Vilket försäkringsbolag använder du?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Vilket försäkringsbolag använder du??

IF
34
28%
Länsförsäkringar
9
7%
Bilsport & MC
54
44%
Trygg Hansa
7
6%
Folksam
7
6%
Salus ansvar
1
1%
Annat
10
8%
 
Antal röster: 122

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#91 Inlägg av adrian_vg »

prose skrev:Kollade Svedea och även de vill ha drygt 8000 papp för hel med endast mig som förare och SMC-rabatt icke avställningsbart.

38 bast för en VFR800 98. Nästan värt fortsätta smiska R6.
Varför vill du ha helförsäkring för en snart tjugo år gammal VFR?
Inte kritisk på något sätt över ditt val, är bara nyfiken på tänket.

Min hoj (av ett österrikiskt fabrikat som inte ska nämnas på detta forum) från 2012 har jag halvförsäkring på.
Tycker att prishoppet (ca 50 %) på premien från halv till hel är ganska omotiverat. Premien sjunker inte nämnvärt om man höjer självrisken till max... :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#92 Inlägg av Tyrannosaurus »

prose skrev:Kollade Svedea och även de vill ha drygt 8000 papp för hel med endast mig som förare och SMC-rabatt icke avställningsbart.

38 bast för en VFR800 98. Nästan värt fortsätta smiska R6.
Jag tycker 8 papp för en VFR låter väldigt blodigt, även Råttis 4500 är i blodigaste lagen, inte minst med tanke på att M@rtini pröjsar betydligt mindre för sin 1200.

Ni får ringa runt och spela ut försäkringsbolagen mot varandra. Compriser är bara första steget att gå och den lilla tiden det tar att ringa kan betala sig mångfalt.

Jag gjorde så men bilen. Jag hade Moderna som började höja priset allt mer. Så jag ringde först Compriser, samtidigt ringde jag själv runt och hittade Netviq som tydligen är/var (jag vet inte om det finns kvar) ägt av Moderna som ett Internet-bolag. Jag var på vippen att ta det, men då ringde Compriser tillbaka och hade fixat ett bättre pris hos Vardia, så det blev det.

1-2 år senare ringer Moderna och vill ha tillbaka mig som kund och erbjuder ett pris som är ännu bättre. Skicka en offert, sa jag och ringde Vardia och frågade om dom kunde matcha det priset, och det kunde dom. Så f.n. pröjsar jag ca. 3400 helår halv för en liten sportbil med nära 200 hk :)
Det tycker jag är helt acceptabelt.

Med det här exemplet ville jag bara påtala att det kan vara värt att lägga ner lite jobb på att ringa runt och vara lite gåpåig mot bolagen. Så slutsatsen är: runka i motvind, nä fy på dig Robban :wink:

1. Lite rundringning, förhandling och kanske även nämna andras försäkringskostnader för motsvarande hojar.
2. Om du har hojen kvar i två år så kan jag trösta dig med att den kommer att åka ner till ca. 1700 för hel/hel när den blir 20 år gammal och klassiker.
adrian_vg skrev:Varför vill du ha helförsäkring för en snart tjugo år gammal VFR?
Inte kritisk på något sätt över ditt val, är bara nyfiken på tänket.

Min hoj (av ett österrikiskt fabrikat som inte ska nämnas på detta forum) från 2012 har jag halvförsäkring på.
Tycker att prishoppet (ca 50 %) på premien från halv till hel är ganska omotiverat. Premien sjunker inte nämnvärt om man höjer självrisken till max... :huvet
Nja, jag har helförsäkring på en 30 år gammal hoj, å andra sidan kostar den bara 620 kr/år.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

vtrib
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: sön mar 16, 2014 12:09
Ort: Sjöbo

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#93 Inlägg av vtrib »

Min VTR 1000 f från 1997koster 2406,- hos Svedea.
När jag frågade pris på min SP1 var svaret 25.800,- :laugh

kommer att bli vid if: 4800 Halv. :roll:

Ib

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#94 Inlägg av prose »

adrian_vg skrev:
prose skrev:Kollade Svedea och även de vill ha drygt 8000 papp för hel med endast mig som förare och SMC-rabatt icke avställningsbart.

38 bast för en VFR800 98. Nästan värt fortsätta smiska R6.
Varför vill du ha helförsäkring för en snart tjugo år gammal VFR?
Inte kritisk på något sätt över ditt val, är bara nyfiken på tänket.

Min hoj (av ett österrikiskt fabrikat som inte ska nämnas på detta forum) från 2012 har jag halvförsäkring på.
Tycker att prishoppet (ca 50 %) på premien från halv till hel är ganska omotiverat. Premien sjunker inte nämnvärt om man höjer självrisken till max... :huvet
Tjena.

Prisskillnaden mellan hel och halv är typ 1000 spänn om året. Ganska ovärt med halv då kan jag tycka.

Det här med förhandla sig fram ett pris är något jag aldrig lyckats med. Man ringer upp, man får ett pris och sen verkar det alltid vara slutdiskuterat från deras sida.

Ska kolla med länsförsäkringar vad deras bas-försäkring ligger på, som ska va avställningsbar. Jag börjar bli mer och mer trött på det här med "årsförsäkringar".

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#95 Inlägg av adrian_vg »

prose skrev:Prisskillnaden mellan hel och halv är typ 1000 spänn om året. Ganska ovärt med halv då kan jag tycka.

Det här med förhandla sig fram ett pris är något jag aldrig lyckats med. Man ringer upp, man får ett pris och sen verkar det alltid vara slutdiskuterat från deras sida.

Ska kolla med länsförsäkringar vad deras bas-försäkring ligger på, som ska va avställningsbar. Jag börjar bli mer och mer trött på det här med "årsförsäkringar".
Större skillnad på österrikiska huliganhojar. :wink:

Jag har noterat samma sak - ringer man bolagen och frågar, får ett pris och kalla handen när man frågar om prismatchning.

Länsförsäkringar vill inte försäkra hojar. Hur förklarar man annars en trafikförsäkring som kostar ca 25000 kr/helår...? :gnissla
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#96 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
prose skrev:Prisskillnaden mellan hel och halv är typ 1000 spänn om året. Ganska ovärt med halv då kan jag tycka.

Det här med förhandla sig fram ett pris är något jag aldrig lyckats med. Man ringer upp, man får ett pris och sen verkar det alltid vara slutdiskuterat från deras sida.

Ska kolla med länsförsäkringar vad deras bas-försäkring ligger på, som ska va avställningsbar. Jag börjar bli mer och mer trött på det här med "årsförsäkringar".
Större skillnad på österrikiska huliganhojar. :wink:

Jag har noterat samma sak - ringer man bolagen och frågar, får ett pris och kalla handen när man frågar om prismatchning.

Länsförsäkringar vill inte försäkra hojar. Hur förklarar man annars en trafikförsäkring som kostar ca 25000 kr/helår...? :gnissla
hmm länsförsäkringar skiljde det typ bara en hundring i årspremie på min vfr gentemot Svedea som jag kör med
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#97 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:hmm länsförsäkringar skiljde det typ bara en hundring i årspremie på min vfr gentemot Svedea som jag kör med
Har du andra försäkringar där, och kanske bolån?

Mitt uttalande om LF var om LF i Uppsala.

Som jag förstått det har Länsförsäkringsdistrikten lite olika inställningar till mc-försäkringar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

prose
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 08, 2015 19:28

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#98 Inlägg av prose »

Sitter med LF i telefon.

Avställningsbar försäkring 5483/1200/15903 för trafik/halv/hel. De andra försäkringsformerna är inte aktuella på grund av deras vilkor.

Något som däremot retar upp mig är att premierna justeras upp jämfört med vad för besked man får över internet så halvförsäkringen med smart kostar över 8 papp på mig, tydligen på grund av att det sitter en "strypning" på motorcykeln, vilket i fallet med 98orna och antagligen 99orna beror på den här katalysatorn. Så de använder en effekt av 82 kw istället för 72 kw som motorcykeln faktiskt har. irriterar mig en del.

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#99 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:hmm länsförsäkringar skiljde det typ bara en hundring i årspremie på min vfr gentemot Svedea som jag kör med
Har du andra försäkringar där, och kanske bolån?

Mitt uttalande om LF var om LF i Uppsala.

Som jag förstått det har Länsförsäkringsdistrikten lite olika inställningar till mc-försäkringar.
så gott som allt utom mc typ hos läns. vet att distrikten är sina egna :P
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#100 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:
adrian_vg skrev:
Seth skrev:hmm länsförsäkringar skiljde det typ bara en hundring i årspremie på min vfr gentemot Svedea som jag kör med
Har du andra försäkringar där, och kanske bolån?

Mitt uttalande om LF var om LF i Uppsala.

Som jag förstått det har Länsförsäkringsdistrikten lite olika inställningar till mc-försäkringar.
så gott som allt utom mc typ hos läns. vet att distrikten är sina egna :P
Precis. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#101 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev: Har du andra försäkringar där, och kanske bolån?

Mitt uttalande om LF var om LF i Uppsala.

Som jag förstått det har Länsförsäkringsdistrikten lite olika inställningar till mc-försäkringar.

dock gör det 20% så utan rabatt hade försäkringen ändå kostat under 6000 om året
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#102 Inlägg av adrian_vg »

Sabla snårskog detta med försäkringar och det ständiga jagandet efter en billigare... :gnissla
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#103 Inlägg av raffe »

För de som inte vet så har svedea ändrat sin retro till 30 år, var även i kontakt med bilsport & mc och de har ändrat så det gäller från 94 och äldre. (står annorlunda i villkoren men de har tydligen inte hunnit ändra de poängterade ut detta). För mig som har en från 90 så gör det ingen skillnad rockar ändå 1600året, men för er andra som letar är det bra att ha i åtanke!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#104 Inlägg av adrian_vg »

Är det bara Svedea som ändrat retroklassningen till 30 år?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

raffe
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 10, 2016 21:10
Ort: Linköping

Re: Vilket försäkringsbolag använder du?

#105 Inlägg av raffe »

adrian_vg skrev:Är det bara Svedea som ändrat retroklassningen till 30 år?
Svedea har 30år gammal och bilsport & mc har från årsmodell 94 och äldre!

Skriv svar