Provkörning efter Dynojetmontage

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

Provkörning efter Dynojetmontage

#1 Inlägg av fbkforever »

Äntligen färdig med att ha monterat ett dynojet stage1 kit. Imorgon blir det provkörning. Förhoppningsvis kommer man att märka någon liten skillnad iallafall. Första testet var ju att den startade :D
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Provkörning efter Dynojetmontage

#2 Inlägg av adrian_vg »

fbkforever skrev:Äntligen färdig med att ha monterat ett dynojet stage1 kit. Imorgon blir det provkörning. Förhoppningsvis kommer man att märka någon liten skillnad iallafall. Första testet var ju att den startade :D
Det är imorgon nu! Hur gick det? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#3 Inlägg av heppstars »

Han är väl ute & kör :D :D
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

heppstars skrev:Han är väl ute & kör :D :D
Ska ge mig ut själv nu. Hörs om en stund. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#5 Inlägg av fbkforever »

Första provkörningen klar, den gick inget vidare :( Den har ingen ork alls. När man varvar den i friläge så är den som vanligt, men när man kör så orkar den ingenting. Någon som vet vad det kan vara?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#6 Inlägg av Göingen »

fbkforever skrev:Första provkörningen klar, den gick inget vidare :( Den har ingen ork alls. När man varvar den i friläge så är den som vanligt, men när man kör så orkar den ingenting. Någon som vet vad det kan vara?
Eftersom det är förknasarna du pulat med är fel bränsleblandning starkt misstänkt. Hur ser tändstiften ut? Sotiga eller vitbrännda? Svarta: För mycket soppa, vita: för lite. Är alla stiften lika, det kan ju vara så att en förgasare jävlas, de andra är OK? Trasigt insugningsgummi (tjuvluft)?
Hoppas detta kan ge någon ledtråd hur du ska angripa problemet
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#7 Inlägg av fbkforever »

Åt vilket håll skall man skruva justerskruvarna vid för mycket respektive för lite soppa?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#8 Inlägg av Göingen »

fbkforever skrev:Åt vilket håll skall man skruva justerskruvarna vid för mycket respektive för lite soppa?
Här slutar tyvärr mina kunskaper, då jag har sprut på min 00:a.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#9 Inlägg av KLACKEN »

Skruva ut(moturs) för att ge mera bränsle.
1/2 V4

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:Första provkörningen klar, den gick inget vidare :( Den har ingen ork alls. När man varvar den i friläge så är den som vanligt, men när man kör så orkar den ingenting. Någon som vet vad det kan vara?
Kollade du allt? Så att beskrivningen var din din hoj och delarna hade rätt nummer och kod enligt beskrivningen? Det har hänt att man har fått fel.

Det är också viktigt att du tog rätt munstycken. Det brukar vara flera uppsättningar i satserna då de flesta satser passa i flera hojar.

Samma sak att du har satt nålarna i rätt läge. Stegen räknas från nålens baksida. När man har spetsen neråt så är läge #1 överst.

Som jag sa tidigare så är det viktigt att dubbelkolla allt och vara försiktig så man t.ex. inte skadar membranen.
fbkforever skrev:Åt vilket håll skall man skruva justerskruvarna vid för mycket respektive för lite soppa?
Luftskruvarna/blandskruvarna/pilotskruvarna (olika namn på samma sak) påverkar i princip enbart tomgången och strax däröver.
Dom ökar blandningen eller luften (inte säker) när man skruvar ut dom, men det är egentligen ganska onödigt vetade eftersom dom ska ställas så den går bra. Utgå från det som står i beskrivningen från helt inskruvade och antal varv ut (brukar vara 3 varv). När man skruvar in dom helt ska det bara vara mycket lätt mot stoppet annars kan dom skadas.
Jag har tidigare beskrivit hur man finjusterar dom, det finns någonstans. Kanske borde läggas in i meckguiden :idea: Då skulle jag kunna ta en lite längre version av det (orkar inte skriva samma sak tio gånger).

Men som sagt, kolla, kolla, kolla. När allt är rätt så ska det funka.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#11 Inlägg av fbkforever »

Kollade alla nummer så att de stämde överens med beskrivningen. Kollade så jag tog rätt munstycken två gånger.

Luftskruvarna har testat allt från 1 1/2 varv till 3 1/2 varv ut från botten, ingen skillnad. Rekommenderat var 2.

