Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#16 Inlägg av blacken »

SteffoB74 skrev:
blacken skrev:Orsaken till temphöjningen av "bergodalbana modell" är att det är lite kylvätska i systemen, och när termostaten öppnar för att kyla, så stiger tempen ett kort tag, för att sedan knalla ner dit den ska, för "insläppet" av vattnet och tempsensorn är inte på samma ställe i motorn och det märks mer i ett kylsystem som har en liten mängd att "arbeta med" så att säga. Samma kan observeras i en bil speciellt i köer, men där så syns det mindre för att bilmotorn har mera kylvätska som kan absorbera tempsvängningen.
Dock så bör man se upp ifall det svänger mycket och väldigt snabbt i temp, då är det toppackningen som håller på att ge sig eller en pytteliten liten spricka i toppen som orsakar det. (typ 99,99%)
Eftersom det du skriver antyder att du eventuellt har koll på det. Vet du vart tempsensorn sitter på en VFR av 06 års modell.
För det känns utifrån det du skriver som att den sitter på ett ställe så att den förvisso ger en temperatur på kylvätskan på en punkt i kylsystemet men inte temperaturen på kylvätskan som är i själva motorn.
Tja, den sitter väl i baksvingen har jag för mig. Oavsett, så tar det en stund för sensorkroppen att "känna av" vattentemp, och det är den inneboende trögheten hos alla sorters sensorer, som kan ge "bergodalbana" vid snabba tempskiftningar.
och BTW den sitter i toppen på främre cylinderbank nära vattenintaget där, och termostaten sitter i ett eget hus mellan cylinderbankarna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

SteffoB74
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 13:24

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#17 Inlägg av SteffoB74 »

blacken skrev:
SteffoB74 skrev:
blacken skrev:Orsaken till temphöjningen av "bergodalbana modell" är att det är lite kylvätska i systemen, och när termostaten öppnar för att kyla, så stiger tempen ett kort tag, för att sedan knalla ner dit den ska, för "insläppet" av vattnet och tempsensorn är inte på samma ställe i motorn och det märks mer i ett kylsystem som har en liten mängd att "arbeta med" så att säga. Samma kan observeras i en bil speciellt i köer, men där så syns det mindre för att bilmotorn har mera kylvätska som kan absorbera tempsvängningen.
Dock så bör man se upp ifall det svänger mycket och väldigt snabbt i temp, då är det toppackningen som håller på att ge sig eller en pytteliten liten spricka i toppen som orsakar det. (typ 99,99%)
Eftersom det du skriver antyder att du eventuellt har koll på det. Vet du vart tempsensorn sitter på en VFR av 06 års modell.
För det känns utifrån det du skriver som att den sitter på ett ställe så att den förvisso ger en temperatur på kylvätskan på en punkt i kylsystemet men inte temperaturen på kylvätskan som är i själva motorn.
Tja, den sitter väl i baksvingen har jag för mig. Oavsett, så tar det en stund för sensorkroppen att "känna av" vattentemp, och det är den inneboende trögheten hos alla sorters sensorer, som kan ge "bergodalbana" vid snabba tempskiftningar.
och BTW den sitter i toppen på främre cylinderbank nära vattenintaget där, och termostaten sitter i ett eget hus mellan cylinderbankarna.
Om den sitter vid vattenintaget så är det ju en förklaring till varför den visar så låg temp vid landsvägskörning.
Jag har ju reagerat på att den normalt sett vid landsvägskörning ligger på 77-78 grader i kylvätsketemp.
Enligt min erfarehnet och vad jag fått lära mig så bör man ligga på 90 då det annars orsakar onödigt slitage på motorn samt högre bränsleförbrukning.
Egentligen bör man ur termodynamiskt perspektiv ligga ännu högre eftersom det ökar verkningsgraden på motorn men eftersom vi använder vatten så är det olämpligt.
Alla bilar ligger relativt stabilt på 90 grader enligt tempmätaren (Undantaget om något är trasigt)

Så jag har varit lite konfunderad. För om termostaten öppnar vid 87 (som den ska göra enligt hondas spec) så ska du inte kunna få en konstant temp i motorn på lägre än så. Dvs 78 grader skulle vara ett symtom på defekt termostat.
Men om sensorn som ger signal till displayen sitter på främre toppen så ger den ju i stort sett temperaturen på inkommande vatten från kylaren vilket ju egentligen är mindre intressant än temp ut ur motorn på väg till kylaren. Det är ju där man har störst risk för kokning eftersom tempen är högst där. Den temperaturen skall också vara relativt stabil även om det är relativt liten volym. Åtminstone mer stabil än om man mäter på inkommande vatten eftersom man har större fluktuationer där.

För mig känns det lite som att man gjort ett feltänk på när man placerade dit tempgivaren. Fast å andra sidan. Vet man om det så vet man att man måste ha en annan referenspunkt än 90 grader. Och man kör ju inte efter temperaturen riktigt.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#18 Inlägg av blacken »

Om den sitter vid vattenintaget så är det ju en förklaring till varför den visar så låg temp vid landsvägskörning.
Jag har ju reagerat på att den normalt sett vid landsvägskörning ligger på 77-78 grader i kylvätsketemp.
Enligt min erfarehnet och vad jag fått lära mig så bör man ligga på 90 då det annars orsakar onödigt slitage på motorn samt högre bränsleförbrukning.
Skrev fel uttaget ska det vara. En tempsensor sitter alltid på den varmaste punkten på en vätskekyld motor, oftast i termostatens närhet, men inte nödvändigtvis det. Att en motor har temperatur runt 92-93 grader är inget att oroa sig för den tål det. Man kan aldrig få en helt jämn temperatur, fluktuationer kommer alltid att finnas där. Speciellt om det produceras extra mycket värme tidvis i motorn, typ rejsa som ett apskaft, varma dagar eller annan påverkan på kylvattnet, modell läckande topp packning eller sprickbildning in till förbränningsrum från kylkanal.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

SteffoB74
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 13:24

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#19 Inlägg av SteffoB74 »

blacken skrev:
Om den sitter vid vattenintaget så är det ju en förklaring till varför den visar så låg temp vid landsvägskörning.
Jag har ju reagerat på att den normalt sett vid landsvägskörning ligger på 77-78 grader i kylvätsketemp.
Enligt min erfarehnet och vad jag fått lära mig så bör man ligga på 90 då det annars orsakar onödigt slitage på motorn samt högre bränsleförbrukning.
Skrev fel uttaget ska det vara. En tempsensor sitter alltid på den varmaste punkten på en vätskekyld motor, oftast i termostatens närhet, men inte nödvändigtvis det. Att en motor har temperatur runt 92-93 grader är inget att oroa sig för den tål det. Man kan aldrig få en helt jämn temperatur, fluktuationer kommer alltid att finnas där. Speciellt om det produceras extra mycket värme tidvis i motorn, typ rejsa som ett apskaft, varma dagar eller annan påverkan på kylvattnet, modell läckande topp packning eller sprickbildning in till förbränningsrum från kylkanal.
OK. Den grejen får jag inte riktigt ihop. Dom flesta verkar ligga någonstans kring 77-78 grader på tempmätaren.
Termostaten ska enligt uppgift vara en 87 graders termostat. Dvs den skall börja öppna vid 87 grader och vara helt öppen någonstans vid 90 grader.
Om man då har en korrekt termostat och tempsensorn sitter vid utloppet från motorn i närheten av termostaten så borde tempen i instrumentklustret aldrig kunna stabilisera sig på 77-78 grader. Den borde alltid stabilisera sig kring 90 grader. Eller möjligen fluktuera kring 90 grader.
Men bevisligen blir det inte så på VFR:en.
Det är ett fenomen som jag inte begriper måste jag säga.

Att den sedan går upp till 105 grader innan fläkten slår på betraktar jag inte som ett problem. Teoretiskt sett får man bättre verkningsgrad ur en varmare motor eftersom dom termiska förlusterna minskar. Och för materialen i motorn är 105 grader inget problem normalt sett. Det är möjligen om man har slitna kylslangar som inte tål trycket vid 105 grader som det kan hända något och då är det ju i alla fall dags att byta slangarna.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#20 Inlägg av blacken »

SteffoB74 skrev:
blacken skrev:
Om den sitter vid vattenintaget så är det ju en förklaring till varför den visar så låg temp vid landsvägskörning.
Jag har ju reagerat på att den normalt sett vid landsvägskörning ligger på 77-78 grader i kylvätsketemp.
Enligt min erfarehnet och vad jag fått lära mig så bör man ligga på 90 då det annars orsakar onödigt slitage på motorn samt högre bränsleförbrukning.
Skrev fel uttaget ska det vara. En tempsensor sitter alltid på den varmaste punkten på en vätskekyld motor, oftast i termostatens närhet, men inte nödvändigtvis det. Att en motor har temperatur runt 92-93 grader är inget att oroa sig för den tål det. Man kan aldrig få en helt jämn temperatur, fluktuationer kommer alltid att finnas där. Speciellt om det produceras extra mycket värme tidvis i motorn, typ rejsa som ett apskaft, varma dagar eller annan påverkan på kylvattnet, modell läckande topp packning eller sprickbildning in till förbränningsrum från kylkanal.
OK. Den grejen får jag inte riktigt ihop. Dom flesta verkar ligga någonstans kring 77-78 grader på tempmätaren.
Termostaten ska enligt uppgift vara en 87 graders termostat. Dvs den skall börja öppna vid 87 grader och vara helt öppen någonstans vid 90 grader.
Om man då har en korrekt termostat och tempsensorn sitter vid utloppet från motorn i närheten av termostaten så borde tempen i instrumentklustret aldrig kunna stabilisera sig på 77-78 grader. Den borde alltid stabilisera sig kring 90 grader. Eller möjligen fluktuera kring 90 grader.
Men bevisligen blir det inte så på VFR:en.
Det är ett fenomen som jag inte begriper måste jag säga.

Att den sedan går upp till 105 grader innan fläkten slår på betraktar jag inte som ett problem. Teoretiskt sett får man bättre verkningsgrad ur en varmare motor eftersom dom termiska förlusterna minskar. Och för materialen i motorn är 105 grader inget problem normalt sett. Det är möjligen om man har slitna kylslangar som inte tål trycket vid 105 grader som det kan hända något och då är det ju i alla fall dags att byta slangarna.
Okej så här då: Att en motor har temperatur runt 92-93 grader är inget att oroa sig för. Skall läsas det KAN förekomma ATT en motor temperatur KAN stiga upp TILL dom temperaturerna speciellt vid apskaftsrejsningar, körningar heta dagar, långkörning på högt motorvarv, mm,mm. och det är inget att oroa sig för, spisen tål det. Men tillhör skiftnyckelgenerationen, som är van vid analoga instrument. och på den tiden så hade man två sorters termostater, en för vinter (92 grader) och en för sommar (87 grader). Bidde du klokare?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar