blacken skrev:SteffoB74 skrev:blacken skrev:Orsaken till temphöjningen av "bergodalbana modell" är att det är lite kylvätska i systemen, och när termostaten öppnar för att kyla, så stiger tempen ett kort tag, för att sedan knalla ner dit den ska, för "insläppet" av vattnet och tempsensorn är inte på samma ställe i motorn och det märks mer i ett kylsystem som har en liten mängd att "arbeta med" så att säga. Samma kan observeras i en bil speciellt i köer, men där så syns det mindre för att bilmotorn har mera kylvätska som kan absorbera tempsvängningen.
Dock så bör man se upp ifall det svänger mycket och väldigt snabbt i temp, då är det toppackningen som håller på att ge sig eller en pytteliten liten spricka i toppen som orsakar det. (typ 99,99%)
Eftersom det du skriver antyder att du eventuellt har koll på det. Vet du vart tempsensorn sitter på en VFR av 06 års modell.
För det känns utifrån det du skriver som att den sitter på ett ställe så att den förvisso ger en temperatur på kylvätskan på en punkt i kylsystemet men inte temperaturen på kylvätskan som är i själva motorn.
Tja, den sitter väl i baksvingen har jag för mig. Oavsett, så tar det en stund för sensorkroppen att "känna av" vattentemp, och det är den inneboende trögheten hos alla sorters sensorer, som kan ge "bergodalbana" vid snabba tempskiftningar.
och BTW den sitter i toppen på främre cylinderbank nära vattenintaget där, och termostaten sitter i ett eget hus mellan cylinderbankarna.
Om den sitter vid vattenintaget så är det ju en förklaring till varför den visar så låg temp vid landsvägskörning.
Jag har ju reagerat på att den normalt sett vid landsvägskörning ligger på 77-78 grader i kylvätsketemp.
Enligt min erfarehnet och vad jag fått lära mig så bör man ligga på 90 då det annars orsakar onödigt slitage på motorn samt högre bränsleförbrukning.
Egentligen bör man ur termodynamiskt perspektiv ligga ännu högre eftersom det ökar verkningsgraden på motorn men eftersom vi använder vatten så är det olämpligt.
Alla bilar ligger relativt stabilt på 90 grader enligt tempmätaren (Undantaget om något är trasigt)
Så jag har varit lite konfunderad. För om termostaten öppnar vid 87 (som den ska göra enligt hondas spec) så ska du inte kunna få en konstant temp i motorn på lägre än så. Dvs 78 grader skulle vara ett symtom på defekt termostat.
Men om sensorn som ger signal till displayen sitter på främre toppen så ger den ju i stort sett temperaturen på inkommande vatten från kylaren vilket ju egentligen är mindre intressant än temp ut ur motorn på väg till kylaren. Det är ju där man har störst risk för kokning eftersom tempen är högst där. Den temperaturen skall också vara relativt stabil även om det är relativt liten volym. Åtminstone mer stabil än om man mäter på inkommande vatten eftersom man har större fluktuationer där.
För mig känns det lite som att man gjort ett feltänk på när man placerade dit tempgivaren. Fast å andra sidan. Vet man om det så vet man att man måste ha en annan referenspunkt än 90 grader. Och man kör ju inte efter temperaturen riktigt.