Mjuka sidoväskor och högmonterat slipon=smälta väskor?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Mjuka sidoväskor och högmonterat slipon=smälta väskor?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Som rubriken antyder.

Finns det nån risk att de mjuka sidoväskorna i nylon (Biltematypen) smälter om de får ligga an mot det högmonterade sliponet under en hel dags körning?

Nån som har mjuka väskor samt har ett högmonterat slipon på sin viffer, som kan uttala sig?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#2 Inlägg av Jimmy.S »

tror det kan smälta, polaren hade en superteneré innan och det var högdraget slipon på den, väskan låg emot lite och smälte tyvärr, inte lätt att få ren den dämparen.. men innan jag åkte på min resa så kände jag på mitt gpr slipon och det är ju inte direkt jättevarmt så det kanske kan klara sig men jag vågade aldrig chansa utan satte dit originalet

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:tror det kan smälta, polaren hade en superteneré innan och det var högdraget slipon på den, väskan låg emot lite och smälte tyvärr, inte lätt att få ren den dämparen.. men innan jag åkte på min resa så kände jag på mitt gpr slipon och det är ju inte direkt jättevarmt så det kanske kan klara sig men jag vågade aldrig chansa utan satte dit originalet
Hmmm... :?

Förslag på om man kan klistra på nån metalliskt på ena väskan utanpå? Eller annan lösning (som inte inkluderar hårda väskor och ställningar)?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:tror det kan smälta, polaren hade en superteneré innan och det var högdraget slipon på den, väskan låg emot lite och smälte tyvärr, inte lätt att få ren den dämparen.. men innan jag åkte på min resa så kände jag på mitt gpr slipon och det är ju inte direkt jättevarmt så det kanske kan klara sig men jag vågade aldrig chansa utan satte dit originalet
Hmmm... :?

Förslag på om man kan klistra på nån metalliskt på ena väskan utanpå? Eller annan lösning (som inte inkluderar hårda väskor och ställningar)?
Värmereflekterande folie av nåt slag kanske? Sånt man lägger mellan golv och avgassystem i en bil t ex.

Har för mig att nån här på forumet med kolfiberavgas inte hade några temperaturproblem, ev har de en svalare yta.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Värmereflekterande folie av nåt slag kanske? Sånt man lägger mellan golv och avgassystem i en bil t ex.
Nåt sånt här kanske?

Den tunnaste sorten är ju inte speciellt dyr. Får bara hoppas att den "aluminiserade polyesterfolien" inte smälter.

Man kanske skulle svepa in dämparen i några meter hushållsalufolie. ;-)
tersan skrev:Har för mig att nån här på forumet med kolfiberavgas inte hade några temperaturproblem, ev har de en svalare yta.
Kan nog stämma. På grönviffern blev den högmonterade kolfiberdämparen aldrig speciellt varm, kanske 40-50 grader C som mest, även efter en hel dags körning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#6 Inlägg av Göingen »

För mig känns det som den enda lösningen är att på något sätt montera väskan så att det blir en luftspalt mellan väskan och dämparen. Sedan kan man skydda väskan ytterliggare med något material som är gjort för detta. Om man värmer och kyler väska många gånger kommer nog materialet att åldras i förtid.
PS. Packa ölen i den andra väskan, de blir godare där. :wink:
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Rerun »

ASBEST!
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:För mig känns det som den enda lösningen är att på något sätt montera väskan så att det blir en luftspalt mellan väskan och dämparen. Sedan kan man skydda väskan ytterliggare med något material som är gjort för detta. Om man värmer och kyler väska många gånger kommer nog materialet att åldras i förtid.
PS. Packa ölen i den andra väskan, de blir godare där. :wink:
En luftspalt blir det inte utan nån sorts hållare. Biltemaväskorna var billiga,och med tanke på hur sällan jag kommer att använda dem, spelar det förtidiga åldrandet ingen större roll.

Öl skaffar jag på plats. Ingen mening att släpa med sig sånt. ;-)

Jag försöker med isolermattan jag länkade till innan, så får vi se.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Provmonterade sidoväskorna idag på svartviffern. Visade sig att sadeln är högre på VFR800 98-01 än på VFR 94-97. Resultatet är att väskorna hänger högre och därmed knappt kommer åt ljuddämparen.

Bilden nedan visar luftspalten mellan högra väskan och ljuddämparen. Har stoppat i en tjock täckväst och en fleecefilt i högerväskan för att fylla ut den lite och få ett lite mer realistiskt häng på grejorna.

Bild

Skulle väskan komma åt lite på ljuddämparen tror jag inte det gör nåt, luftspalten kyler bra ändå skulle jag tippa. Får hålla ett öga på väskan de första milen. Skippar alltså värmeskölden till vidare.

Fler bilder på http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 010-07-21/.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

Re: Mjuka sidoväskor och högmonterat slipon=smälta väskor?

#10 Inlägg av PerJohan »

Lite sent ute kanske, men jag har en -98 med högdraget kolfiberslipon och mjuka väskor. Väskan klarar sig, men däremot har min väska en plastsarg invändigt för att hålla formen och den fastnade båder strumpor och skjorta i när jag körde första gången. Men lite folie i botten på väskan löste det problemet, men tydligen blir kolfiberdämparen tillräckligt varm ändå (eller om det var den kromade kanten baktill på sliponet som gjorde skadan kanske)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mjuka sidoväskor och högmonterat slipon=smälta väskor?

#11 Inlägg av adrian_vg »

PerJohan skrev:Lite sent ute kanske, men jag har en -98 med högdraget kolfiberslipon och mjuka väskor. Väskan klarar sig, men däremot har min väska en plastsarg invändigt för att hålla formen och den fastnade båder strumpor och skjorta i när jag körde första gången. Men lite folie i botten på väskan löste det problemet, men tydligen blir kolfiberdämparen tillräckligt varm ändå (eller om det var den kromade kanten baktill på sliponet som gjorde skadan kanske)
Nåt att hålla ett öga på. Tack för tipset!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Mjuka sidoväskor och högmonterat slipon=smälta väskor?

#12 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:
PerJohan skrev:Lite sent ute kanske, men jag har en -98 med högdraget kolfiberslipon och mjuka väskor. Väskan klarar sig, men däremot har min väska en plastsarg invändigt för att hålla formen och den fastnade båder strumpor och skjorta i när jag körde första gången. Men lite folie i botten på väskan löste det problemet, men tydligen blir kolfiberdämparen tillräckligt varm ändå (eller om det var den kromade kanten baktill på sliponet som gjorde skadan kanske)
Nåt att hålla ett öga på. Tack för tipset!
Kanske har sagt det innan men när jag körde med biltemaväskorna i somras låg en väska mot dämparen pga klantig montering. Det ledde till att en ICA-kasse i smälte men att själva väskan var opåverkad. Tydligen är de ganska värmetåliga men man får tänka på vad man lägger i, helst inte några kalla öl :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Skriv svar