Bli det chockhöjning av trafikförsäkringen nu ?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#16 Inlägg av Swedan »

Qwerty skrev:
Swedan skrev: Qwerty:
Vad synd om de företagare som bara jobbar och sliter och inte får ett öre kvar.
Ett hett tips är: Se över din verksamhet... :wink:
Nu är det inte riktigt så lätt. Men vill man vinna så måste man satsa å i mitt fall så handlar det om arbetstid, om jag vill få in någon mera(vi är 3st) så måste det skaffas arbete till denne, då måste vi 3 slita tills vi har tillräckligt med arbete för att få råd med mera folk.
Eller effektivisera er och ta bort en eller två....
Företagare är som bönder, klagar hur bra det än är.
OK Jag förstår din situation, vad jag kan se så ser du inte potentialen i en ny medarbetare. Denna skall efter en förhållandevis kort period dra in jobb och pengar till sina egna omkostader. Vad ni stor för kan man säga är riskkapitalet ifall att personen inte lämnar någon vinst efter sig om du förstår mig rätt...

Henning:
Här hos VFR vill jag prata hoj, inte politik. Det ger det hela en sned och VFR-frånvarande debatt.
Det vore väl synd om man inte skulle kunna lära känna människor från flera vinklar Huvudsaken att inte trådarna totalt flippar ur.
Annars får vi väl ge oss i den frågan och lyda.... :cry:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#17 Inlägg av Henning »

Vi ska ju prata det vi vill, men jag känner att när det blir partipolitisk debatt har vi tappar grejen.
Jag skiter om jag blir frånåkt av en marxist, gasar ifrån en Centerpartist eller bromsar bättre än en Sverigedemokrat. Den debatten om vår övertygelse vill jag inte svärta ner forumet med. Det kan få folk att känna olust att vara här.

:)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#18 Inlägg av Swedan »

Henning skrev:Vi ska ju prata det vi vill, men jag känner att när det blir partipolitisk debatt har vi tappar grejen.
Jag skiter om jag blir frånåkt av en marxist, gasar ifrån en Centerpartist eller bromsar bättre än en Sverigedemokrat. Den debatten om vår övertygelse vill jag inte svärta ner forumet med. Det kan få folk att känna olust att vara här.

:)

/H
Bra sagt, håller med.
Men aldrig att jag vill bli frånåkt eller bortbromsad av någon :wink:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#19 Inlägg av Qwerty »

Swedan skrev: Företagare är som bönder, klagar hur bra det än är.
OK Jag förstår din situation, vad jag kan se så ser du inte potentialen i en ny medarbetare.
Ska bara ge ett kort litet svar, sen lämnar vi detta ämne. :wink:

Att bli jämförd med en slö bonde va ett slag under bältet :D Jo jag ser potentialen i en ny men om det efter 6mån visar sig att personen inte lever upp till sin meritlista/det han sagt så är det svårt att bli av med denne. Näst intill omöjligt om det även är sjukskrivningar, alkohol eller annat inblandat. En så person sänker ett litet bolag. (Här hoppas jag att M skärper till och gör det lättare för oss som går i sank pga en enda person.)
Och utan att veta vad du gör eller tvärt om så känns det hårt att någon som inte har en aning om oss säger att det hela ska effektiviseras. När det är allt jag gjort dom senaste två åren. Minska kostnader, öka effektiviteten och få alla och trivas. Självklart har det gett resultat men med en avstannande högkonjektur så känns det som nödvändigt för att kunna överleva lågkonjekturen som senare kommer. Allt byggs inför framtiden och läget idag är ett välmående företag som ska stå sig i många år frammåt. Vi jobbar som agenturföretag och säljer olika produkter inom anslutningsteknik. Sen gör vi även lite andra saker (bygger lättare apparatskåp)för att ha flera ben och stå på vid en ev lågkonjektur.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#20 Inlägg av Swedan »

Ser att vi har samma uppfattning om bönder :D
Jodå det där med att få tag i rätt person har jag hållit på med i 2,5 år nu. Ganska hopplöst i min branch att få tag i någon att hänga i granen utan att tjäla personen från en konkurrent. När man sen har lagt ett halvår eller år på personen så visar det sig att de inte är som de sagt, då blir man ganska less på att driva vidare.
Tyvärr ser jag lite fler problem än dig med att lösa upp anställningstryggheten. Jag förmodar att du anställer med provanställning som start, och då har möjligheten att avbryta anställningen.
Synd att du uppfattar det jag skriver som påhopp, själv tror jag inte på den inställningen utan tar gärna i intryck och åsikter runt omkring.
Gårdblindhet är en väl utspridd sjukdom bland bönder, som dock många har blivit botade från på senare år. :wink:
Du klagade i ditt tidigare inlägg att det var kämpigt, men säger i nästa att du driver ett välmående företag som ska stå sig i många år. Detta görs med bra personal och bra personalvård, satsa vidare på det.
Lycka till :!:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#21 Inlägg av Henning »

Faan, då är man tillbakla i debatten... :( ;)

Baksidan på det myntet kan vara att det blir lättare att sparka oduglingar. Men vem vill stå axel vid axel vid ett monteringsband eller vad det vara månde och få göra om det den oduglige inte gjort rätt?

Eller är det bara en sak man säger så länge problemet inte står på samma golv som en själv och är improduktiv. ÄR det också då ett kollektivt ansvar och meningen att de andra anställda skall dela solidariskt på den ovilliges ogjorda saker?
Arbetsgivaren får inte sparka den oduglige och den som resten av de anställda på samma golv vet jobbar bättre kan inte anställas då den odugliges plats inte står till förfogande.
Produktionen blir lägre och lönelyft görs svårare.

I mitt eget personliga intresseområde prioriteras ofta min hobby. Motorcykeln. I alliansens förslag skall skadekostnaderna flyttas från statliga medel till trafikförsäkringen, allt för att roten ska få dra sav till sina egna blad.

Jag själv inser att mina kostnader för den försäkring jag måste betala skall täcka min del av min risk. Hellre detta än att skatt och medmänniskor skall bära oket av mina kostnader om jag kör på tok.

Hellre dyrt för mig och billigt för Sverige! I en annan möjlig slutände kommer någon annan allmänfarlig och stadskassebelastande "hobby" bli populär och generera hål i de uppritade planerna för en god sjukvård. Detta vill inte jag vara med och betala. Ingår jag i gruppen kan jag kanske tycka vi skall slippa kostnaden, å vem vill inte att maten
skall vara gratis? Alla måste äta och då kan vi väl lägga det på skattemedel - DET vore väl en solidarisk gest?

Om solidaritet, i detta ärende, är melodin...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#22 Inlägg av Qwerty »

Swedan.

Va inte menat så. :D

Henning: Snygg vändning.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#23 Inlägg av Henning »

Qwerty skrev: Henning: Snygg vändning.
Vad, vah? Vah? :)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#24 Inlägg av Qwerty »

Henning skrev: Vad, vah? Vah? :)

/H
Från det politiska.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#25 Inlägg av Swedan »

Har ni tänkt på att det i andras ögon kanske är just ni/vi/jag som är den där värdelösa personen som inte hänger med i arbetstempot.......
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#26 Inlägg av Henning »

Japp! Och då skall jag bort.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#27 Inlägg av Qwerty »

Låter troligt. Nu när grabben(jag) köpt touring moppe innan han hunnit fylla 30.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar