Hur mycket drar era Viffrar?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Hur mycket drar era Viffrar?

#1 Inlägg av marinmo »

Vet att detta har varit uppe för diskussion innan men det förtjänar en tråd anno -09 också. Jag har en -02a och jag måste säga att jag är lite missnöjd.

Hade en sporthoj av modell värsta (litern) anno -06 tidigare och den drog nästan oavsett 0,5 ... Tycker jag kör lugnare med Viffern som dessutom har mindre cylindervolym och sjukt långa växlar (120km/h vid ~5 000 varv på 6an jotack!) men ändock drar hon 0,6 utan passagerare. Visst, jag har en packbox (toppbox) på 24/7 men ändå?! Tankade nyss 16,6 liter och då stod mätaren på 273,1 km (plus 3-4km kanske, nollade inte direkt efter tankning). Växlar mer eller mindre alltid mellan 5-6 tusen varv och försöker hålla mig mellan 3,5 och 5 tusen när jag bara kör.

Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den. :(

Och jag måste påstå, innan någon påpekar det, att jag har hojen som enda transportmedel och därmed är det inte bara nöje. Fram/tillbaka till jobbet är någon mil enkel resa, så på en vecka blir det allt mellan 4 och 10 mil (jobbar inte vanligt 5 dagars-schema) bara där. Så bränsleförbrukningen betyder något! Jag har rätt att klaga! ;)


EDIT:
Kan vara värt att tillägga att jag körde som en "flicka" (inget elakt menat mot detta underbara kön!) på sporthojen också. Tidiga växlingar osv. Fanns krut nog där ändå. Men körde som sagt ändå aggressivare på den

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#2 Inlägg av Fransson »

När jag har hojen som pendlarhoj till och från jobbet så drar den ca0.7 per mil medans när jag gasar lite med den så ca 0.5 så jag får känslan att viffern ska gå lite hårdare för att bli snåle på bränslet
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#3 Inlägg av Tommy Gsson »

En typisk tankning för mig är runt 14 liter på 25 mil, alltså runt 0,6.
Om jag har varit ut med fiskebåtsåkarna så har jag kommit ner under halvlitern, men om jag friskar på lite så hamnar jag på 0,7-0,8.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Intressant... min gamla förgasar-VFR drar 0,5-0,55 vid rask landsvägskörning, både med och utan passagerare. Jag kör i och för sig rätt mycket på hög växel och låga varv, men kan inte låta bli att varva ur ibland (hmm, ganska ofta kanske, när jag tänker efter)... :wink:

Men en stående kommentar i alla köpguider är ju att VFR är törstig, fast jag har aldrig sett nån siffra som underlag för den slutsatsen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Jag har ingn VFR men min drog runt 0.6 blandad körning .. till skilnad från min nuvarande soppasvamp .. lätt litern ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#6 Inlägg av marinmo »

tersan skrev:Intressant... min gamla förgasar-VFR drar 0,5-0,55 vid rask landsvägskörning, både med och utan passagerare. Jag kör i och för sig rätt mycket på hög växel och låga varv, men kan inte låta bli att varva ur ibland (hmm, ganska ofta kanske, när jag tänker efter)... :wink:

Men en stående kommentar i alla köpguider är ju att VFR är törstig, fast jag har aldrig sett nån siffra som underlag för den slutsatsen.
Med passagerare ligger jag uppåt 0,65-0,68 ... Jag kör mestadels landsväg men ibland blir det ju rödljus. Verkar som att jag får leva med 0,6 helt enkelt, tänkte att min kanske var lite extra törstig men det verkar ju onekligen inte så med tanke på alla liknande erfarenheter. Tror dock att toppboxen höjer förbrukningen med åtminstonde 0,05l/mil, men det är spekulation från min sida. Självklart väldigt lite, men 0,1l/mil betyder löst räknat 600 kr/säsong för mig, en summa att icke förringa, speciellt som jag ska bli student snart.
Det är lustigt dock, jag ligger nästan oavsett på 0,6 vare sig det är bara landsväg eller 50/70-väg med rödljus och lite högre hastighet däremellan.
Spelar förgasare eller insprut roll för förbrukningen månne? Trodde i min enfald att det senare ger lägre förbrukningen men jag verkar ju ha varit ute och cyklat där.
Någon annan med VTEC som har liknande förbrukning?

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#7 Inlägg av TG »

När jag var ute med Göingen o Donner och gasade lite för några veckor (i maj) sedan så mätte jag och Donner skillnaden mellan hans Kawa 750, om jag inte minns fel så drog hans 0.53 och min 0.64...

När jag varit ute o kört med en polare hemmavid, han har en Gixxer 1000 K3 så drar våra hojar så gott som exakt lika mycket...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#8 Inlägg av KLACKEN »

Min drar 0,65 med blandad körning,kör alltid med toppboxen på
1/2 V4

Användarvisningsbild
Whip
Donator 2009
Inlägg: 59
Blev medlem: fre jul 25, 2008 13:01
Ort: Falköping

#9 Inlägg av Whip »

Jag kör också med toppbox och hojen drar normalt 0.55-0.6.
VFR -06 - svart

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

marinmo skrev: Spelar förgasare eller insprut roll för förbrukningen månne? Trodde i min enfald att det senare ger lägre förbrukningen men jag verkar ju ha varit ute och cyklat där.
Teoretiskt så har insprutning potential att ge lägre förbrukning, men det påverkas av hur väl bränslesystemet är injusterat, och hur pass bra det matchar aktuell körstil.

Honda har lyckats bra med förgasarinstallationen, iallafall på min VFR... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#11 Inlägg av Kungfuu »

Det som gjorde störst skillnad för mig var att ha rätt lufttryck i däcken! Direkt efter vinteruppehållet när däcken hade lite för lågt tryck snittade jag 0,60-0,65, efter justering ca 0,55 - det är rätt markant skillnad...

Jag kör varierat både beträffande körstil, passagerare och stor toppbox...
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#12 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Jag menar, jag hade mer drag i literhojen och kunde köra betydligt mer aggressivt med den och ändå ha mindre förbrukning. Gör toppboxen verkligen så mycket skillnad? Jag har inte provat utan den, det är för smidigt att ha den. :(
En större motor är starkare på alla varv, och behöver inte gå så hårt, med resultat att literhojen går snålare.

Såg du jämförelsen på Top Gear för ett tag om förbrukningsjämförelsen mellan en BMW M3 och en Toyota Prius? M3:an gick snålare än Priusen, trots BMW:ens mycket större motor.

Att VFR skulle dra mer soppa än andra hojjar, VTR undantagen, har jag aldrig sett nånstans. Min drar runt 0,8-0,9l/mil, men det beror mest på att jag kör 90% i stan. På landsvägen hamnar jag runt 0,55-0,6l/mil som alla andra här i tråden.

Edwin, som är en 600:a, drar jämförelsevis lite i stan och på vintern, ca 0,6l/mil, men den har ju å andra sidan mindre motor och är inte lika hårt trimmad som viffern. Dessutom ställd att gå lite rikare än normalt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

#13 Inlägg av TobLind »

tyckte min med drog mycket först runt 0.7
men när jag bytte luftfilter och plockade strypningarna ...snorkeln och flappervalve modden så ligger hon nu kring ½ litern
ibland lite under så de kan ju vara ett tips om ni vill ha era mera bränsle snåla
jag har förresten kört över 1500 mil med moddarna gjorda och har inte märkt att motorn tagit skada om någon undrar
sen så mullrar det ju mera från insuget med vid gaspådrag :D
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#14 Inlägg av jeppes »

I snitt 0,6 drar väl min o jag kör rätt så snällt..
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

Problemet med hög soppaförbrukning ligger förmodligen på samma plan som jag hade. Efter portning och lite trim så gick förbrukningen raskt ner med 2-3 deciliter, från ca. 0,8-0,9 till 0,6-0,65.

Så förmodligen handlar det om åtminstone nästan lika fula kanaler som på min. På sporthojarna t.ex. 1000RR måste dom ha jobbat lite mer annars hade dom inte fått ut den effekten.

Sen har min lite egna egenheter som att den drar samma oavsett hur jag kör och kan t.o.m. tendera att dra mindre om jag ligger på ordentligt på långturer, 15-20 mil i 180-200 på Autobahn.
Mest drog den (litern prick) vid ett tillfälle när jag åkte tillsammans med customfolk och aldrig över 100 - "Go figure!" :roll: :?:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar