Batteri som blir urladdat

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Batteri som blir urladdat

#1 Inlägg av joch »

Hejsan!

Är det någon som har koll på hur det är med batterierna? Jag köpte nytt Yuasa-batteri (ytz14s) förra våren och det fungerade helt perfekt under hela säsongen. På vintern hann jag inte sätta batteriet på underhållsladdning innan det blev tomt, och nu när jag gjort det så laddar batteriet ur väldigt fort.

Är det bara att kasta batteriet och köpa ett nytt, eller går det att göra något? Kan det vara ett garantiärende, med tanke på att batteriet är väldigt nytt?

Jag laddar batteriet med ett ctek xs3600.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Qwerty »

Har batteriet suttit i hela vintern och blivit djupurladdat under en längre period så är det nog kört.

Om man kan reklamera ett handhavandefel eller ej är inte jag rätt person att svara på.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#3 Inlägg av Hulk »

När jag köpte min hoj sa förra ägare att han hade haft problem med att batteriet laddat ur, men att det nu var nyladdat.
När jag köpt den och kört några timmar därifrån pajade laddningsregulatorn som drog med sig lite övriga delar ... :shock:
Vet inte om det kan ha ett samband, men kolla regulatorn.
VFR750-95

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Batteri som blir urladdat

#4 Inlägg av adrian_vg »

Ibland kan man återuppliva batterierna med en batteriladdare som klarar av att rekonditionera det, typ Ctek edyl.

Är iaf värt att prova. Laddaren kostar ca 7-800kr om du inte har en redan, och batteriet på en dryg tusing. Funkar det sen har du tjänat in en del pengar. Funkar det inte, har du iaf en bra laddare.

Men som de andra sagt innan, det kan vara regulatorn/likriktaren också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av joch »

Tack för tipsen!

Regulatorn borde vara ok. Bytte den och statorn förra våren och efter uppmätningarna jag gjorde nu så ger den en stabil spänning på cirka 14 volt.

Jag har haft batteriet på laddning med min ctek ett tag och batteriet tappar nästan direkt spännigen till cirka 12,4 volt. Därefter går det väldigt långsamt neråt.

Beställde precis ett nytt ytz14s. :) Standard är egentligen ytz12s, men 14 är lika stort men har lite högre effekt, så varför inte.

Användarvisningsbild
Badget
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Ort: Umeå

#6 Inlägg av Badget »

Jag hade min hoj under kallförvaring hela vintern. Körde ingen underhållsladdning alls och hojen startade utan problem när jag tog fram den.
Vet att jag läste någonstans att batterier som inte underhållsladdas ska stå kallt, står dom varmt så kan dom ta skada.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

joch skrev:Tack för tipsen!

Regulatorn borde vara ok. Bytte den och statorn förra våren och efter uppmätningarna jag gjorde nu så ger den en stabil spänning på cirka 14 volt.

Jag har haft batteriet på laddning med min ctek ett tag och batteriet tappar nästan direkt spännigen till cirka 12,4 volt. Därefter går det väldigt långsamt neråt.

Beställde precis ett nytt ytz14s. :) Standard är egentligen ytz12s, men 14 är lika stort men har lite högre effekt, så varför inte.
Ok, isf är batteriet kört, precis som du skriver. Bara och köpa nytt. :? Vad kostade det?

Jag laddade batteriet fullt förra hösten innan jag kapellade viffern och lämnade den för vintern. Batteriet var i slutet av året inte helt urladdat och hade kraft kvar att starta motorn. I mars-april i år skulle jag starta den och då orkade den med ett startförsök innan den dog. Någon timmes laddning med cteken och batteriet var back in business.

Som Badget skriver, står batteriet kallt och är fulladdat klarar det sig över vintern utan underhållsladdning. Min viffer stod ute på altanen i minusgrader.

Underhållsladdning kan vara bra att göra ändå. Jag drog en snabbanslutning som föjde med laddaren till batteriet på viffern, så det är en smal sak att bara plugga i den och låta den vara ett tag.

Faktum är att bilen står så nu... Jag kör så sällan bil numera, att batteriet hinner laddas ur mellan gångerna. Satte en snabbkoppling på den också och står på (underhålls)laddning jämt numera.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#8 Inlägg av Mister »

Ger regulatorn verkligen samma symptom?

Dvs precis som svag batteri o man har inga problem med att köra efter man springer igång den.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Mr. B skrev:Ger regulatorn verkligen samma symptom?

Dvs precis som svag batteri o man har inga problem med att köra efter man springer igång den.
En del här på forumet har skrivit att det kan vara så, när regulatorn är på väg att ge upp. Funkar ett tag, sen ger den upp helt.

Min 90:a tvärdog när jag skulle ut och köra. Hade inga problem att starta den en vecka innan. Den käkade en handfull huvudsäkringar också, innan jag ringde säljaren för fix på garantin, och som sen sa att det var regulatorn som var paj.

I ditt fall låter det dock mer som statorn/generatorn mer än regulatorn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av joch »

Mr. B skrev:Ger regulatorn verkligen samma symptom?

Dvs precis som svag batteri o man har inga problem med att köra efter man springer igång den.
Om den inte ger tillräckligt med spänning för att ladda batteriet, men ändå tillräckligt för att hålla igång allt så skulle det nog kunna uppstå.


Mitt batteri var fulladdat i höstas, men den har stått i ett varmgarage över vintern, så det var väl det som gjorde det då.

Ett nytt Yuasa ytz14s gick på strax över 2000, så det kunde väl ha varit värre. Synd bara att det dröjer till onsdag innan de får hem det! Nästa vinter blir det att ta in batteriet och låta cteken jobba på det under vintern.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

joch skrev:Ett nytt Yuasa ytz14s gick på strax över 2000, så det kunde väl ha varit värre. Synd bara att det dröjer till onsdag innan de får hem det! Nästa vinter blir det att ta in batteriet och låta cteken jobba på det under vintern.
2000kr??! Dyrköpt erfarenhet för dig detta... Funkar det inte med nåt batteri från Biltema, Mekonomen edyl?

Köpte fyra nya tändstift i förra veckan. Säljaren sa 139kr och jag var glad att komma undan så billigt. Sen harklade han sig och sa 139kr stycket... :shock:

Som sagt, viffern är ett dyrt, men ack så kärt nöje... :roll:
Senast redigerad av adrian_vg den mån apr 27, 2009 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#12 Inlägg av Kaiko »

adrian_vg skrev:Dyrköpt erfarenhet för dig detta... Funkar det inte med nåt batteri från Biltema, Mekonomen edyl?
Biltema har ett Gelbatteri som passar alldeles utmärkt. Dock kommer jag inte ihåg beteckningen.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Kaiko skrev:
adrian_vg skrev:Dyrköpt erfarenhet för dig detta... Funkar det inte med nåt batteri från Biltema, Mekonomen edyl?
Biltema har ett Gelbatteri som passar alldeles utmärkt. Dock kommer jag inte ihåg beteckningen.
Hah! Man kan lita på Biltema. ;-) :lol:

Edit: Stavar som en kratta...
Senast redigerad av adrian_vg den mån apr 27, 2009 14:34, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av joch »

adrian_vg skrev:
joch skrev:Ett nytt Yuasa ytz14s gick på strax över 2000, så det kunde väl ha varit värre. Synd bara att det dröjer till onsdag innan de får hem det! Nästa vinter blir det att ta in batteriet och låta cteken jobba på det under vintern.
2000kr??! Dyrköpt erfarenhet för dig detta... Funkar det inte med nåt batteri från Biltema, Mekonomen edyl?

Köpte fyra nya tändstift i förra veckan. Säljaren sa 139kr och jag var glad att komma undan så billigt. Sen harklade han sig och sa 139kr stycket... :shock:

Som sagt, viffern är ett dyrt, men ack så kört nöje... :roll:
Biltemabatterierna fungerar säkert bra, men jag har haft en massa strul med laddningen tidigare så nu köper jag original.

Det roliga var att piratversionen av batteriet var över 500 kr dyrare än original. :roll:

Dyrt, men roligt som sagt!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

joch skrev: Biltemabatterierna fungerar säkert bra, men jag har haft en massa strul med laddningen tidigare så nu köper jag original.
Du vet bäst själv där. Har lite samma filosofi men om annat, exvis Felix ketchup, inget annat duger. Batterier är slitvara i mitt tycke dock, typ som oljor.
joch skrev:Det roliga var att piratversionen av batteriet var över 500 kr dyrare än original. :roll:

Dyrt, men roligt som sagt!
Heh, slår vad om att Yuasa säger nåt om "bättre kvalitet". ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar