Sida 2 av 2

Postat: mån apr 27, 2009 15:33
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
joch skrev:Biltemabatterierna fungerar säkert bra, men jag har haft en massa strul med laddningen tidigare så nu köper jag original.
Batterier är slitvara i mitt tycke dock, typ som oljor.
Inte riktigt samma sak. Om du behöver en blodtransfusion så vill du nog gärna ha rätt blodgrupp, men det spelar mindre roll om det står Ecco eller Panther (Skopunktens eget märke) på dojorna :wink:
adrian_vg skrev:
joch skrev:Det roliga var att piratversionen av batteriet var över 500 kr dyrare än original. :roll:

Dyrt, men roligt som sagt!
Heh, slår vad om att Yuasa säger nåt om "bättre kvalitet". ;-)
Yuasa är bra, det är inget snack. Men var det dyrare piratbatteriet också Yuasa men inte Honda original eller något annat?

Feltema är nog säkert billigare. Det som kan ställa till det för laddningen är oftast om man kör med ett dåligt batteri, för då får laddningen jobbar övertid.

Postat: mån apr 27, 2009 16:12
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Yuasa är bra, det är inget snack. Men var det dyrare piratbatteriet också Yuasa men inte Honda original eller något annat?
Jag disputerar inte det. Yuasa är väldigt bra. Men det är i mitt tycke "för dyrt bra". :-)
Tyrannosaurus skrev:Feltema är nog säkert billigare. Det som kan ställa till det för laddningen är oftast om man kör med ett dåligt batteri, för då får laddningen jobbar övertid.
Har kört med Biltemabatterier i både bil och båge utan problem. Har du råkat ut för nåt specifikt som du kunant knyta till Biltemabatteriet?

Postat: mån apr 27, 2009 16:27
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Feltema är nog säkert billigare. Det som kan ställa till det för laddningen är oftast om man kör med ett dåligt batteri, för då får laddningen jobbar övertid.
Har kört med Biltemabatterier i både bil och båge utan problem. Har du råkat ut för nåt specifikt som du kunant knyta till Biltemabatteriet?
Har inga negativa erfarenheter av Biltemabatteriet, Det är tredje eller fjärde säsongen med det här batteriet nu.
Väntar bara på att det ska ta slut så jag ska få köpa ett slutet, men det håller än även om det går åt lite vatten.

Postat: mån apr 27, 2009 18:29
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Väntar bara på att det ska ta slut så jag ska få köpa ett slutet, men det håller än även om det går åt lite vatten.
Ja, just det. Det kanske man skulle kolla. Är inte säker på vad för batteri som sitter i min viffer... :?

Postat: mån apr 27, 2009 22:17
av Qwerty
Nu ska vi inte hissa Yuasa som ett top of the line batteri. Finns många bra mycket bättre. Men dom lämnar dom spec som tillverkaren av hojen vill ha, så fel är dom aldrig men dyra.

Biltemas nyare batterin dessa som kom var det förra hösten? Är helt ok. Sen kan man välja fritt bland batteri tillverkarna.

Postat: tis apr 28, 2009 08:35
av adrian_vg
Qwerty skrev:Nu ska vi inte hissa Yuasa som ett top of the line batteri. Finns många bra mycket bättre. Men dom lämnar dom spec som tillverkaren av hojen vill ha, så fel är dom aldrig men dyra.
Trodde Yuasa var bra, med tanke på priset. För en slit och släng-vara som batterier är ju höga priser kombinerat med normalbra-batteri inte helt önskvärt. Om ni fattar vad jag menar?

Vad är bra batterier enl dig då?

Postat: tis apr 28, 2009 09:04
av joch
Tyrannosaurus skrev: Yuasa är bra, det är inget snack. Men var det dyrare piratbatteriet också Yuasa men inte Honda original eller något annat?

Feltema är nog säkert billigare. Det som kan ställa till det för laddningen är oftast om man kör med ett dåligt batteri, för då får laddningen jobbar övertid.
Han jag pratade med nämnde det bara som "piratmärke", men jag ska fråga när jag åker dit och hämtar batteriet. Det vore ju lite tråkigt om det inte hinner komma innan långhelgen bara.

Postat: tis apr 28, 2009 11:24
av adrian_vg
joch skrev:
Tyrannosaurus skrev: Yuasa är bra, det är inget snack. Men var det dyrare piratbatteriet också Yuasa men inte Honda original eller något annat?

Feltema är nog säkert billigare. Det som kan ställa till det för laddningen är oftast om man kör med ett dåligt batteri, för då får laddningen jobbar övertid.
Han jag pratade med nämnde det bara som "piratmärke", men jag ska fråga när jag åker dit och hämtar batteriet. Det vore ju lite tråkigt om det inte hinner komma innan långhelgen bara.
Du har väl startkablar. Och med lite rullstarter får man mer muskler, förutom öga/hand/ben-koordination samt lite balansträning på köpet. ;-)

Postat: tor apr 30, 2009 13:10
av joch
adrian_vg skrev:
joch skrev:
Tyrannosaurus skrev: Yuasa är bra, det är inget snack. Men var det dyrare piratbatteriet också Yuasa men inte Honda original eller något annat?

Feltema är nog säkert billigare. Det som kan ställa till det för laddningen är oftast om man kör med ett dåligt batteri, för då får laddningen jobbar övertid.
Han jag pratade med nämnde det bara som "piratmärke", men jag ska fråga när jag åker dit och hämtar batteriet. Det vore ju lite tråkigt om det inte hinner komma innan långhelgen bara.
Du har väl startkablar. Och med lite rullstarter får man mer muskler, förutom öga/hand/ben-koordination samt lite balansträning på köpet. ;-)
Jo visst funkar ju startkablar, och batteriet jag har räcker ju faktiskt till ett par starter. Det är bara om den står några dagar.

Nu är besten här iallafall! Yey! :D

Postat: tor apr 30, 2009 14:32
av Qwerty
adrian_vg skrev: Trodde Yuasa var bra, med tanke på priset. För en slit och släng-vara som batterier är ju höga priser kombinerat med normalbra-batteri inte helt önskvärt. Om ni fattar vad jag menar?

Vad är bra batterier enl dig då?
Klart dom är hyffsade, men tex Optima är bättre, Varta mfl är nog vissa bättre än andra sämmre än.
Yuasa sitter orginal i det flesta japanska hojar. Är det för att det är så jäkla bra eller är det för att det uppfyller önskemålet och är billigt? Honad, Suzuki, Kawa och Yamaha köper inga dyra värstingbatterier. Precis som alla andra fordonstillverkare så räknar dom ören på varenda liten skruv. Och som vi alla vet så är inte billigast bäst, men uppfyller kraven. Att du och jag får betala dyrt beror endast på generalagenter, försäljning och efterfrågan.

Re: Batteri som blir urladdat

Postat: fre nov 15, 2019 19:36
av Tyrannosaurus
Lyfter den här tråden istället för att starta en ny.

Jag iofs inte haft hojen igång på ca. 1 år, men motorn är konserverad, knasarna är tömda och batteriet är på konstant laddning med en CTEK XS3600 och det är inte ett litet pluttbatteri utan ett slutet 18 Ah.

Gick ner till garaget bara för att köra runt motorn lite på starten så den får röra lite på sig *drrrrrr*. Testar resten av elen. Lyset lyser lite på 3/4, tutan *njyyyy*.

Nähä, batteriet i stort sett tvärslut. Är det så att hojbatterier (och kanske bilbatterier) behöver lite regelbunden motion och att det inte räcker att ha dom på kontinuerlig underhållsladdning?
Batteriet är iofs några år gammalt, men inte lastgammalt och när jag senaste hade hojen igång 2018 så var det hur friskt som helst.

Jag ska prova att vålda batteriet med en gammaldags "dum" laddare få sen om jag åtminstone kan få lite liv i det så det orkar dra runt motorn några varv. Det verkar ha full volt eftersom CTEK:en lyser grönt, men det finns väl inga ampere kvar i det?

Som som, jag går ju inte och köper nått nytt batteri nu, utan det blir isf i vår när jag sätter ut en ny blänkare på hojen. Den ska ändå besiktas i vår.

Re: Batteri som blir urladdat

Postat: fre nov 15, 2019 19:42
av blacken
men det finns väl inga ampere kvar i det?
Har du fyllt på ampereoljan? :lol: :lol:
Skämt åsido, har du testat med att ladda om skiten med en 21 watts lampa i serie på en av laddkablarna till batteriet?

Re: Batteri som blir urladdat

Postat: fre nov 15, 2019 20:02
av adrian_vg
Har Cteken ett rekondläge?
Brukar använda den på våren efter vinterförvaringen på "svåra" batterier som beter sig så där. Hjälper förvånansvärt ofta.

Re: Batteri som blir urladdat

Postat: fre nov 15, 2019 20:09
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
men det finns väl inga ampere kvar i det?
Har du fyllt på ampereoljan? :lol: :lol:
Skämt åsido, har du testat med att ladda om skiten med en 21 watts lampa i serie på en av laddkablarna till batteriet?
Nä, skulle det hjälpa för att ge batteriet motion? Jag kör ju CTEK:en via snabbkopplingen. För att koppla in en lampa måste jag göra nån abrovink med nån lamphållare. Men seriekoppla, det skulle väl isf räcka att bara koppla lampan direkt på batteriet?

Nåja, nu är batteriet ändå färdigt, så det får jag isf testa i vår. Jag har tyvärr slut på ampereolja, men jag har både blinkersolja och blinkerspasta.
Blinkersolja.jpg
Blinkersolja.jpg (99.27 KiB) Visad 10319 gånger
Blinkerspasta.jpg
Blinkerspasta.jpg (96.29 KiB) Visad 10319 gånger
adrian_vg skrev:Har Cteken ett rekondläge?
Brukar använda den på våren efter vinterförvaringen på "svåra" batterier som beter sig så där. Hjälper förvånansvärt ofta.
Nej, bara hoj-, bil- och vinterläge. Jag använder billäget som rekommenderas till 18 Ah och över.

Re: Batteri som blir urladdat

Postat: fre nov 15, 2019 22:42
av vroom
Bild

Skulle valt premiummärke om jag kört oftare men temabatteriet har hängt med i 3 år. Laddat i princip innan uppstart till 13.6V men sjunker till 12 nånting Bild