Hur mycket drar era Viffrar?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#61 Inlägg av adrian_vg »

Har nu kört blandat stad (60%), gokartbana (30%) och motorväg (10%). Trippen står på ca 215km och jag har fortfarande tre pluppar kvar i bränsledisplayen. Verkar som om viffern är extremkänslig för vilken sorts körning man har för sig...

Vid förra tankningen kom jag knappt 200km enl trippen och sista pluppen i bränsledisplayen hade blinkat en stund. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

#62 Inlägg av Seth »

det lilla jag kört änsålänge så har jag snittat 5,2l/100km
fick fram det efter att ha kört 15 mil motorväg i 140 och ca 4,8 mil varierande från 70-100 och då förbrukat 10l.
Helt överkomligt
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#63 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:det lilla jag kört änsålänge så har jag snittat 5,2l/100km
fick fram det efter att ha kört 15 mil motorväg i 140 och ca 4,8 mil varierande från 70-100 och då förbrukat 10l.
Helt överkomligt
Viffern verkar vara extremkänslig för hur man kör den, landsväg - stad, eller blandad körning. Det minsta man kör i stad, och förbrukningen sticker iväg som en raket!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#64 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:det lilla jag kört änsålänge så har jag snittat 5,2l/100km
fick fram det efter att ha kört 15 mil motorväg i 140 och ca 4,8 mil varierande från 70-100 och då förbrukat 10l.
Helt överkomligt
Viffern verkar vara extremkänslig för hur man kör den, landsväg - stad, eller blandad körning. Det minsta man kör i stad, och förbrukningen sticker iväg som en raket!
Sist jag tankade min röda så hade jag kört uteslutande landsväg, roligt aktiv körning och sällan på 6:an.....0.47 vid tankning. Så det e nog som du säger...mycket i stan drar mer soppa.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#65 Inlägg av SportTourer »

Dags för ett trådlyft.

Jag blir inte riktigt klok på min bränsleförbrukning. Det verkar nästan som att hojen (2001a) drar mer ju mer man försöker köra snålt. Detta antyds ju i tråden här. Den verkar dra mindre på motorväg (~120 km/h) jämfört med landsväg (~60-120 km/h), vilket är tvärt emot mina erfarenheter från bil. Ännu konstigare blir det om man tänker på att motorcykeln har hög luftmotståndskoefficient och lågt rullmotstånd. Som bäst kan jag komma ner till drygt 0,5 l/mil, som sämst runt 0,65. Jag antar att man prickar ett lastområde (kombination av varvtal och trottelöppning) där motorn går effektivt vid motorvägskörning?

Här är en kul sida för att jämföra förbrukning mellan olika fordon i verklig körning (spoiler - RC36 94-97 vinner):

http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#66 Inlägg av adrian_vg »

Att hålla varvtalet runt max vrid sägs vara gynnsamt för bränsleförbrukningen. Har jag hört iaf. Ligger dock sällan på 8500 rpm. På högsta växeln innebär det runt 140-150 km/h om jag minns rätt. :)

Du kan inte jämföra en bilmotor med vifferns, helt olika djur - större lågvarvigare motorer och dessutom betydligt mer avancerad insprutning på bilen än på våra viffrar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#67 Inlägg av Maciver »

adrian_vg skrev:Att hålla varvtalet runt max vrid sägs vara gynnsamt för bränsleförbrukningen. Har jag hört iaf. Ligger dock sällan på 8500 rpm. På högsta växeln innebär det runt 140-150 km/h om jag minns rätt. :)
För min del är 140 på 6an ca 6200 rpm och 150 ca 6500rpm. Visserligen en 08 och med speedohealer och gps hastighet. :wink:
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#68 Inlägg av SportTourer »

adrian_vg skrev:Att hålla varvtalet runt max vrid sägs vara gynnsamt för bränsleförbrukningen. Har jag hört iaf. Ligger dock sällan på 8500 rpm. På högsta växeln innebär det runt 140-150 km/h om jag minns rätt. :)

Du kan inte jämföra en bilmotor med vifferns, helt olika djur - större lågvarvigare motorer och dessutom betydligt mer avancerad insprutning på bilen än på våra viffrar.
Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#69 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:För min del är 140 på 6an ca 6200 rpm och 150 ca 6500rpm. Visserligen en 08 och med speedohealer och gps hastighet. :wink:
Jag minns nog fel. Det var ett tag sen jag var uppe i de hastigheterna. :lol:

SportTourer skrev:Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.
Jag ser inte hur det skulle vara ett problem. Bilar är ju gjorda för att gå som snålast i de hastigheterna du nämner, körcykler pga EU-krav osv.
Motorcyklar av vår årgång har väl inte de kraven på sig.

Men vad vet jag, jag spekulerar vilt! :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#70 Inlägg av andreas »

Hur gör ni för att få koll på hur mycket den drar? Åtminstone på min är det ju väldigt svårt att fylla lika mycket vid två olika tankningar. Det ska vara upp till en kant, men det kan diffa ganska mycket berodende på hur högt man fyller, hur mycket tankplatsen lutar och hur länge man låter soppan rinna undan. Dessutom påverkar 95 eller 98.

Med det sagt drar min kanske 0,65 milen eller lite mer med lådan i S eller manuell. I D varvar den betydligt mindre och drar också märkbart mindre, men jag har aldrig använt D en hel tank så exakt hur stor skillnaden är vet jag inte.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#71 Inlägg av tersan »

andreas skrev:Hur gör ni för att få koll på hur mycket den drar?
Fyller upp till kanten och nollar trippen. Samma sak nästa gång. Tankar alltid med hojen på centralstödet, så den står hyfsat plant.

Har också kollat att trippen visar hyfsat rätt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#72 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
SportTourer skrev:Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.
Jag ser inte hur det skulle vara ett problem. Bilar är ju gjorda för att gå som snålast i de hastigheterna du nämner, körcykler pga EU-krav osv.
Motorcyklar av vår årgång har väl inte de kraven på sig.

Men vad vet jag, jag spekulerar vilt! :)
Misstänker också att bilarna är väldigt optimerade för EUs körcykel, samtidigt som en motorcykel förbränner mycket effektivare när varvtalet är på den högre skalan.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#73 Inlägg av SportTourer »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:
SportTourer skrev:Men inget djur upphäver väl fysikens lagar, eller? Jag tycker ändå att det är lite märkligt att ett fordon med dålig aerodynamik och lågt rullmotstånd drar minst i höga hastigheter.
Jag ser inte hur det skulle vara ett problem. Bilar är ju gjorda för att gå som snålast i de hastigheterna du nämner, körcykler pga EU-krav osv.
Motorcyklar av vår årgång har väl inte de kraven på sig.

Men vad vet jag, jag spekulerar vilt! :)
Misstänker också att bilarna är väldigt optimerade för EUs körcykel, samtidigt som en motorcykel förbränner mycket effektivare när varvtalet är på den högre skalan.
Ja kanske. EU:s körcykel har en ganska stor del landsvägskörning och stadskörning men inte så stor del motorväg. Om man tittar på vridmomentskurvan har en 2001:a max moment mellan 7-9000. Jag brukar ligga på 5200 varv vid motorväg eftersom motorn vibrerar som minst då, det innebär cirka 120 km/h. Vid det varvtalet visar kurvan ett ganska lågt moment.

Förresten - är det någon som lyckats bli av med vridmomentsdippen mellan 4000-5500 varv?
Bilagor
01stockdyno.jpg
01stockdyno.jpg (58.89 KiB) Visad 9966 gånger

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#74 Inlägg av Tommy Gsson »

Min egna teori är att när man kör hårt så släpper man gasen "helt" oftare, varvid bränsleavstängningen träder ikraft.
Kombinerat med en effektivare verkningsgrad vid hårdkörning tror jag det ger en lägre förbrukning.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur mycket drar era Viffrar?

#75 Inlägg av adrian_vg »

SportTourer skrev:Förresten - är det någon som lyckats bli av med vridmomentsdippen mellan 4000-5500 varv?
Jepp, mestadels iaf, mha bänkning. :D Inget som märks när man kör numer.
Kolla PDF:en på viewtopic.php?f=13&t=1290&p=76266#p76266.
Dippen finns där pga avgas- och ljudbestämmelser.

Min bänkning medförde att att det från ca 3500-4500 rpm blir en jala skjuts uppåt i drag, man får passa sig i stan när man startar från stopp vid exvis en signal. Denna puckel fanns innan också, men inte så uttalad som efter bänkningen... :headbang
Tommy Gsson skrev:Min egna teori är att när man kör hårt så släpper man gasen "helt" oftare, varvid bränsleavstängningen träder ikraft.
Kombinerat med en effektivare verkningsgrad vid hårdkörning tror jag det ger en lägre förbrukning.
Jag tror du kan ha rätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar