Strypt eller ostrypt
Postat: ons maj 27, 2009 06:47
Hej!
Honda VF1000F Interceptor. 1984.
116 hästar original, 100 hästar vid import till Sverige. Funderade på att öppna förgasaren och titta då det sägs att strypningen sker här, med en bricka eller motsvarande. Sedan mäta innerdiameter med skjutmått, jämföra med Honda Workshop manualen.
Men hörde en enklare metod. Enligt specifikationen är toppfart 240 km/h. Om jag (på inhägnat område mm, så var det sagt) kom ganska lätt upp i 220 km/h och kände att det finns lite kvar att ge, fast det tar nog ett tag att öka från 220 - 240 km/h (hade inte nog med raksträcka). Och gjorde ett annat test, hörde att strypta maskiner inte lätt varvar ända upp till rödmarkeringen med växel i. Det är 10 500 varv på denna. Testade att släppa på gasen, kom ner till 80 km/h på högsta växeln - 5:an. Petade ner till 3:an, gasade fullt. Den accelererade duktigt till 160 km/h = 10 500 varv, dvs ända till rött.
Verkar som den är ostrypt?
Honda VF1000F Interceptor. 1984.
116 hästar original, 100 hästar vid import till Sverige. Funderade på att öppna förgasaren och titta då det sägs att strypningen sker här, med en bricka eller motsvarande. Sedan mäta innerdiameter med skjutmått, jämföra med Honda Workshop manualen.
Men hörde en enklare metod. Enligt specifikationen är toppfart 240 km/h. Om jag (på inhägnat område mm, så var det sagt) kom ganska lätt upp i 220 km/h och kände att det finns lite kvar att ge, fast det tar nog ett tag att öka från 220 - 240 km/h (hade inte nog med raksträcka). Och gjorde ett annat test, hörde att strypta maskiner inte lätt varvar ända upp till rödmarkeringen med växel i. Det är 10 500 varv på denna. Testade att släppa på gasen, kom ner till 80 km/h på högsta växeln - 5:an. Petade ner till 3:an, gasade fullt. Den accelererade duktigt till 160 km/h = 10 500 varv, dvs ända till rött.
Verkar som den är ostrypt?