (jag kollade nämligen inte oljan, smart va)
Eller så har det gått åt ca en liter olja på ca 50 mil. Den ska ju in på 3600-mils service nu så killen innan mig kanske inte hade kollat oljan på ett tag.
För övrigt går den klockrent, ryker lite grand (vit rök) innan den blir varm.
Förra ägaren har kört en del på bana med hojjen men kan man verkligen slita ut motorn på en vfr genom en del bankörning? Han har kört totalt ca 300 mil inkl pendling till jobbet.
Vad tror ni, behöver jag oroa mig?
En underbar hoj för övrigt den skall jag behålla tills jag dör.
Är mycket tacksam för svar från det här mycket trevliga forumet.

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#2 Inlägg av Lt.Dan »

Tjena Palle...

Kan rekomendera dig att läsa igen denna tråd:

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=130

Vid krypkörning så stiger tempen gaska högt :shock: , men så
länge fläkten startar så skall det inte vara några poblem 8) .

Sen det där med oljan... prova att fylla på och kolla senare... så
vet du säkert.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#3 Inlägg av Qwerty »

Ska försöka svara så bra som möjligt.

Motortempen:
Jo det är helt normalt med upp till 110grader vid konbanekörning, framförallt nu när det är varmt och extrem luftfuktighet. Då kyler det väldigt dåligt.
Konbana:
Jag håller på som handledare och då blir det en heldel tid tillbringad vid banan. Även jag upplever VFRen som ganska så svår i konbanan om man jämför mot alla olika hojar jag hunnit med i konbanor. Det blir ju en del visande på en kväll, inte bara för min "elev" utan även andra handledare söker hjälp av mej med visandet, då blir det många olika hojar eftersom min alltid står parkerad en bit ifrån.

Oljan:
Fyll på och se vad som händer, en hoj som tar 1L på 50mil stinker bakom och din handledare borde ha klagat. VFR är inte kända för att ta olja.
Edit: Glömde, du vet väll hur oljan kollas på en vfr? Hojen ska stå på centralstödet enligt instruktionsbok. Inte lutande på sidostödet.
Vit rök:
Alla förbränningsmotorer ryker vitt(kondens) när dom är kalla, på vintern ryker bilar vitt konstant.

Bana:
Nej en hoj går inte sönder för att tidigare ägare luffsat runt ett par ggr på en bana. Snarare tvärt om, då är den ordentligt körd av någon med motorintresse och borde då vara ordentligt servad och omhändertagen. Är hojen ordentligt servad och allmänskicket bra så är det inget att oroa sig för.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Gonza
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jun 04, 2006 19:27
Ort: Emmaboda

#4 Inlägg av Gonza »

Hej....

Tror jag kan lugna dig lite...

Tempen helt normalt.... min går också upp i temp då man kör i "lugna" farter...

Min rycker med vit ibland när den är kall... kan bero på tex att hojen nyligen är tvättad, det bildas nog gärna lätt kondens i systemet med...

Oljenivån..... jag kan nästan sätta en hundring på att hojen stod på sidostödet när du kollade eller ???? Kolla oljenivån när den står på centralstödet.........

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#5 Inlägg av viffer »

Tung i konbanan, kanonbra, när du klarar konbanan med Viffern så klarar du provet galant :D.
//Se inte problemen, se möjligheterna.//
VFR'en tyvärr såld.

H-son
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jun 11, 2006 09:14
Ort: Blekinge

#6 Inlägg av H-son »

viffer skrev:Tung i konbanan, kanonbra, när du klarar konbanan med Viffern så klarar du provet galant :D.
//Se inte problemen, se möjligheterna.//
Konbanan funkar med viffen! har provat :)

Inget att tillägga kring olja och bankörnin, men om den upplevs trög så kolla lufttrycket både fram och bak, lite tryck blir den tyngre att vrida runt. På FJRen sitter du mer upprätt, och har mer vridmoment i handtagen i förhållande till fästpunkten, ram/gaffel, därav känns den lättare...

På min märkte jag också skillnad då jag bytte framdäck, förra däcket svängde lättare i låg fart än det nuvarande, men jag bytte också till en mjukare blandning...

Ge inte upp, du har en kanon hoj, och när du får lappen i höst, och eventuellt inte hinner så många mil... Till våren kör 200 lugna mil, plus lite konbana och bromsningar, sedan signa upp dig på en SMC Broms och kurv kurs och lär känna cykeln, sedan har du kul heeeeela sommaren...

/K
Ja Ja, åk ni jag kommer ;-)

Skriv svar