Vilket försäkringsbolag använder du?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Vilket försäkringsbolag använder du??

IF
34
28%
Länsförsäkringar
9
7%
Bilsport & MC
54
44%
Trygg Hansa
7
6%
Folksam
7
6%
Salus ansvar
1
1%
Annat
10
8%
 
Antal röster: 122

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#76 Inlägg av adrian_vg »

Med risk för att vara grinig, bor man i huvudstan och är under 40 år gammal är det ganska kört med billig försäkring.

Alternativen är att byta hoj till äldre årsmodell (minst 20 år gammal > klassikerförsäkring), eller flytta ut en bit. Ingendera är kanske kul, men man har ju inte speciellt många val. :evil:

Men över 9000 kr för helår?? Känns verkligen lite för mycket. Funderat nåt på att gå ner till halvförsäkring? Jag var tvungen till det när jag bytte till svartviffern, skulle inte ha haft råd att ha den annars.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#77 Inlägg av Ajax »

Kungfuu skrev:Fan, det här blev högaktuellt nu igen... Jag har haft If sedan jag skaffade hojen men den går bara upp för varje år, nu är budet 9600! helår. 2009 var ett bra år, då låg den på 6500 ungefär...

Jag har en -98, är 28 år och bor dessvärre i huvudstaden. Några tips? Gjensidige är ca 500 billigare men är det verkligen lönt att byta för så liten skillnad?
Tipset är att ringa runt till bolagen (prova även Insplanet.se som gör det åt dig) och även kolla vad det blir totalt om du även byter din hemförsäkring och/eller bilförsäkring till samma bolag. Själv bytte jag hemförsäkring till SalusAnsvar (där jag redan har hojen) och fick redan innan jag betalt första premien återbetalning av premien på min mc-försäkring.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#78 Inlägg av Kungfuu »

adrian_vg skrev:Med risk för att vara grinig, bor man i huvudstan och är under 40 år gammal är det ganska kört med billig försäkring.

Alternativen är att byta hoj till äldre årsmodell (minst 20 år gammal > klassikerförsäkring), eller flytta ut en bit. Ingendera är kanske kul, men man har ju inte speciellt många val. :evil:

Men över 9000 kr för helår?? Känns verkligen lite för mycket. Funderat nåt på att gå ner till halvförsäkring? Jag var tvungen till det när jag bytte till svartviffern, skulle inte ha haft råd att ha den annars.
Jag har aldrig trott att den ska vara "billig", jag har ingen som helst ambition att byta till äldre modell eller flytta, så det får jag leva med. Däremot känns det riktigt trist att de gör så drastiska justeringar i följd. Min andra hoj är just Classica, annars skulle jag inte kunna ha den. Jag skulle kunna gå ner till halvförsäkring, men jag tycker det känns lite tryggare med hel, speciellt med lite bandagar och annat, man vet aldrig.

Jag har kollat lite mer nu, Gjensidige slår If med 500 pix. Tveksamt om jag byter, det kan vara bra att hävda att jag har varit kund länge, bla bla...
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#79 Inlägg av adrian_vg »

Kungfuu skrev:Jag har aldrig trott att den ska vara "billig", jag har ingen som helst ambition att byta till äldre modell eller flytta, så det får jag leva med.
Misstänkte det. 8*)
Kungfuu skrev:Jag skulle kunna gå ner till halvförsäkring, men jag tycker det känns lite tryggare med hel, speciellt med lite bandagar och annat, man vet aldrig.
Jag har hört lite olika åsikter om att ha en helförsäkring på fordon äldre än tio år. Det ska inte löna sig enl de flesta, då f-bolagen har en del villkor ang fordonsålder och/eller uppnådd körsträcka. Finns det nån åsikt om detta på forumet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Vilket försäkringsbolag använder du?

#80 Inlägg av Conseal »

Hade hel via If när jag kraschade min 99a ... Hade gått strax över 5000 då. Fick ut strax under medel på blocket för en 99a med samma miltal + full ersättning för hjälm och kläder.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Gunnel Wikholm
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor jun 25, 2015 22:00

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#81 Inlägg av Gunnel Wikholm »

Kollade försäkringen för min Wiffer i dag 2016-03-18 och Bilsport & MC blev 494:- dyrare än den försäkring jag har i Länsförsäkringar.
Jag vet inte om detta med att det är en England importerad hoj har betydelse.
2952:- /år på Bilsport & MC. Källa telefonkontakt med kundtjänst.
2458:-/år på Länsförsäkringar. Källa Försäkringsbeskedet från LF.

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#82 Inlägg av prose »

Hej.

Är det fortfarande samma bud hos Länsförsäkringar? Jag ska ta och nyteckna min men verkar om om priset hos länsörsäkringar har stuckit iväg senaste veckorna, och de vill ha drygt 8000 pix för det billigaste alternativet helförsäkrat. Känns lite dyngigt.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#83 Inlägg av Tyrannosaurus »

Kom ihåg att Svedea har tillkommit som numera har rätt nära samarbete med SMC. Vad jag har hört så har dom ganska bra priser på mc-försäkringar, så det kan vara värt att kolla för vifferister.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#84 Inlägg av Seth »

Tyrannosaurus skrev:Kom ihåg att Svedea har tillkommit som numera har rätt nära samarbete med SMC. Vad jag har hört så har dom ganska bra priser på mc-försäkringar, så det kan vara värt att kolla för vifferister.
Jag har Svedeas hondaförsäkring på min -01a
Betalar ca 3900:- hel/hel inkl XL tillägg.
jag är 27 år och "bara" jag får köra hojen
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#85 Inlägg av Jonher »

Min 99:a kostar idag 4200 hos Svedea, men med rabatt pga en bil hos Moderna Försäkringar blev BilsportMC-premien 2700, så om inte Svedea gör något drastiskt förlorar de mig som kund när försäkringen löper ut i höst.
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#86 Inlägg av M@rtini »

Jonher skrev:Min 99:a kostar idag 4200 hos Svedea, men med rabatt pga en bil hos Moderna Försäkringar blev BilsportMC-premien 2700, så om inte Svedea gör något drastiskt förlorar de mig som kund när försäkringen löper ut i höst.
Jag fick brev från Svedea om att jag kunde få lägre premie mot att jag höjde självrisken på vagnskada, ringde och pratade med dem och sänkte premien med ca. 1100:- från 3852:- till 2749:- för min 1200a. Tack för det. :tummenupp

Kan ju vara värt att kolla upp tycker jag.
Senast redigerad av M@rtini den lör apr 09, 2016 15:59, redigerad totalt 1 gånger.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#87 Inlägg av prose »

Kollade Svedea och även de vill ha drygt 8000 papp för hel med endast mig som förare och SMC-rabatt icke avställningsbart.

38 bast för en VFR800 98. Nästan värt fortsätta smiska R6.

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#88 Inlägg av M@rtini »

prose skrev:Kollade Svedea och även de vill ha drygt 8000 papp för hel med endast mig som förare och SMC-rabatt icke avställningsbart.

38 bast för en VFR800 98. Nästan värt fortsätta smiska R6.
Hur länge har du haft körkort?
Hur många skadefria år har du?
Var bor du?

Med den premien tolkar jag det som du bor i någon av de 3 större städerna.

Jag är 42 år, varit kund hos Svedea i 2 år, har icke avställbar helförsäkring, SMC-rabbat, låst garage, alltid skyddsutrustning, och bara jag som förare.
Bor i lägenhet i Dalby ca. 1 mil från Lund, 2 från Malmö, och har en nästan ny VFR1200FDA (tagen i drift 2014).
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#89 Inlägg av prose »

Haft körkort i 20 år.
Har 6+ skadefria år bortsett från en djurkolission förra sommarn, men det var för ett annat bolag och med annat fordon så borde inte påverka något i detta fall.
Bor i Kungsladugård i Göteborg. Ett av de lugnaste områdena i stan.

Försäkringarna jag kollar på är för låst garage men tycker det där är så fjantigt och snevridet. Jag har hojen säkert en hel meter från där jag har huvudkudden där jag sover. Den står dock inte i ett låst garage, men som sagt har detta inte med premien att göra. Den hade dock inte kunnat stå säkrare om den så stod utanför Polisentrén. Men lite trött är jag på hur försäkringsbolagen sätter premierna på MC efter område. Exempelvis kostade R6an en period runt 330 kr/månaden avställd, med en avställningsbar försäkring. Dvs ungefär lika mycket som en VW Passat helförsäkrad i samma område.

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#90 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Får först och främst säga förlåt till alla som fått förhöjd premie.......

Jag har Svedea de senaste 5 åren hade till en början en bra premie men som höjdes förra året efter att jag hade tappt MC två gånger under ett år.

Jag fick ett nytt erbjudande på ca 4500kr hel/hel.

Bor i Eslöv som ligget två mil från Lund och lite längre från Malmö.

Tycker själv att 8000kr för en 98 i Göteborg låter lite väl mycket.

MVH
Råttis

Skriv svar