Några kul fakta om XLV:n.
I likhet med storMagnan (-83) visste varken folk eller mc-tidningarna vad man skulle ha den till i början. Stora offroader blev först poppis långt senare (samma sak med PowerCruisers).
Några intressanta data som inte framkommer av databladen om XLV:n är att hojen i stort sett är helt servicefri då den har kardan och hydrauliska ventillyftare så den enda återkommande servicen som behövs är oljebyte. Naturligtvis tillkommer vanliga slitdelar, byte av stift (4 st.), rengöring av luftfilter åså, men det är ju inte speciellt ofta.
Motorn har vad jag förstår en liknande layout som första storShadown (1100) men 45 grader mellan cylindrarna och 90 grader förskjutna vevtappar vilket gör den silkeslen och nästan helt vibrationsfri.
Som kuriosa kan nämnas att storShadown fick kritik fiskebåtsfanatiker för att den gick "för" mjukt och inte vibrerade, dom kände ju inte motorn och på ett HD-substitut ska man ju studsa runt av motorvibrationerna.
Så Honda försökte till 2:a generationen som kallades "Ace" lösa det genom att ändra vevaxeln till 360 grader likt HD, 45 grader mellan cylindrarna hade dom ju redan. Men det blev ändå inte speciellt mycket vibrationer och Honda lyckades inte få den att vibrera trots att flera data liknande HD.
Lösningen kom i form av något som man döpte till "puls-link" som kort sagt var ett stumstag från bakre motorfästet och upp under dynan där det var meningen att de lilla vibrationer som motorn gav ifrån sin direkt skulle fortplantas upp till de bakre ädlare delarna på föraren och ev. passagerare. Nu lyckades Honda ändå inte få samma "stamp" som en HD utan det blev mer av kittlande vibrationer så kvinnliga förare eller passagerare hade väl en högtidsstund ombord på den hojen
Skämt åsido hörde jag att många monterade bort "puls-link" för att den skulle bli mindre obehaglig att köra oavsett kön
För att återkomma till ämnet XLV så har det i princip bara två nackdelar.
1. Ingen kåpa (åtminstone inte original, jag har sett eftermarknad någon gång) vilket kan göra den jobbig att köra långt.
2. Luftkylning. Den har förvisso en stor oljekylare och scoop som ska leda luften till den bakre cylindern, men jag har ändå min reservationer mot luftkylda motorer där den ena cylindern ger den andra lä. Troligen är det inga större problem (jag har inte hört nåt om det), och lika troligt är problemen mindre än på HD, men ändå.