Sida 1 av 2

Val av VFR???

Postat: tis okt 17, 2006 21:26
av tedman
Hallå allihop,

står i begrepp att pånytt införskaffa mig en hoj efter 13 års (barn) paus.
Det svåra är ju nu att välja årsmodell.
-02 och VTEC är en nyare hoj men ligger på smärtgränsen ekonomiskt men å andra sidan kanske det är värt att lägga ner dom tusenlapparna istället för en -00-01 med lite mer mil på nacken.

Vad jag har läst mig till på diverse forum är att det verkar finnas lika många förespråkare för resp modell där alla har sina bestämda uppfattningar om varför just deras val är bättre och den andra modellen inte alls är bra.

Så med dom förutsättningarna ställer jag ändå frågan till forumet för att hjälpa mig i min beslutsvånda :)

Ser fram emot era åsikter!

//tedman

Postat: ons okt 18, 2006 07:40
av Qwerty
Jag tycker att karossen 98-01 är snyggare. Men tycker man 02-06 är snygg och man gillar den så tror jag att det också är en kanon maskin. Nyare är ju oftast bättre. Om man tänkt ha cykeln i några år och många mil.

Postat: ons okt 18, 2006 19:45
av Gonza
Och av en ren tillfällighet funderar jag på o kränga min -98.... :wink:

Postat: ons okt 18, 2006 20:10
av Alming
Låt bli!

Re: Val av VFR???

Postat: ons okt 18, 2006 20:29
av VFunRider
Vad jag har läst mig till på diverse forum är att det verkar finnas lika många förespråkare för resp modell där alla har sina bestämda uppfattningar om varför just deras val är bättre och den andra modellen inte alls är bra.

Så med dom förutsättningarna ställer jag ändå frågan till forumet för att hjälpa mig i min beslutsvånda :)

Ser fram emot era åsikter!

//tedman[/quote]



Hej Tedman,

Köp en femte generation, dvs, 98-01. Det finns flera anledningar: vakrare 8) , no kamkjedja, snålare, sjunger vackrare, billigare....och glöm inte att röd är snabbare... :?
Lycka till

Postat: ons okt 18, 2006 20:42
av Alming
men tidigare modeller har inte heller kamkjedja!

Postat: tor okt 19, 2006 11:24
av Led
Alming skrev:men tidigare modeller har inte heller kamkjedja!
Riktig iaktagelse, men..... nu var ju frågan om man skall köpa 5:e eller 6:e generationen.

Mvh, Led

Postat: tor okt 19, 2006 12:13
av Qwerty
Hoj köper man med hjärtat. Eftersom man "nästan" har råd att välja vad man vill. Till skillnad från bil där man inte har råd med vad man vill.

Välj 1a 2a och upp till 6e generationen, det ditt hjärta säger dej att du vill ha.

Postat: tor okt 19, 2006 13:20
av Gonza
Alming skrev:Låt bli!
????

Postat: tor okt 19, 2006 17:52
av tedman
Tack till alla för era åsikter hittills.
Har läst ännu mer nu och en hel del irriterar sig på puckeln vid 7000 på -02 och framåt. Finns det några här som kan kommentera :?:

Har hittat en importerad -00, 2600 mil och 55tkr
samt en
svensksåld -02, 1800 mil ca:67tkr

Har jäkligt svårt att välja (velputte jag vet :D ), polarn gillar inte importerade men är tveksam till priset för -02an.

Hjälp :!:

Postat: fre okt 20, 2006 04:36
av Gonza
tedman skrev:Tack till alla för era åsikter hittills.
Har läst ännu mer nu och en hel del irriterar sig på puckeln vid 7000 på -02 och framåt. Finns det några här som kan kommentera :?:

Har hittat en importerad -00, 2600 mil och 55tkr
samt en
svensksåld -02, 1800 mil ca:67tkr

Har jäkligt svårt att välja (velputte jag vet :D ), polarn gillar inte importerade men är tveksam till priset för -02an.

Hjälp :!:
Tänkt på detta !!!!!!
00:an har gått 2600 mil, kolla så att 2400mila servicen är gjord. Den kostar flis att göra annars, räkna med närmare 4000kr. :shock:
Det samma gäller på -02:an , om 600 mil kommer den stora servicen.
Import hojar anser jag inte är nån fara och köpa, se för fasen till bara så att det är full dokumentation+ servicebok (gäller även sv_sålda hojar).
Annars skicket... skicket avgör allt.
Lycka till...

Postat: fre okt 20, 2006 07:39
av Qwerty
tedman skrev:
Har hittat en importerad -00, 2600 mil och 55tkr
samt en
svensksåld -02, 1800 mil ca:67tkr
Priserna på dessa hojar får du bedömma om dom är bra själv.
2600mil är inget på en VFR, den rullar minst 10gånger så långt. 2600mil sedan 00= 430mil per år, dvs hojen är knappt körd. Tänk på att var 2400mil ska ventilerna kollas på 98-01(vet ej 01-06) den servicen är svindyr och 02an(1800/4år ger 450mil/år) är på väg till ventilkoll och 00 har passerat.
Ingen av dessa hojar har ju rullat särskillt mycket. Kika på drivpaket, däck mm. Ca 3000mil rullar ett välskött drivpaket.

Postat: fre okt 20, 2006 08:04
av Kaiko
Jag har en 02:a
Puckeln är rejäl, den ca 10-15 Nm i en smäll.

Men.....
Normal körning håller en under 7000 rpm. V4 ger tillräckligt med vrid.
Räser körning >7000 rpm. Vid fullgaskörning märks den inte.

Sen är de uppdragna rören s--tsnygga !!!!!!!
Kolla om du ska köpa en 02- att rykrör följer med. Dubbla rör ger en prislapp på 8000 och uppåt.

Jag är väldigt nöjd.

Postat: fre okt 20, 2006 22:27
av Alming
Gonza skrev:
Alming skrev:Låt bli!
????
OT, ja, varför sälja hojen?

Postat: fre okt 20, 2006 23:07
av tedman
Kaiko skrev: Kolla om du ska köpa en 02- att rykrör följer med. Dubbla rör ger en prislapp på 8000 och uppåt.
Rykrör :?: