Hur mycket drar era Viffrar?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur mycket drar era Viffrar?
Vet att detta har varit uppe för diskussion innan men det förtjänar en tråd anno -09 också. Jag har en -02a och jag måste säga att jag är lite missnöjd.
Hade en sporthoj av modell värsta (litern) anno -06 tidigare och den drog nästan oavsett 0,5 ... Tycker jag kör lugnare med Viffern som dessutom har mindre cylindervolym och sjukt långa växlar (120km/h vid ~5 000 varv på 6an jotack!) men ändock drar hon 0,6 utan passagerare. Visst, jag har en packbox (toppbox) på 24/7 men ändå?! Tankade nyss 16,6 liter och då stod mätaren på 273,1 km (plus 3-4km kanske, nollade inte direkt efter tankning). Växlar mer eller mindre alltid mellan 5-6 tusen varv och försöker hålla mig mellan 3,5 och 5 tusen när jag bara kör.
Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den.
Och jag måste påstå, innan någon påpekar det, att jag har hojen som enda transportmedel och därmed är det inte bara nöje. Fram/tillbaka till jobbet är någon mil enkel resa, så på en vecka blir det allt mellan 4 och 10 mil (jobbar inte vanligt 5 dagars-schema) bara där. Så bränsleförbrukningen betyder något! Jag har rätt att klaga!
EDIT:
Kan vara värt att tillägga att jag körde som en "flicka" (inget elakt menat mot detta underbara kön!) på sporthojen också. Tidiga växlingar osv. Fanns krut nog där ändå. Men körde som sagt ändå aggressivare på den
Hade en sporthoj av modell värsta (litern) anno -06 tidigare och den drog nästan oavsett 0,5 ... Tycker jag kör lugnare med Viffern som dessutom har mindre cylindervolym och sjukt långa växlar (120km/h vid ~5 000 varv på 6an jotack!) men ändock drar hon 0,6 utan passagerare. Visst, jag har en packbox (toppbox) på 24/7 men ändå?! Tankade nyss 16,6 liter och då stod mätaren på 273,1 km (plus 3-4km kanske, nollade inte direkt efter tankning). Växlar mer eller mindre alltid mellan 5-6 tusen varv och försöker hålla mig mellan 3,5 och 5 tusen när jag bara kör.
Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den.
Och jag måste påstå, innan någon påpekar det, att jag har hojen som enda transportmedel och därmed är det inte bara nöje. Fram/tillbaka till jobbet är någon mil enkel resa, så på en vecka blir det allt mellan 4 och 10 mil (jobbar inte vanligt 5 dagars-schema) bara där. Så bränsleförbrukningen betyder något! Jag har rätt att klaga!
EDIT:
Kan vara värt att tillägga att jag körde som en "flicka" (inget elakt menat mot detta underbara kön!) på sporthojen också. Tidiga växlingar osv. Fanns krut nog där ändå. Men körde som sagt ändå aggressivare på den
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
En typisk tankning för mig är runt 14 liter på 25 mil, alltså runt 0,6.
Om jag har varit ut med fiskebåtsåkarna så har jag kommit ner under halvlitern, men om jag friskar på lite så hamnar jag på 0,7-0,8.
T.
Om jag har varit ut med fiskebåtsåkarna så har jag kommit ner under halvlitern, men om jag friskar på lite så hamnar jag på 0,7-0,8.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Intressant... min gamla förgasar-VFR drar 0,5-0,55 vid rask landsvägskörning, både med och utan passagerare. Jag kör i och för sig rätt mycket på hög växel och låga varv, men kan inte låta bli att varva ur ibland (hmm, ganska ofta kanske, när jag tänker efter)...
Men en stående kommentar i alla köpguider är ju att VFR är törstig, fast jag har aldrig sett nån siffra som underlag för den slutsatsen.
Men en stående kommentar i alla köpguider är ju att VFR är törstig, fast jag har aldrig sett nån siffra som underlag för den slutsatsen.
VFR750F -92, grön
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jag har ingn VFR men min drog runt 0.6 blandad körning .. till skilnad från min nuvarande soppasvamp .. lätt litern ...
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Med passagerare ligger jag uppåt 0,65-0,68 ... Jag kör mestadels landsväg men ibland blir det ju rödljus. Verkar som att jag får leva med 0,6 helt enkelt, tänkte att min kanske var lite extra törstig men det verkar ju onekligen inte så med tanke på alla liknande erfarenheter. Tror dock att toppboxen höjer förbrukningen med åtminstonde 0,05l/mil, men det är spekulation från min sida. Självklart väldigt lite, men 0,1l/mil betyder löst räknat 600 kr/säsong för mig, en summa att icke förringa, speciellt som jag ska bli student snart.tersan skrev:Intressant... min gamla förgasar-VFR drar 0,5-0,55 vid rask landsvägskörning, både med och utan passagerare. Jag kör i och för sig rätt mycket på hög växel och låga varv, men kan inte låta bli att varva ur ibland (hmm, ganska ofta kanske, när jag tänker efter)...
Men en stående kommentar i alla köpguider är ju att VFR är törstig, fast jag har aldrig sett nån siffra som underlag för den slutsatsen.
Det är lustigt dock, jag ligger nästan oavsett på 0,6 vare sig det är bara landsväg eller 50/70-väg med rödljus och lite högre hastighet däremellan.
Spelar förgasare eller insprut roll för förbrukningen månne? Trodde i min enfald att det senare ger lägre förbrukningen men jag verkar ju ha varit ute och cyklat där.
Någon annan med VTEC som har liknande förbrukning?
När jag var ute med Göingen o Donner och gasade lite för några veckor (i maj) sedan så mätte jag och Donner skillnaden mellan hans Kawa 750, om jag inte minns fel så drog hans 0.53 och min 0.64...
När jag varit ute o kört med en polare hemmavid, han har en Gixxer 1000 K3 så drar våra hojar så gott som exakt lika mycket...
När jag varit ute o kört med en polare hemmavid, han har en Gixxer 1000 K3 så drar våra hojar så gott som exakt lika mycket...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Teoretiskt så har insprutning potential att ge lägre förbrukning, men det påverkas av hur väl bränslesystemet är injusterat, och hur pass bra det matchar aktuell körstil.marinmo skrev: Spelar förgasare eller insprut roll för förbrukningen månne? Trodde i min enfald att det senare ger lägre förbrukningen men jag verkar ju ha varit ute och cyklat där.
Honda har lyckats bra med förgasarinstallationen, iallafall på min VFR...
VFR750F -92, grön
Det som gjorde störst skillnad för mig var att ha rätt lufttryck i däcken! Direkt efter vinteruppehållet när däcken hade lite för lågt tryck snittade jag 0,60-0,65, efter justering ca 0,55 - det är rätt markant skillnad...
Jag kör varierat både beträffande körstil, passagerare och stor toppbox...
Jag kör varierat både beträffande körstil, passagerare och stor toppbox...
VFR800Fi -98 #svart#
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hur mycket drar era Viffrar?
En större motor är starkare på alla varv, och behöver inte gå så hårt, med resultat att literhojen går snålare.marinmo skrev:Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den.
Såg du jämförelsen på Top Gear för ett tag om förbrukningsjämförelsen mellan en BMW M3 och en Toyota Prius? M3:an gick snålare än Priusen, trots BMW:ens mycket större motor.
Att VFR skulle dra mer soppa än andra hojjar, VTR undantagen, har jag aldrig sett nånstans. Min drar runt 0,8-0,9l/mil, men det beror mest på att jag kör 90% i stan. På landsvägen hamnar jag runt 0,55-0,6l/mil som alla andra här i tråden.
Edwin, som är en 600:a, drar jämförelsevis lite i stan och på vintern, ca 0,6l/mil, men den har ju å andra sidan mindre motor och är inte lika hårt trimmad som viffern. Dessutom ställd att gå lite rikare än normalt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
tyckte min med drog mycket först runt 0.7
men när jag bytte luftfilter och plockade strypningarna ...snorkeln och flappervalve modden så ligger hon nu kring ½ litern
ibland lite under så de kan ju vara ett tips om ni vill ha era mera bränsle snåla
jag har förresten kört över 1500 mil med moddarna gjorda och har inte märkt att motorn tagit skada om någon undrar
sen så mullrar det ju mera från insuget med vid gaspådrag
men när jag bytte luftfilter och plockade strypningarna ...snorkeln och flappervalve modden så ligger hon nu kring ½ litern
ibland lite under så de kan ju vara ett tips om ni vill ha era mera bränsle snåla
jag har förresten kört över 1500 mil med moddarna gjorda och har inte märkt att motorn tagit skada om någon undrar
sen så mullrar det ju mera från insuget med vid gaspådrag
VFR 800 -99
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Problemet med hög soppaförbrukning ligger förmodligen på samma plan som jag hade. Efter portning och lite trim så gick förbrukningen raskt ner med 2-3 deciliter, från ca. 0,8-0,9 till 0,6-0,65.
Så förmodligen handlar det om åtminstone nästan lika fula kanaler som på min. På sporthojarna t.ex. 1000RR måste dom ha jobbat lite mer annars hade dom inte fått ut den effekten.
Sen har min lite egna egenheter som att den drar samma oavsett hur jag kör och kan t.o.m. tendera att dra mindre om jag ligger på ordentligt på långturer, 15-20 mil i 180-200 på Autobahn.
Mest drog den (litern prick) vid ett tillfälle när jag åkte tillsammans med customfolk och aldrig över 100 - "Go figure!"
Så förmodligen handlar det om åtminstone nästan lika fula kanaler som på min. På sporthojarna t.ex. 1000RR måste dom ha jobbat lite mer annars hade dom inte fått ut den effekten.
Sen har min lite egna egenheter som att den drar samma oavsett hur jag kör och kan t.o.m. tendera att dra mindre om jag ligger på ordentligt på långturer, 15-20 mil i 180-200 på Autobahn.
Mest drog den (litern prick) vid ett tillfälle när jag åkte tillsammans med customfolk och aldrig över 100 - "Go figure!"
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal