Helljus

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

Helljus

#1 Inlägg av Qwerty »

Igår var första riktiga mörkerkörningen för mej på Viffern. Halvljuset är helt okey, bande det bättre jag sett på hoj. Sen kom det in tunga moln och det blev becksvart. När jag kom ut på landsvägen och bilarna började minska så vart det dax för helljus. VILKET JÄVLA LYSE, lyser ju helt enormt, visst jag har haft det på förr, men då har det endast varit sommar mörker. Det lyser som en normalbil på helljus, det här har jag aldrig sett på en hoj förr.

Tack Honda för det underbara lyset som säkerligen gör min höst lite ljusare.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Mat_hilda
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jul 11, 2006 15:23
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Mat_hilda »

Apropå hel-ljus så kör jag med det jämt... Fick en detaljrik föreläsning av en bekants bekant som är ortoped, han syr ihop oss hojåkare efter att ouppmärksamma bilister kört på oss, (inte bara därför dock). Han sa att 9 av 10 säger: "Jag såg den inte"...

Bra att tänka på! ....(känner mig som en liten "besservisser" nu :P)

Användarvisningsbild
Mooch
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jun 09, 2006 14:24
Ort: Vallentuna
Kontakt:

#3 Inlägg av Mooch »

Har åxå precis kört min första mörkerkörning. Lyset är det inget fel på men gisses vad annorlunda :shock: . Man är ju van att köra bil i mörker och tänker inte nämnvärt på det. Det var en helt annan story på hojen. Föredrar definitivt dagsljus!

H-son
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jun 11, 2006 09:14
Ort: Blekinge

Re: Helljus

#4 Inlägg av H-son »

Qwerty skrev:Igår var första riktiga mörkerkörningen för mej på Viffern. Halvljuset är helt okey, bande det bättre jag sett på hoj. Sen kom det in tunga moln och det blev becksvart. När jag kom ut på landsvägen och bilarna började minska så vart det dax för helljus. VILKET JÄVLA LYSE, lyser ju helt enormt, visst jag har haft det på förr, men då har det endast varit sommar mörker. Det lyser som en normalbil på helljus, det här har jag aldrig sett på en hoj förr.

Tack Honda för det underbara lyset som säkerligen gör min höst lite ljusare.
Jag har absolut inget att klaga på ljuset på min -02:a heller, dubbla reflektorer på halv och quadrupla (4 :-)) reflektorer på helljus... funkar kanon. Man märker det då man kör på natten och har helljus, mötande bilar som kommer i kurva eller över krön bländar av i god tid...

/K
Ja Ja, åk ni jag kommer ;-)

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Alming »

Jag har nog kört i "mörker" hela sommaren...
men visst man är ju lite bortskämd med bra ljus på bilen.
Även de äldre modellerna har faktiskt helt ok ljus.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Macaper
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre aug 25, 2006 10:16
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av Macaper »

Eftersom jag är ny på det här med MC så har jag inget att relatera till, men har aldrig uppfattat det som något problem att köra i mörker. Har till och med svart visir och kör på natten, även om det iofs inte är så smart, men inte alltid så lätt att ha med sig utbytes visir.

H-son
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jun 11, 2006 09:14
Ort: Blekinge

#7 Inlägg av H-son »

Macaper skrev: Har till och med svart visir och kör på natten...
8) May the force be with you... för du ser inte ett skit he he...

Allvarligt, då man kör med tonat visit måste detaljerna bli sämre och inte lika skarpa, dvs. upptäcka djur, och annat som kan komma upp... detaljer i vägen mm.

Men men, om du tycker att det funkar så är det bra!

(Har hört vissa som lägger sitt extra visir innanför stället på lämpligt ställe, midja, axel eller dyligt..., kan vara ett tips)

/K
Ja Ja, åk ni jag kommer ;-)

Skriv svar