Sida 5 av 6

Postat: mån aug 23, 2010 20:39
av blacken
Jan Svensson skrev:Kom med en förklaring.Så någon förstår vad du menar.
MVH Janne
Lite enkelt, två knarrar identiska med olika effekt. Det enda som skiljer dom åt är styrboxen. hur kan tillverkaren ha sänkt effekten på den ena tro? har ingen aaaning :D ..

Postat: mån aug 23, 2010 20:48
av Mister
Jan Svensson skrev:Mycket intresant!!! Vilken drevning har du??
MVH Janne
En kugg ner fram. Sexan, blir således mindre av "överväxel".

Postat: ons aug 25, 2010 07:43
av Jan Svensson
Tack från er båda för de snabba svaren. Blev det någon extra styrka på ettan i starten?
Med vänlig hälsning Janne

Postat: ons aug 25, 2010 18:02
av Mister
Jan Svensson skrev:Tack från er båda för de snabba svaren. Blev det någon extra styrka på ettan i starten?
Med vänlig hälsning Janne
En kugg ner gör en del, hela hojen blir trevligare med ett "starkare" register. Ettan är stark .... :)

Har inte kollat, men jag tror det är en annan utväxling på 800:an än 750. För karaktären, med en kugg ner passar riktigt bra på 800:an.
Sen, spekuleras det i att en del mc-tillverkare kör med högre drevning för att få ner ljud och varvtal, men där låda/motor egentligen är anpassat för en lägre drevning. Om det är så med 800:an låter jag vara osagt, men skulle inte bli förvånad ifall så vore fallet.

Postat: ons aug 25, 2010 18:08
av adrian_vg
Mister skrev:Sen, spekuleras det i att en del mc-tillverkare kör med högre drevning för att få ner ljud och varvtal, men där låda/motor egentligen är anpassat för en lägre drevning. Om det är så med 800:an låter jag vara osagt, men skulle inte bli förvånad ifall så vore fallet.
Intressant! Var har du sett eller hört spekulationerna?

Postat: tor aug 26, 2010 15:08
av Jan Svensson
Tack Mister.
Det måste provas jag har med en 800.
MVH Janne

Postat: tor aug 26, 2010 23:39
av Hondaman
Var kan man köpa/beställa drev som passar till en 800?

Postat: fre aug 27, 2010 07:54
av Conseal
Lelles tex. Jag drevade som jag tror jag sagt tidigare ner 1 fram och upp 2 bak .. visst mätaren visar helt åt h-e (om man inte sätter in en speegohealer) och lite högre varv på motorvägen men det är det värt för det extra klippet i handtaget. Visst gillar man att ligga i maxfart så tappar man lite men hur ofta gör man det .... sen tappar man bara ca 20km/h i topfart så ...

Postat: lör aug 28, 2010 12:58
av Jan Svensson
Jag får väcka liv i ämnet tror ni det finns någon annan strypning än katalysatorn på 98-01??
Personligen tror jag inte det, jag litar på Bo Classon för han verkar kunna en hel del, och han står för det han säger.
Ett exempel jag ringde honom i juni och frågade efter ett pris för en ventil kontroll, justering om jag
Kom dit med hojen med bort tagna kåpor så kom vi överens om priset 2000kr.
Jag ville även vara kvar och vänta på hojen.( dålig erfarenhet av verkstäder)
Det blev det priset också ,och jag var i verkstan under hela arbetet och tittade på.
Jag är själv van vid att mecka ,men jag skulle inte vilja gjort arbetet själv.
Fy fan vad trångt det var vid främre cylinder paret, bara att få bort ventil kåpan var ett meck det var mycket svårt att se killen fick mest känna sig fram.
En ventil på insugs sidan både på främre och bakre cylinder paret fick ändras, för stort spel.
Det hade väl klarat sig fint med min gubba körning ändå 53år.
Men vilket arbete verkstads killen fick lägga, han berättade då att på VFR 02-09 är de tvungna att låna hem special verktyg från Honda för att utföra samma jobb.
Det skulle även vara mycket mer komplicerat.
Jag skrev in detta för jag har läst om helt andra priser för samma arbete på forumet.

Postat: lör aug 28, 2010 13:36
av TG
Det verktyget du nämner är för VTEC funktionen, det ser till att alla ventiler är i bruk hela tiden...

Postat: lör aug 28, 2010 14:08
av Jan Svensson
TG Är det mycket dyrare för arbetet?
MVH Janne

Postat: lör aug 28, 2010 16:06
av TG
Ingen aning faktiskt... men priset jag fått på VTEC service med ventiljust har varierat mellan 4700 upp till 8000......

ditt pris lät riktigt bra faktiskt :)

Vet du vad Claesson vill ha för VTEC service? Ska göra den till våren hade jag tänkt...

Postat: lör aug 28, 2010 19:40
av Mister
Claesson...i Bromölla?

2 papp är billigt.

När jag kikade hos lokala handlarn, så var det att lämna hojen dagen innan pga det skulle justeras/kontrolleras "kallt". Alla vätskor skulle då bytas, samt tändstift (har jag för mig) och ventilkontroll till priset av 4,500 pix

Var där och körde humleslingan för ett tag sen i somras, och så långt är det inte till Bromölla :)

Postat: lör aug 28, 2010 19:54
av Jan Svensson
Vet ej men ring och prata med Bo personligen och kom fram till ett fast pris på förhand när de inte har så mycket, nu eller i juni nästa år innan semestern börjar. Inte på våren då är det problem för då skall alla.
MVH Janne

Postat: lör aug 28, 2010 20:13
av Jan Svensson
Ventil kontroll lämnade jag in för, service i övrigt fixar alla lätt själv VFR är lätt att skruva med.
MVH Janne