Sida 1 av 6

Strypning på VFR 98-01

Postat: lör jun 26, 2010 14:01
av Jan Svensson
Jag pratade med Bo Classon i Bromölla han säger det har ej funnits någon strypning vfr800 98-99 för det var bara en pappers stypning.
Stämmer det?
MVH Janne

Postat: lör jun 26, 2010 14:24
av Mister
Nja..det beror på ifall det är import eller inte.
Du ser det på databoxen (sitter under sadeln) vad den är märkt med. Står det ED så är det europastandard, dvs ingen strypning (och då kan det röra sig om s.k. papperstrypning). Står det G t ex så är den tyskt och strypt.

Sen är det lite lurigt pga katten. Det uppges samma Kw oavsett denna är med eller inte...dock blir det mer hk ifall denna rensas.

Postat: lör jun 26, 2010 16:01
av adrian_vg
Mister skrev:[...] dock blir det mer hk ifall denna rensas.
Men, men... Miljön då?? :shock:

Postat: lör jun 26, 2010 17:28
av Conseal
adrian_vg skrev:
Mister skrev:[...] dock blir det mer hk ifall denna rensas.
Men, men... Miljön då?? :shock:
Det där kändes som en felaktig prioritering :!:

Postat: lör jun 26, 2010 17:39
av adrian_vg
Conseal skrev:Det där kändes som en felaktig prioritering :!:
Tror du? :lol:

Man kanske får ut 3-5hk mer utan katalysator. Jag känner inte att det är hästar som jag saknar, men vinner desto mer miljömässigt.

Å andra sidan kompenserar jag för katalysatorn på viffern med att inte ha en kat på Edwin; kanske inte världens renaste fordon... ;-)

Edit: Jag vet att en mc-motor inte sägs dra speciellt mycket bensin, men när bränsleförbrukningen på en 750-1000cc mc-motor börjar likna en bils i 1,5tons-klassen, då är det nåt som inte riktigt stämmer. Varför skulle inte en mc också ha bra miljörening?

Postat: lör jun 26, 2010 20:46
av Conseal
Måste ju få fart på den globala uppvärmningen så vi får bra väglag året om ...
näe miljärening är bra .. jag bara skojar lite ...

Postat: lör jun 26, 2010 23:43
av adrian_vg
Conseal skrev:Måste ju få fart på den globala uppvärmningen så vi får bra väglag året om ...
näe miljärening är bra .. jag bara skojar lite ...
Skämta går ju. ;-)

Min ursprungliga kommentar var lite skämtsamt tänkt egentligen, men när man tänker på det så är nog inte helt fel med kat-rening på mindre motorer också. Tycker jag. 8)

Postat: sön jun 27, 2010 09:54
av blacken
adrian_vg skrev:
Mister skrev:[...] dock blir det mer hk ifall denna rensas.
Men, men... Miljön då?? :shock:
Och vid framställning av en katalysator, hur mycket skitas det inte ner i miljön då tro?. Så det blir nog "plus minus noll" i slutändan..

Re: strypning 98-01

Postat: sön jun 27, 2010 15:33
av Jan Svensson
Jan Svensson skrev:Jag pratade med Bo Classon i Bromölla han säger det har ej funnits någon strypning vfr800 98-99 för det var bara en pappers stypning.
Stämmer det?
MVH Janne
Det stod ett G. på tändboxen.
Men den är Svensk såld ny i Göteborg 1998.
Är den ändå strypt?

Re: strypning 98-01

Postat: sön jun 27, 2010 15:55
av Mister
Jan Svensson skrev:
Jan Svensson skrev:Jag pratade med Bo Classon i Bromölla han säger det har ej funnits någon strypning vfr800 98-99 för det var bara en pappers stypning.
Stämmer det?
MVH Janne
Det stod ett G. på tändboxen.
Men den är Svensk såld ny i Göteborg 1998.
Är den ändå strypt?
G står för Germany, dvs tysk spec och därmed strypt. Svensksålda brukar ha "ED" märkning. Så varför er viffer har tysk spec, men ändå är svensksåld finner jag lite märkligt... :?

Re: strypning 98-01

Postat: sön jun 27, 2010 16:15
av Jan Svensson
Jan Svensson skrev:
Jan Svensson skrev:Jag pratade med Bo Classon i Bromölla han säger det har ej funnits någon strypning vfr800 98-99 för det var bara en pappers stypning.
Stämmer det?
MVH Janne
Det stod ett G. på tändboxen.
Men den är Svensk såld ny i Göteborg 1998.
Är den ändå strypt?
Då får jag leta på någon skrot.
Jag tackar så mycket för era svar.
MVH Janne

Postat: sön jun 27, 2010 18:25
av burnis
adrian_vg skrev:
Mister skrev:[...] dock blir det mer hk ifall denna rensas.
Men, men... Miljön då?? :shock:
släpper de ut 10000000000000 kubik olja i mexikanska golfen har nog inte detta nån betydelse,,,,

Postat: sön jun 27, 2010 22:01
av adrian_vg
burnis skrev:släpper de ut 10000000000000 kubik olja i mexikanska golfen har nog inte detta nån betydelse,,,,
Många bäckar små... ;-)

Postat: sön jun 27, 2010 22:04
av burnis
adrian_vg skrev:
burnis skrev:släpper de ut 10000000000000 kubik olja i mexikanska golfen har nog inte detta nån betydelse,,,,
Många bäckar små... ;-)
jo såklart, det var lite ironi och offtop...men sant åxå

Postat: sön jun 27, 2010 22:20
av adrian_vg
burnis skrev:jo såklart, det var lite ironi och offtop...men sant åxå
;-)

Kollade fö på min egen tändbox, som fö var väl gömd under sadeln och under en lucka med fyra, varav två väl gömda, såna där skruvklipsar. Ett stort och tydligt ED fanns skrivet på typlappen. Man har en fulleffektare! 8) :wink:

Vidare, för framtida referens, Haynes mekmanual för VFR 98-01 kallar tändboxen för "ECM". Tog ett tags letande i mekmanualen innan jag hittade var tändboxen var och hur man lockar fram den ur gömmorna. :)
Jan Svensson skrev:Det stod ett G. på tändboxen.
Men den är Svensk såld ny i Göteborg 1998.
Är den ändå strypt?
Tydligen. Kan ju vara så att originaltändboxen gått sönder edyl och man skaffat en billig från tyska eBay.

Spekulation: Det är väl inte så att svenska marknaden direkt dräller av beggade tändboxar för VFR. :)