Strypning på VFR 98-01

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#61 Inlägg av blacken »

Jan Svensson skrev:Kom med en förklaring.Så någon förstår vad du menar.
MVH Janne
Lite enkelt, två knarrar identiska med olika effekt. Det enda som skiljer dom åt är styrboxen. hur kan tillverkaren ha sänkt effekten på den ena tro? har ingen aaaning :D ..

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#62 Inlägg av Mister »

Jan Svensson skrev:Mycket intresant!!! Vilken drevning har du??
MVH Janne
En kugg ner fram. Sexan, blir således mindre av "överväxel".
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Jan Svensson

#63 Inlägg av Jan Svensson »

Tack från er båda för de snabba svaren. Blev det någon extra styrka på ettan i starten?
Med vänlig hälsning Janne

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#64 Inlägg av Mister »

Jan Svensson skrev:Tack från er båda för de snabba svaren. Blev det någon extra styrka på ettan i starten?
Med vänlig hälsning Janne
En kugg ner gör en del, hela hojen blir trevligare med ett "starkare" register. Ettan är stark .... :)

Har inte kollat, men jag tror det är en annan utväxling på 800:an än 750. För karaktären, med en kugg ner passar riktigt bra på 800:an.
Sen, spekuleras det i att en del mc-tillverkare kör med högre drevning för att få ner ljud och varvtal, men där låda/motor egentligen är anpassat för en lägre drevning. Om det är så med 800:an låter jag vara osagt, men skulle inte bli förvånad ifall så vore fallet.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#65 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Sen, spekuleras det i att en del mc-tillverkare kör med högre drevning för att få ner ljud och varvtal, men där låda/motor egentligen är anpassat för en lägre drevning. Om det är så med 800:an låter jag vara osagt, men skulle inte bli förvånad ifall så vore fallet.
Intressant! Var har du sett eller hört spekulationerna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Jan Svensson

#66 Inlägg av Jan Svensson »

Tack Mister.
Det måste provas jag har med en 800.
MVH Janne

Hondaman
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 09, 2009 21:09
Ort: Dalarna

#67 Inlägg av Hondaman »

Var kan man köpa/beställa drev som passar till en 800?
-- VFR 800 FI -99 --

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#68 Inlägg av Conseal »

Lelles tex. Jag drevade som jag tror jag sagt tidigare ner 1 fram och upp 2 bak .. visst mätaren visar helt åt h-e (om man inte sätter in en speegohealer) och lite högre varv på motorvägen men det är det värt för det extra klippet i handtaget. Visst gillar man att ligga i maxfart så tappar man lite men hur ofta gör man det .... sen tappar man bara ca 20km/h i topfart så ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Jan Svensson

#69 Inlägg av Jan Svensson »

Jag får väcka liv i ämnet tror ni det finns någon annan strypning än katalysatorn på 98-01??
Personligen tror jag inte det, jag litar på Bo Classon för han verkar kunna en hel del, och han står för det han säger.
Ett exempel jag ringde honom i juni och frågade efter ett pris för en ventil kontroll, justering om jag
Kom dit med hojen med bort tagna kåpor så kom vi överens om priset 2000kr.
Jag ville även vara kvar och vänta på hojen.( dålig erfarenhet av verkstäder)
Det blev det priset också ,och jag var i verkstan under hela arbetet och tittade på.
Jag är själv van vid att mecka ,men jag skulle inte vilja gjort arbetet själv.
Fy fan vad trångt det var vid främre cylinder paret, bara att få bort ventil kåpan var ett meck det var mycket svårt att se killen fick mest känna sig fram.
En ventil på insugs sidan både på främre och bakre cylinder paret fick ändras, för stort spel.
Det hade väl klarat sig fint med min gubba körning ändå 53år.
Men vilket arbete verkstads killen fick lägga, han berättade då att på VFR 02-09 är de tvungna att låna hem special verktyg från Honda för att utföra samma jobb.
Det skulle även vara mycket mer komplicerat.
Jag skrev in detta för jag har läst om helt andra priser för samma arbete på forumet.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#70 Inlägg av TG »

Det verktyget du nämner är för VTEC funktionen, det ser till att alla ventiler är i bruk hela tiden...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Jan Svensson

#71 Inlägg av Jan Svensson »

TG Är det mycket dyrare för arbetet?
MVH Janne

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#72 Inlägg av TG »

Ingen aning faktiskt... men priset jag fått på VTEC service med ventiljust har varierat mellan 4700 upp till 8000......

ditt pris lät riktigt bra faktiskt :)

Vet du vad Claesson vill ha för VTEC service? Ska göra den till våren hade jag tänkt...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#73 Inlägg av Mister »

Claesson...i Bromölla?

2 papp är billigt.

När jag kikade hos lokala handlarn, så var det att lämna hojen dagen innan pga det skulle justeras/kontrolleras "kallt". Alla vätskor skulle då bytas, samt tändstift (har jag för mig) och ventilkontroll till priset av 4,500 pix

Var där och körde humleslingan för ett tag sen i somras, och så långt är det inte till Bromölla :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Jan Svensson

#74 Inlägg av Jan Svensson »

Vet ej men ring och prata med Bo personligen och kom fram till ett fast pris på förhand när de inte har så mycket, nu eller i juni nästa år innan semestern börjar. Inte på våren då är det problem för då skall alla.
MVH Janne

Jan Svensson

#75 Inlägg av Jan Svensson »

Ventil kontroll lämnade jag in för, service i övrigt fixar alla lätt själv VFR är lätt att skruva med.
MVH Janne

Skriv svar