Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#1 Inlägg av marinmo »

Hej!

Var nyss ute och körde, cirka 18 grader i luften. Ligger på 2an i 30km/h, utgår på 90 grader. ~1km senare ligger jag på 96 grader. Det känns lite varmt, visst det blåser inte så mycket och kanske är det en aning varmare i solljuset, men på så låga varv (mindre än 3000) så borde väl inte motorn bli så varm så snabbt?

Har även sett vissa indikationer på detta också i högre hastigheter, tidigare samma tur var hastigheten 70 och varvet ~4300 och även då steg temperaturen, även om den sedan gick ned igen då jag gasade lite mer (80-90km/h).

Känns som det kan vara lite ont om kylvätska? Eller ska det vara såhär? Mina erfarenheter säger mig att ligger man i 70 så ska temperaturen ligga still runt 77-78 grader i motorn, men jag kan ha fel?

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#2 Inlägg av vfr800 »

Vet inte vilken modell du har men vtec modellerna stiger snabbt i temp kommer man in in stadstrafik är det inte många minuter innan man är över 100 grader men med lite fart ligger man väl på ca 80...

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#3 Inlägg av lotek »

Jodå, sådär kan den mycket väl bete sig. Den är ju felkonstruerad som väl de flesta märkt..Det går tydligen att byta till VTR:ens fläkt som blåser åt andra hållet. :?
Fast jag har aldrig haft problem p.g.a. värmen, även om det är varmt om benet i stadstrafik.
Men för säkerhets skull kan du ju alltid kolla så att inte nivån ligger under förbindelseslangen(mellan kylarna) när den är kall. Kolla i locket på högersidans kylare. OBS, kall motor, annars har du en obehaglig övverraskning att vänta. Se till att vätskan når upp till kanten, det skall vara helt fullt. Sen kan du ju kolla kärlet på vänstersidan efter det.

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Som jämförelse så gick min vtr inte under 97 grader igår 8)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#5 Inlägg av lotek »

@Conseal
De kanske satte fläkten på andra sidan kylaren i VTR jmf med VFR...skall vi byta fläkt med varandra? :D

Nä, men jag körde landsväg igår, och landade runt 80°C....i samma ögonblick jag saktade ner till ~70 stack tempen upp direkt.

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#6 Inlägg av adrian_vg »

Helt normalt. Min 97:a gör ungefär samma sak. Krypkörning i stadstrafik gör att fläkten låter som om den ska lyfta strax. Tjugo meter i 50 och tempmätaren sjunker som en sten bara för att stiga som en väderballong när det är dags för krypkörning igen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#7 Inlägg av marinmo »

Åh tack för alla svar! :) Min 2002 så det är ju VTEC. Bryr mig väl egentligen inte nämnvärt om att den skulle vara varm nu när jag vet att det är "menat" så, men när man inte vet blir man ju lite orolig ... Får väl helt enkelt leva med tanken att ha en liten bastu under skinkorna när man kör :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Åh tack för alla svar! :) Min 2002 så det är ju VTEC. Bryr mig väl egentligen inte nämnvärt om att den skulle vara varm nu när jag vet att det är "menat" så, men när man inte vet blir man ju lite orolig ... Får väl helt enkelt leva med tanken att ha en liten bastu under skinkorna när man kör :D
Nån här på forumet skrev för ett tag sen att 80-90-talsviffrarna gick mycket kallt, medan senare generationer gick mycket varmt. Verkar handla om att Honda bytt filosofi när det gäller motortemperatur alltså.

Jag har också för mig att anledningen till senare generationers höga temperature var att man inte ville kyla bort så mycket energi och hellre ville omvandla mer av bränslet till att driva bågen med, eller nåt sånt.

Vet inte om diskussionen någonsin var konklusiv. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#9 Inlägg av KLACKEN »

Vid normal körning så rör sig knappt min mätare,5min. på tomgång efter körning är den ungefär på mitten.
1/2 V4

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#10 Inlägg av vroom »

Inga kallstarter i tropikhettan i år..

Motortempen ligger på stadiga 82c på landsvägskörning..30 grader i luften. Fläkten går på runt 102c enligt displayen vid krypkörning. Skönt att den nya termostaten verkar fungera.
I mer normal yttertemperatur 16/ 22c blir inte kylvätskan så varm, sällan över 77c.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Intressant ämne. Verkar ha lyckats missa den här tråden tidigare.

Det intressanta är att "ödlan" som bara har en och inte alltför stor kylare klarar värmen riktigt bra och det trots att allt är inklätt i en kåpa. Hojen är alltså naken original.
Iofs är kylarsidorna (typ aluminiumkåpor) inte monterade och därmed kommer vinden åt lite bättre, men ändå.

Jag ser inte grader utan det är digitala segment (prickar) på displayen.
0 = Kall motor.
1 = Nyligen startad.
2 = Varmkörd.
3 = Normalt, där ligger den oftast på landsväg.
4 = Långsammare körning eller när man hamnar bakom en bromskloss som snor fartvinden.
5 = Start och stopp, fläkten går emellanåt.
6 = Har jag ser en gång vid krypkörning genom Södertälje i samband med Mälaren Runt, fläkten går hela tiden.
7 = Överhettad, där har den aldrig varit.
8 = Panik :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

SteffoB74
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 13:24

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#12 Inlägg av SteffoB74 »

vroom skrev:Inga kallstarter i tropikhettan i år..

Motortempen ligger på stadiga 82c på landsvägskörning..30 grader i luften. Fläkten går på runt 102c enligt displayen vid krypkörning. Skönt att den nya termostaten verkar fungera.
I mer normal yttertemperatur 16/ 22c blir inte kylvätskan så varm, sällan över 77c.
Det där låter nästan exakt som dom temperaturer jag ser på min. Vid normal sommartemp på landsväg så ligger jag på ca 78 i kylvätsketemp. Jag tycker egentligen det är lite lågt eftersom det drar upp förbrukningen i onödan. Konstaterade på förra bilen när den hade kass termostat och jag bytte att 70 grader kylvätska istället för 90 gjorde ca 2 dl milen i förbrukning.
I stadstrafik så går tempen upp sjukt snabbt tills den når 105 grader. Där slår min -06:a på fläkten.
I sommar när det varit så djäkla varmt så verkar det som om den emellanåt kan klättra lite i temp även vid långsammare körning i 50-70 vilket jag inte sett förut. Men överhettar gör den inte.

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#13 Inlägg av vroom »

SteffoB74 skrev:
vroom skrev:Inga kallstarter i tropikhettan i år..

Motortempen ligger på stadiga 82c på landsvägskörning..30 grader i luften. Fläkten går på runt 102c enligt displayen vid krypkörning. Skönt att den nya termostaten verkar fungera.
I mer normal yttertemperatur 16/ 22c blir inte kylvätskan så varm, sällan över 77c.
Det där låter nästan exakt som dom temperaturer jag ser på min. Vid normal sommartemp på landsväg så ligger jag på ca 78 i kylvätsketemp. Jag tycker egentligen det är lite lågt eftersom det drar upp förbrukningen i onödan. Konstaterade på förra bilen när den hade kass termostat och jag bytte att 70 grader kylvätska istället för 90 gjorde ca 2 dl milen i förbrukning.
I stadstrafik så går tempen upp sjukt snabbt tills den når 105 grader. Där slår min -06:a på fläkten.
I sommar när det varit så djäkla varmt så verkar det som om den emellanåt kan klättra lite i temp även vid långsammare körning i 50-70 vilket jag inte sett förut. Men överhettar gör den inte.
ja det verkar som viffrarna håller bergodalbanetemp på kylvätskan oavsett vilken generation det gäller. Det tog lite tid att gå ner från fläktttemp till typ 90grader som den nästan konstant var uppe i vid långsammare körning i 50-70. Det jag skrev om "stadiga" 82C vid landsvägskörning gällde i hastigheter över 100 och för att komma ner så pass tog det nån mil ytterligare. Där nånstans skulle kanske vara optimal temp vad gäller bränsleförbrukning?
Nordbor är inte acklimatiserade för denna Delhihetta, inte jag iaf..
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#14 Inlägg av blacken »

Orsaken till temphöjningen av "bergodalbana modell" är att det är lite kylvätska i systemen, och när termostaten öppnar för att kyla, så stiger tempen ett kort tag, för att sedan knalla ner dit den ska, för "insläppet" av vattnet och tempsensorn är inte på samma ställe i motorn och det märks mer i ett kylsystem som har en liten mängd att "arbeta med" så att säga. Samma kan observeras i en bil speciellt i köer, men där så syns det mindre för att bilmotorn har mera kylvätska som kan absorbera tempsvängningen.
Dock så bör man se upp ifall det svänger mycket och väldigt snabbt i temp, då är det toppackningen som håller på att ge sig eller en pytteliten liten spricka i toppen som orsakar det. (typ 99,99%)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

SteffoB74
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 13:24

Re: Varmt varmt varmt - en fråga om värme.

#15 Inlägg av SteffoB74 »

blacken skrev:Orsaken till temphöjningen av "bergodalbana modell" är att det är lite kylvätska i systemen, och när termostaten öppnar för att kyla, så stiger tempen ett kort tag, för att sedan knalla ner dit den ska, för "insläppet" av vattnet och tempsensorn är inte på samma ställe i motorn och det märks mer i ett kylsystem som har en liten mängd att "arbeta med" så att säga. Samma kan observeras i en bil speciellt i köer, men där så syns det mindre för att bilmotorn har mera kylvätska som kan absorbera tempsvängningen.
Dock så bör man se upp ifall det svänger mycket och väldigt snabbt i temp, då är det toppackningen som håller på att ge sig eller en pytteliten liten spricka i toppen som orsakar det. (typ 99,99%)
Eftersom det du skriver antyder att du eventuellt har koll på det. Vet du vart tempsensorn sitter på en VFR av 06 års modell.
För det känns utifrån det du skriver som att den sitter på ett ställe så att den förvisso ger en temperatur på kylvätskan på en punkt i kylsystemet men inte temperaturen på kylvätskan som är i själva motorn.

Skriv svar