Kanske är som Göingen sa att det kan vara någon packning som kommit i kläm och det tar in tjuvluft.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#12 Inlägg av fbkforever »

Tätningarna som ligger mellan förgasarbrickan och förgasarna var lite skadade(ja jag skulle inte tagit loss den :roll: ) Kan det vara det som spökar?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:Tätningarna som ligger mellan förgasarbrickan och förgasarna var lite skadade(ja jag skulle inte tagit loss den :roll: ) Kan det vara det som spökar?
Hänger inte riktigt med vad du menar. Separerade du förgasarna?

Om det är ett ställe där det kan dra tjuvluft så är svaret ja, menar du flotörhuset så är det nej. Det enda som kan hända då är soppaläckage.

Det finns inte så många tätningar, insuget, luftburken, membranen och flotörhusen. Utöver det finns det ett antal O-ringar och slangar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#14 Inlägg av fbkforever »

Tyrannosaurus skrev:
fbkforever skrev:Tätningarna som ligger mellan förgasarbrickan och förgasarna var lite skadade(ja jag skulle inte tagit loss den :roll: ) Kan det vara det som spökar?
Hänger inte riktigt med vad du menar. Separerade du förgasarna?

Om det är ett ställe där det kan dra tjuvluft så är svaret ja, menar du flotörhuset så är det nej. Det enda som kan hända då är soppaläckage.

Det finns inte så många tätningar, insuget, luftburken, membranen och flotörhusen. Utöver det finns det ett antal O-ringar och slangar.
Jag var på väg att separera dem fast jag inte skulle göra det. De satt ju fast så in i he-e så jag börja kolla på alla möjliga lösningar för att få loss dem. Så då tog jag loss förgasarbrickan, den som sitter ovanför förgasarna. Får skaffa nya tätningar under veckan.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:
Tyrannosaurus skrev:
fbkforever skrev:Tätningarna som ligger mellan förgasarbrickan och förgasarna var lite skadade(ja jag skulle inte tagit loss den :roll: ) Kan det vara det som spökar?
Hänger inte riktigt med vad du menar. Separerade du förgasarna?

Om det är ett ställe där det kan dra tjuvluft så är svaret ja, menar du flotörhuset så är det nej. Det enda som kan hända då är soppaläckage.

Det finns inte så många tätningar, insuget, luftburken, membranen och flotörhusen. Utöver det finns det ett antal O-ringar och slangar.
Jag var på väg att separera dem fast jag inte skulle göra det. De satt ju fast så in i he-e så jag börja kolla på alla möjliga lösningar för att få loss dem. Så då tog jag loss förgasarbrickan, den som sitter ovanför förgasarna. Får skaffa nya tätningar under veckan.
Då tror jag att jag är med. Menar du bryggan/underdelen av luftburken?

Det är i princip samma sak som förgasarseparation. Lossar man den så är inte gasarna i synk längre och det kan hoppa loss diverse fjädrar och annat. När man tar av gasarna ska dom dras av från insugen som en enhet och det kan sitta bra speciellt eftersom dom sitter i ett "V".
Något bändverktyg kan underlätta, men det gäller att inte skada något. Men jag antar att du hade loss dom, annars hade du knappast kommit åt trottlarna på dom främre och flotörhusen.

Däremot brukar det inte finnas så mycket tätningar på ovansidan/luftburksidan av gasarna utan det är gummitrattarna som utgör tätning mellan bryggan/brickan/luftburken och gasarna.
Problemet som uppstår är oftast inte att det inte tätar utan att helt enkelt på i inkanten på alla trattarna i sina spår plus 8 distanser/styrrör som skruvarna går i (två på varje gasare) samtidigt.

Jag har åkt på bryggbyte en gång efter att en polare tryckte sönder min brygga (tunt gjutaluminium). Det var ett litet helvete att få alla delar på plats, inget att hoppa iväg och bryggan att passa in i sitt läge. Det krävdes lite lätt våld och jag kommer just nu inte ihåg om jag hade gasarna eller bryggan på bänken och tryckte/juckade med den andra delen.
Men jag tror det var gasarna som låg på bänken för dom gick det knappt att ta i utan att allt ramlade isär.

Att försöka sätta ihop det med gasarna på hojen tror jag inte på.
Jag vet inte exakt hur det ser ut på VFR men rent tekniskt brukar det vara ganska likt speciellt om man håller sig till samma märke och nästan samma modell även om det är generationsskillnader.

Min hoj tillhör förvisso inte "F"-släktet men alla VF åtminstone från 750 och uppåt är näst intill identiska på den punkten och då lär nog inte skillnaden mot en förgasar-VFR vara så gigantisk heller.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar