Strypning på VFR 98-01

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#31 Inlägg av kenjo »

Hur har det gått med Mc Nytt-testen? Vore intressant att läsa.

På wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR800 står det att VFR utrustades med katalysator först 2000. Jag gissar dock att detta gäller staterna, men är det någon som vet hur det ligger till med Europa? Var det bara i Tyskland och Sverige som det var katalysator så skulle det innebära att G:et på styrboxen inte nödvändigtvis har med strypningen utan med katten att göra som Jimmy.S var inne på.

En annan tanke jag fått är att Honda antagligen inte skulle strypa en hoj enbart genom styrboxen när spjället inte styrs av boxen utan direkt av gasvajern vilket är fallet på VFR(iaf 98-99). Man skulle kunna göra en strypning genom att senarelägga tändpunkten på höga varvtal och höga belastningar för att sänka effektiviteten där och på så sätt minska effektuttaget. Detta skulle dock inte minska massflödet genom motorn och avgasreningen skulle inte bli bättre. Ett annat alternativ skulle vara att spruta in mindre bränsle på höga varvtal. Då skulle motorn gå väldigt magert vilket borde leda till höga NOx-värden eftersom katten inte fungerar bra om motorn går magert. Så denna lösningen är nog inte heller aktuell.

Sålunda borde en klassisk luftflödesbegränsare, typ bricka i insuget, mindre insugsrör, spjällbegränsning eller liknande vara aktuella. Beroende på hur Honda designat styrboxen kan det dock krävas att boxen byts ut om en "mekanisk" strypning införs i systemet. G:et skulle alltså kunna betyda att motorn är strypt men jag tror i så fall inte själva strypningen sitter i boxen utan den sitter antagligen någon annanstans.

Har också noterat att det i servicemanualen finns två olika throttle body(spjällhus??). Detta för de amerikanska modellerna där den ena är för Kalifornien och den andra för övriga stater, någon av dessa skulle kanske kunna innehålla en strypning.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#32 Inlägg av adrian_vg »

kenjo skrev:På wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR800 står det att VFR utrustades med katalysator först 2000. Jag gissar dock att detta gäller staterna, men är det någon som vet hur det ligger till med Europa? Var det bara i Tyskland och Sverige som det var katalysator så skulle det innebära att G:et på styrboxen inte nödvändigtvis har med strypningen utan med katten att göra som Jimmy.S var inne på.
Enl min Haynesmekmanual, kom katalysator på alla VFR800 from år 2000, oavsett land.

Årsmodellerna 98-99 tycks katten ha varit "optional extra", som jag förstod det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#33 Inlägg av blacken »

Man skulle kunna göra en strypning genom att senarelägga tändpunkten på höga varvtal och höga belastningar för att sänka effektiviteten där och på så sätt minska effektuttaget. Detta skulle dock inte minska massflödet genom motorn och avgasreningen
Det är nog inte bara en senare tändlägesjustering som används för att dämpa effekten, utan även en begränsning av spridarnas öppet tider (mindre soppa) som drar ner effekten. Så "massflödet" skulle bestå mestadels av luft som Lambdan inte reagerar på....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#34 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:[...]utan även en begränsning av spridarnas öppet tider (mindre soppa) som drar ner effekten. Så "massflödet" skulle bestå mestadels av luft som Lambdan inte reagerar på....
Hur funkar det där, har varje cylinder sin egen spridare eller en enda spridare och ett förgreningsrör till vardera cylindern?

Det senare känns inte helt optimalt tycker jag, men är antagligen en billigare lösning. Vilket leder oss till frågan; hur avancerad är viffer-insprutningen relativt sett?

Beklagar eventuell trådkapning. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#35 Inlägg av kenjo »

Det är nog inte bara en senare tändlägesjustering som används för att dämpa effekten, utan även en begränsning av spridarnas öppet tider (mindre soppa) som drar ner effekten. Så "massflödet" skulle bestå mestadels av luft som Lambdan inte reagerar på....
öhh :? ... Förstår inte riktigt vad du menar. Lamdan mäter ju syrehalten i avgaserna så den reagerar ju om motorn går magert...

viktmässigt så har man ca 15 gånger så mycket luft som jämfört med bränsle vid en bra förbränning så om man minskar mängden bränsle så gör det inte så stor skillnad för för tiden som tar för luften att passera genom katten. För att få en bättre avgasrening så måste avgaserna vara i katten under en längre tid och detta avhjälps inte(i nämnvärd utsträckning) av att minska bränslet eller ändra tändläget.

När jag läst tidigare trådar om ämnet så har jag fått intrycket av att effektminskningen skulle vara för att få en bättre avgasrening och det borde man inte få varken genom att ändra tändpunkten eller minska bränslet. Att minska bränslet ger snarare en omvänd effekt eftersom katalysatorn måste ha en bra blandning (lambda ~1) för att fungera hyggligt.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#36 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:[...]utan även en begränsning av spridarnas öppet tider (mindre soppa) som drar ner effekten. Så "massflödet" skulle bestå mestadels av luft som Lambdan inte reagerar på....
Hur funkar det där, har varje cylinder sin egen spridare eller en enda spridare och ett förgreningsrör till vardera cylindern?

Det senare känns inte helt optimalt tycker jag, men är antagligen en billigare lösning. Vilket leder oss till frågan; hur avancerad är viffer-insprutningen relativt sett?

Beklagar eventuell trådkapning. ;-)
Minns jag inte fel så är det 1 spridare till varje cyl vilket är det enda effektiva, vissa bilar tidigare 90-tal använder sig av 1 spridare, sitter en förgasarliknande sak med 1 spridare i som fördelar bränsledimma tillsammans med insugsluft, nackdel med det senare är dålig effektivitet och dålig avgasrening, därför finns det inte kvar idag, idag är ju en vanlig spridare för ineffektiv, ska det fungera bra så är det insprutning direkt i förbränningsrummet och det mesta är variabelt till olika belastningar och vid olika varvtal så idag är ett insprut ganska avancerat och antagligen även på hojarna.

Men på dessa gammelviffrar är det nog ganska enkelt med en insprutare till varje insugningsrör (4st), någon form av gaspjäll lägesgivare, motorvarvtalsgivare av induktionstyp, insugsluft tempgivare och vattentempgivare. förhoppningsvis så sitter det även knacksensorer som gör tändningen effektivare annars så är detta förinställda värde från fabrik. detta är vad jag tippar på, mao ganska basic



Tror det är ganska svårt att göra hojen strypt i boxen pga. vajerstyrning till gasspjäll som påtalades av Kenjo, hade det varit elektroniskt spjäll hade det varit enkelt att strypa luft tillförsel och minskat bränsle och ställt tändningen snällare, men här blir ju alla värden jäkligt fel om man nu skulle lägga tändningen snällare då spjäll är max öppet och på så sätt minskat effekt på höga varv låter lite fel om det nu är möjligt, är ju inte miljövänligt direkt men samtidigt var kanske kraven väldigt snälla för hojar vid denna tidsepok. samtidigt så förändras temperaturen i motorn och renheten i förbränningen så tändstift skulle ta stryk och sotbeläggningar uppstå eller, skulle den gå för magert? när man ställde tändningen fel på moppen förr så blev den ju slö satan men jäkligt sotigt trots att man justerade munstycket så optimalt som möjligt (dålig jämförelse kanske men funderar lite),
En hoj ska ju gå att köra riktigt hårt länge, det är dom ju byggda för så det känns ologiskt med tändningsförändring i registret som är negativ, och det är ju inte nåt man direkt känner av när det älgar iväg att det skulle bli flackt på högre varv, min drar jämnt hela vägen upp till varvstopp.

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#37 Inlägg av kenjo »

adrian_vg skrev:
Hur funkar det där, har varje cylinder sin egen spridare eller en enda spridare och ett förgreningsrör till vardera cylindern?

Det senare känns inte helt optimalt tycker jag, men är antagligen en billigare lösning. Vilket leder oss till frågan; hur avancerad är viffer-insprutningen relativt sett?

Beklagar eventuell trådkapning. ;-)
Varje cylinder har sin egen spridare men man ger i stort sett samma signaler till alla spridarna = samma bränslemängd till alla cylindrar även om de inte skulle ha fått samma mängd luft pga t.ex. felaktigt inställda spjäll. Ofta hanterar man motorerna ur ett medelvärdesperspektiv vilket innebär att ena cylindern kan gå lite fett medans en annan går magert, spelar inte så stor roll eftersom avgaserna ändå körs samman. I den cylindern som går magert kommer det antagligen att bildas mycket kväveoxider (NOx-gaser) och den som som går fet kommer oförbrända kolväten ut(CH-). Sedan fixar katalysatorn till så att det istället kommer ut rent kväve (N), CO2 och H2O. Detta kräver dock att förbränning i går jämt ut(lambda = 1) om man ser till hela motorn. Finns det för lite syre så kommer det att bildas CO och CH istället eftersom katalysatorn inte har något syre att arbeta med. Finns det för mycket luft så kommer katalysatorn inte göra något åt NOx-gaserna eftersom både kväve och syre finns i luften och det är värmen som gör att dom reagerar med varandra. Katalysatorn måste ha kolväten för att kunna bryta isär NOx-gaserna.

Det underlättar dock om man har justerat spjällen så att trycket är samma i varje insugsrör eftersom varje cylinder då får rätt mängd luft och en bättre förbränning.

På moderna insprutningssystem så har man börjat med att reglera bränslemängden individuellt för varje cylinder eftersom det totalt sett ger en bättre förbränning och underlättar för katalysatorn.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#38 Inlägg av kenjo »

Jimmy.S skrev: ...

Men på dessa gammelviffrar är det nog ganska enkelt med en insprutare till varje insugningsrör (4st), någon form av gaspjäll lägesgivare, motorvarvtalsgivare av induktionstyp, insugsluft tempgivare och vattentempgivare. förhoppningsvis så sitter det även knacksensorer som gör tändningen effektivare annars så är detta förinställda värde från fabrik. detta är vad jag tippar på, mao ganska basic
Knacksensor vet jag inte om det finns men förutom de givare du nämnde så finns det också lambdasond, som mäter hur mängden bränsle var under förbränning i förhållande till mängden luft. Det finns en lufttrycksgivare som mäter luftrycket i atmosfären och det finns en tryckgivare som mäter trycket i ett av insugsrören tror jag eller om det var trycket i luftburken, är lite osäker här. Jag tycker nog att det är ganska komplext system. Dock skulle det vara intressant att se hur det ser ut "inuti burken" eftersom det finns mer eller mindre avancerade metoder för att hantera den här sensordatan.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#39 Inlägg av blacken »

kenjo skrev:
Det är nog inte bara en senare tändlägesjustering som används för att dämpa effekten, utan även en begränsning av spridarnas öppet tider (mindre soppa) som drar ner effekten. Så "massflödet" skulle bestå mestadels av luft som Lambdan inte reagerar på....
öhh :? ... Förstår inte riktigt vad du menar. Lamdan mäter ju syrehalten i avgaserna så den reagerar ju om motorn går magert...

viktmässigt så har man ca 15 gånger så mycket luft som jämfört med bränsle vid en bra förbränning så om man minskar mängden bränsle så gör det inte så stor skillnad för för tiden som tar för luften att passera genom katten. För att få en bättre avgasrening så måste avgaserna vara i katten under en längre tid och detta avhjälps inte(i nämnvärd utsträckning) av att minska bränslet eller ändra tändläget.

När jag läst tidigare trådar om ämnet så har jag fått intrycket av att effektminskningen skulle vara för att få en bättre avgasrening och det borde man inte få varken genom att ändra tändpunkten eller minska bränslet. Att minska bränslet ger snarare en omvänd effekt eftersom katalysatorn måste ha en bra blandning (lambda ~1) för att fungera hyggligt.
Liasom vad Lambdasonden i sig säger är av underordnad betydelse den är ju den mest "korkade" komponenten i systemet, som helt enkelt leverar en signal till styrenheten. I och med att vi surrar om en sk: strypning av effekten så är det styrparametrarna i elektroniktjofräsgrunkamojen som är avgörande för det. Om den har ett lägre värde för "förbränningsdoften" i avgaserna med kortare öppetider för spridarna med tillhörande CO värde, så går den på det och lämnar lägre effekt därav..

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#40 Inlägg av kenjo »

blacken skrev: Liasom vad Lambdasonden i sig säger är av underordnad betydelse den är ju den mest "korkade" komponenten i systemet, som helt enkelt leverar en signal till styrenheten. I och med att vi surrar om en sk: strypning av effekten så är det styrparametrarna i elektroniktjofräsgrunkamojen som är avgörande för det. Om den har ett lägre värde för "förbränningsdoften" i avgaserna med kortare öppetider för spridarna med tillhörande CO värde, så går den på det och lämnar lägre effekt därav..
Det må vara en korkad komponent men vad den säger är viktig för vilken typ och mängd av emissioner som hojjen lämnar efter sig. Det finns dessutom olika typer av lambdasonder som är mer eller mindre korkade, det finns dem som bara säger: "nu går motorn fett" eller " nu går den magert" men det finns också de som säger hur magert eller hur fett motorn går. Antagligen är det som du du säger en mer korkad typ då dessa är betydligt billigare.

Det påstås att en eventuell strypning skulle finnas för att sänka emissionerna till lagliga gränser. Om så är fallet så är det som jag ser det inte möjligt att sänka effekten via styrboxen enligt min motivering i tidigare inlägg. Skulle man däremot bara vara intresserad av att sänka effekten skulle man kunna göra det men antagligen med följden att emissionerna skulle öka markant. Beror förstås vilken typ av emissioner som är för höga. Mängden kolväten borde man kunna minska lite men absolut inte göra några underverk med.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy och Kenjo; tack för infon. Informativt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#42 Inlägg av blacken »

Det finns dessutom olika typer av lambdasonder som är mer eller mindre korkade, det finns dem som bara säger: "nu går motorn fett" eller " nu går den magert" men det finns också de som säger hur magert eller hur fett motorn går.
Oavsett så är det enbart en signal som dom "levererar" inget annat, så mycket för dess "intelligens". Vad som räknas är styrparametrarna i just det, styrboxen. Eller enkelt, lite soppa lite avgaser liten effekt, eller mera soppa, mer avgaser, mer effekt, (inom godkända områden för vad insug, kam, komp, slagvolym tillåter osv) Så man kan nog ändra effekten "litegranna" via styrboxen genom att ändra styrparametrarna för den..

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#43 Inlägg av kenjo »

blacken skrev: Oavsett så är det enbart en signal som dom "levererar" inget annat, så mycket för dess "intelligens". Vad som räknas är styrparametrarna i just det, styrboxen.
Sant. Men det den levererar är viktig information för styrboxen.
blacken skrev: Eller enkelt, lite soppa lite avgaser liten effekt, eller mera soppa, mer avgaser, mer effekt, (inom godkända områden för vad insug, kam, komp, slagvolym tillåter osv)


FEL!!!! Möjligtvis rätt om du med avgaser menar koldioxid, men det är inte mängden koldioxid i avgaserna som regleras i emissionskraven utan mängden kolmonoxid, kväveoxider och oförbrända kolväten. Det är dessa emissioner som katalysatorn fixar till. Den fungerar bara om den mängd bränsle som sprutas in förbrukar allt syre i luften som finns i cylindern. Finns det syre över så kommer denna att reagera med kväven i luften utav värmen och bilda kväveoxider som katalysatorn inte kan göra något åt eftersom det inte finns tillräckligt med bränsle för att förbruka syret. Detta är precis vad som händer om du minskar mängden bränsle utan att ändra mängden luft så därför håller jag det som mindre troligt att Honda skulle lyckas sänka emissionerna med hjälp av ändra i styrboxen.
blacken skrev:Så man kan nog ändra effekten "litegranna" via styrboxen genom att ändra styrparametrarna för den..
Jo visst, men antagligen inte samtidigt som du minskar emissionerna eftersom motorn skulle gå sämre.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Jan Svensson

#44 Inlägg av Jan Svensson »

Jag skickar gjärna testerna från MC NYTT men till vem?
Min E post är 044.svensson@bikab.net
MVH Janne

Jan Svensson

#45 Inlägg av Jan Svensson »

Som jag kan utläsa av testen så finns det ej någon annan strypning än katalysatorn.

Skriv svar