Problem med rödljus?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

Problem med rödljus?

#1 Inlägg av Andersson »

Nån mer än jag som upplever att en del rödljus inte känner av hojen och därför inte slår om?
Jag kör mott rött dagligen pga av detta.

Har stannat flertalet gånger och provat men ljuset slår inte om förens det kommer en bil bakom mig.
Så vad gör man?, jag tar det det försiktigt, ser mig om och åker ändå.

Tur det inte är alla som gör så utan bara ett fåtal.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#2 Inlägg av Henning »

Det där råkade jag ut för, körde efter nån minut ända, då med en polis i nacken...

Efter att ha bevisat det inte reagerat på hojen lät polisen mig åka mot att jag aldrig gjorde om det. :)

Vilket jag ju AAAALLLDRRIIIIGG gjort igen sen.. ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#3 Inlägg av Andersson »

Henning skrev:Det där råkade jag ut för, körde efter nån minut ända, då med en polis i nacken...

Efter att ha bevisat det inte reagerat på hojen lät polisen mig åka mot att jag aldrig gjorde om det. :)

Vilket jag ju AAAALLLDRRIIIIGG gjort igen sen.. ;)

/H
Men allvarligt talat, är de dumma i huvudet, hur har de tänkt att man ska göra annars då? Bara stå där som ett fån, tänk om det är sent på kvällen och knappt några bilar ute som man kan få "hjälp" av.

Nej de ä ba å åk säger jag! (självklart med försiktighet & uppmärksamhet)
Hojen såld

Användarvisningsbild
Nazty_one
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jun 11, 2006 22:49
Ort: Skövde

#4 Inlägg av Nazty_one »

Har ett sånt rödljuse i stan oxå...som vägrar reagera på mc över huvutaget, blir lika arg varje gång man råkar ta den vägen, när man inte tänker sej för...några gånger har man väl åkt förbi ändå...men ingen polis än så länge.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Alming »

Henning skrev:Det där råkade jag ut för, körde efter nån minut ända, då med en polis i nacken...

Efter att ha bevisat det inte reagerat på hojen lät polisen mig åka mot att jag aldrig gjorde om det. :)

Vilket jag ju AAAALLLDRRIIIIGG gjort igen sen.. ;)

/H
Kollade detta med en trafiklärare för ett tag sen eftersom jag själv hamnat i den situationen.
Han sa att givetvis får man köra ändå, om man iaktar försiktighet, eftersom ljuset kan ses som trasigt.
MEN man skulle informera ansvarig för vägavsnittet att det inte fungerar, så de får ställa om känsligheten på ljuset. t.ex vv i den kommunen.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
MorganJ
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jun 29, 2006 21:30
Ort: Västerås

#6 Inlägg av MorganJ »

Jag hade problem med ett trafikljus i Västerås tidigare. Det är fixat sedan något år tillbaks. Vad jag gjorde var att när jag rullade över de frästa spåren i gatan strax innan ljusen drog jag in kopplingen och tryckte på startknappen. På VFR'en är det ingen problem eftersom selenoiden inte drar när motorn är igång, startmotorn snurrar fritt. Det extra magnetfältet (det är i alla fall min hypotes) gjorde att ljuset slog om till grönt. :D
VFR800-98 Svart

mc_piloten
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 08, 2006 13:57

KAnske VFR

#7 Inlägg av mc_piloten »

En eventuellt blivande VFR köpare ger ett råd.

Kontakta dem som sköter om lyserna.
JAg har gjort det med ett ljus vid Stigs Center i Gbg samt ett ljus i Mölnlycke.
I göteborg var det inga problem
Fick ett svar strax efter att de justerat känsligheten och bad mig höra av mig om det inte räckte!

Det är säkert bara en lite potentiometer som de justerar med.

Ljuset i Mölnlycke blev bättre men inte bra. Och då chatade jag många gånger innaa något hände alls.

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#8 Inlägg av viffer »

Be nån med Järnsläde (H-D) köra först, garanterat utslag på 600meter.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av Alming »

OK, var det nyligen du "fixa" ljuset i mölnlycke? Jag tycker det har blivit bättre. visserligen kanske 50/50 om det slår om nu eller inte, men jag kommer oftare från ljuset nu iaf :D
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

mc_piloten
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 08, 2006 13:57

Ljuset i Mölnlycke

#10 Inlägg av mc_piloten »

Det ena ljuset verkar ha blivit bättre, det första, men det sista innan motorvägen skall jag mejla om igen.
Kör ju Africa twin = högre från backen

Skriv svar