Motorkaraktär VFR 750

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

Motorkaraktär VFR 750

#1 Inlägg av Nilsson »

Hur upplever ni motortkaraktären på eran VFR?

Själv har jag nu börjat att lära känna min egen VFR 750 från 95, och den känns ganska så snäll under 5000 varv. Men över 6000 varv så blir den helt vild och drar på grymt mycket.

Jag har för mig att V4:an skulle vara ganska så linjär i effektkurvan, dock har jag inte kört någon starkare rad 4:a.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#2 Inlägg av Donner »

Jag har haft en -87:a och har en 95:a....kan säga att den gamla är betydligt mer linjär i karaktären och den nyare är mer explosiv efter ,som du säger, 6000 varv.
På den gamla så var det bra drag från botten och drog jämt hela vägen, på 95:an så är det lite sämre vrid i botten känns det som men draget efter 6ooo varv känns betydligt mer markerande. Lite turboeffekt kan man säga.
Själv gillar jag den karaktären (den senare) då hojen känns piggare och roligare.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorkaraktär VFR 750

#3 Inlägg av adrian_vg »

Nilsson skrev:Hur upplever ni motortkaraktären på eran VFR?

Själv har jag nu börjat att lära känna min egen VFR 750 från 95, och den känns ganska så snäll under 5000 varv. Men över 6000 varv så blir den helt vild och drar på grymt mycket.

Jag har för mig att V4:an skulle vara ganska så linjär i effektkurvan, dock har jag inte kört någon starkare rad 4:a.
Din 95:a är linjär. Draget under 3000rpm är väl inget att hänga i granen, men oftast håller man inte till där så länge ändå.

En instruktörskollega som tidigare körde en Africa Twin fick låna min viffer ett varv på Rörken i Uppsala, och tyckte i efterhand att motorn var silkesmjuk och flexibel som inget han tidigare kört. En "nybörjarhoj" tyckte han. :roll:

Med början runt 5000rpm och upp till 12000rpm är även VFR:en vild och galen. Montera på ett lite öppnare eftermarknadssystem och du har en veritabel best ylande under dig, om än en väldigt kontrollerad sån. ;-)

Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorkaraktär VFR 750

#4 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Din 95:a är linjär. Draget under 3000rpm är väl inget att hänga i granen, men oftast håller man inte till där så länge ändå.

En instruktörskollega som tidigare körde en Africa Twin fick låna min viffer ett varv på Rörken i Uppsala, och tyckte i efterhand att motorn var silkesmjuk och flexibel som inget han tidigare kört. En "nybörjarhoj" tyckte han. :roll:

Med början runt 5000rpm och upp till 12000rpm är även VFR:en vild och galen. Montera på ett lite öppnare eftermarknadssystem och du har en veritabel best ylande under dig, om än en väldigt kontrollerad sån. ;-)

Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Hehe precis tvärtom som jag upplever det, kan dock bero på att jag har lite nerdrevat + slipon.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorkaraktär VFR 750

#5 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Hehe precis tvärtom som jag upplever det, kan dock bero på att jag har lite nerdrevat + slipon.
Nerdrevat kan göra väldigt mycket har jag hört. Jag är dock inte så pigg på det. Än... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#6 Inlägg av jeppes »

Skönt drag! Det räcker! :wink:
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

jeppes skrev:Skönt drag! Det räcker! :wink:
Hur mycket fel visar din hastighetsmätare? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#8 Inlägg av jeppes »

Alltid bra, alltid rätt o aldrig fel
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#9 Inlägg av blacken »

Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Jag väljer hellre bra vrid i mellanregistret och uppåt, än maximal toppeffekt högt upp! 8)

Å andra sidan har ju nya 1200:an runt 160-170 kusar.... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#11 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Jag väljer hellre bra vrid i mellanregistret och uppåt, än maximal toppeffekt högt upp! 8)

Å andra sidan har ju nya 1200:an runt 160-170 kusar.... ;-)
Har du provat en GSX 1100 någon gång som är frisk? VFR:en kommer inte ens i närheten vare sig på låg, mellan eller toppvarv, snacka om "lok"! . Men däremot så är VFR:en "smoothare" i sin karaktär. :D. Liasaom jag tycker att vfr:en är en mer än väldans trevlig knarr, men man saknar sukans enorma pulver i hela registret. Visst man kan få bra fnurr på viffern men inte på samma sätt som en GSX som är "Motiverad", där så skiter man snudd på i brallan när man lyfter trottlarna i jämförelse..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:[...]där så skiter man snudd på i brallan när man lyfter trottlarna i jämförelse..
Intressant beskrivning. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#13 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:[...]där så skiter man snudd på i brallan när man lyfter trottlarna i jämförelse..
Intressant beskrivning. ;-)
Jo du vet, emperisk kunskap.. :D

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: Motorkaraktär VFR 750

#14 Inlägg av JohanL »

adrian_vg skrev:
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Insämmer delvis:

Har kört både en -93 och en -95.

-93an tycker jag har ett gott botten register och en bra top register. Med en liten dip däremellan.

-95an. tycker jag bara dra nästan tråkigt snällt genom hela registret. Visst den går bra men det är lömst snällt leverat.

För att prestandan som helhet dom emellan är ingen större skillnad. Möjligen lite lite bättre på -95an. Men det är ju bara två individer jag provat.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Motorkaraktär VFR 750

#15 Inlägg av Mister »

JohanL skrev:
adrian_vg skrev:
Min vita 90:a som jag hade en kort period var mer som en dragster - ganska spak i botten och mellanregister, men kom starkt sen. 97:an som jag har nu är betydligt mer civiliserad. Gillar den bättre.
Insämmer delvis:

Har kört både en -93 och en -95.

-93an tycker jag har ett gott botten register och en bra top register. Med en liten dip däremellan.

-95an. tycker jag bara dra nästan tråkigt snällt genom hela registret. Visst den går bra men det är lömst snällt leverat.

För att prestandan som helhet dom emellan är ingen större skillnad. Möjligen lite lite bättre på -95an. Men det är ju bara två individer jag provat.
Håller med ang. generation 3, kört 92:a. 800:an som jag har idag påminner, men är mer rappare
blacken skrev:Det är det enda "drawbacket" på vfr:en, att den saknar riktigt bett i spisen, den är ganska så lam i jämförelse med en del annat som finns därute. Men man kan inte få allt..
Kört tillsammans med renodlade sporthojar. På en runda så åkte en tjej med en sporthoj några mil, sen ville hon sitta lite mer bekvämt och fick åka med min viffer. Tempot hela tiden var högt, till mycket högt.

Hon undrade varför vi helt plötsligt hade börjat köra så sakta....På viffern så upplevs farten, tempot lite mer lömskt pga V4:a karaktären. Det går fortare än man tror.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar