Hur mycket drar era Viffrar?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Snorkeln i det här avseendet är den "gummituta" som sitter i insuget till luftfiltret... Detta sitter inte helt "öppet" så tas denna bort så blir inandningen lättare....
Jag har en snorkel på min 97:a med förgasare också. Har jag nåt att hämta på att montera av den?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#32 Inlägg av H2SO4 »

adrian_vg skrev:
Tegfors skrev:Snorkeln i det här avseendet är den "gummituta" som sitter i insuget till luftfiltret... Detta sitter inte helt "öppet" så tas denna bort så blir inandningen lättare....
Jag har en snorkel på min 97:a med förgasare också. Har jag nåt att hämta på att montera av den?
Den egenskapen jag har av att öppna andningsvägarna (avgas och insug) för motorn är att man flyttar registret lite uppåt. Iaf på bilsidan. Dvs att man får lite sämre bottendrag men högre topregister.

En annan detalj är att ju mer man öppnar insugsidan, dess mer förändras förhållandet mellan blandningen av luft och bränsle vilket medför snålare blandning som påverkar motorns gång. Det krävs ofta ombestyckning för att komma förbi detta. Effektmässigt? Kanske nån hk eller två.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

H2SO4 skrev:Den egenskapen jag har av att öppna andningsvägarna (avgas och insug) för motorn är att man flyttar registret lite uppåt. Iaf på bilsidan. Dvs att man får lite sämre bottendrag men högre topregister.

En annan detalj är att ju mer man öppnar insugsidan, dess mer förändras förhållandet mellan blandningen av luft och bränsle vilket medför snålare blandning som påverkar motorns gång. Det krävs ofta ombestyckning för att komma förbi detta. Effektmässigt? Kanske nån hk eller två.
Gillar registret på låg- och mellanvarv, som det är. Låter som om jag ska låta bli snorkeln alltså. Om blandningen dessutom blir magrare, bör jag antagligen definitivt låta bli snorkeln, iaf om man ska döma av färgen på tändstiften. Å andra sidan sa Race Repairs att min viffer gick fett som f@n. Ack dessa beslut... :roll: :wink:

En till två hk till märks inte vid vanlig körning. Det är som motvind eller inte motvind. Typ.

Tack för infon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#34 Inlägg av TG »

Precis som det sägs kan det ge någon hk eller två men det är under förutsättning att motorn är mappad rätt... Insprut fixar en del själv men med gasade... Jag tycker iaf att min går bättre utan ett sugrör att andas in genom :wink: :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#35 Inlägg av H2SO4 »

Tegfors skrev:Precis som det sägs kan det ge någon hk eller två men det är under förutsättning att motorn är mappad rätt... Insprut fixar en del själv men med gasade... Jag tycker iaf att min går bättre utan ett sugrör att andas in genom :wink: :D
Det är klart att den går "bättre" om man öppnar andningsvägarna. Men man kan ju även definiera vad bättre är, somliga gillar när effekten kommer vid 8k rpm, medans vissa föredrar en lugn o linjär effektkurva som viffern har orginal.

Det stämmer att boxen tar hand om en del förändringar av sig själv, men även den har ju sina begränsningar och när man kommer upp på den nivån av moddar behövs ofta en mappning. Men på en hoj med fuggar så är det mer jobb att få till rätt blandning av luft o bränsle, det är mycket smidigare med en motor med insprut.

Hänger man på helsystem öppet luftfilter och PC så sägs dom bli ännu trevligare, plus att man då även får ut effekten.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#36 Inlägg av HondaHasse »

OsiS skrev: Trodde alla visste att;
VFR -01 med förgasare = motor utan VTEC men med insprutning
Det där får du förklara lite närmare, antingen har man väl förgasare eller insprut?

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#37 Inlägg av H2SO4 »

HondaHasse skrev:
OsiS skrev: Trodde alla visste att;
VFR -01 med förgasare = motor utan VTEC men med insprutning
Det där får du förklara lite närmare, antingen har man väl förgasare eller insprut?
Hmm känns som en missuppfattning där. Viffern fick insprut från och med 98ans årsmodell. Den har en 800CC motor med insprutning. När nästa generation kom 02 så fick motorn även V-Tec.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#38 Inlägg av TG »

H2SO4 skrev:
Hänger man på helsystem öppet luftfilter och PC så sägs dom bli ännu trevligare, plus att man då även får ut effekten.
gör man dessutom pair och flapper moddarna så har man min version 8)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#39 Inlägg av H2SO4 »

Tegfors skrev:
H2SO4 skrev:
Hänger man på helsystem öppet luftfilter och PC så sägs dom bli ännu trevligare, plus att man då även får ut effekten.
gör man dessutom pair och flapper moddarna så har man min version 8)
Najs :) då är väl portning av topparna nästa steg då? ;)
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#40 Inlägg av OsiS »

H2SO4 skrev:
HondaHasse skrev:
OsiS skrev: Trodde alla visste att;
VFR -01 med förgasare = motor utan VTEC men med insprutning
Det där får du förklara lite närmare, antingen har man väl förgasare eller insprut?
Hmm känns som en missuppfattning där. Viffern fick insprut från och med 98ans årsmodell. Den har en 800CC motor med insprutning. När nästa generation kom 02 så fick motorn även V-Tec.
Snart ser Syran smily-figuren efter mitt mess... :)

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#41 Inlägg av H2SO4 »

OsiS skrev:
H2SO4 skrev:
HondaHasse skrev: Det där får du förklara lite närmare, antingen har man väl förgasare eller insprut?
Hmm känns som en missuppfattning där. Viffern fick insprut från och med 98ans årsmodell. Den har en 800CC motor med insprutning. När nästa generation kom 02 så fick motorn även V-Tec.
Snart ser Syran smily-figuren efter mitt mess... :)
Mmm, det gör han ;)

Men klart att det kan finnas sådana kombinationer med, men då hemmasnickrade. Har tex en kompis som funderar på att lägga ner en vit-6a på 2,5 liter från en 960 och hänga på 3 st webber48or. Så inget är väl egentligen omöjligt.. :D
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#42 Inlägg av OsiS »

låter rätt fett, men inte fetare än förgasare på -01 VFR (ho ho ho)

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

#43 Inlägg av vfrforever »

Min 800 99:a drog 0,42/mil med tankväska, toppbox oxh tält på semestern i somras. Ca 500mil. Annars runt 0.45/mil blandad körning.
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

vfrforever skrev:Min 800 99:a drog 0,42/mil med tankväska, toppbox oxh tält på semestern i somras. Ca 500mil. Annars runt 0.45/mil blandad körning.
Fiskörde du i 50km/h på sexan hela vägen då eller? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#45 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:
vfrforever skrev:Min 800 99:a drog 0,42/mil med tankväska, toppbox oxh tält på semestern i somras. Ca 500mil. Annars runt 0.45/mil blandad körning.
Fiskörde du i 50km/h på sexan hela vägen då eller? ;-)
Sorry... Kunde inte låta bli. :oops: :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar