Sida 1 av 1

Övervikt - lastviktfrågor

Postat: ons jun 30, 2010 11:42
av Masen
Först och främst måste jag tacka för ett bra och intressant forum :D

Köpte mig en VFR750 -86 i måndags. Funderar lite på lastvikten på den. Jag och sambon är inga lättviktare och med all packning skulle jag tro att det blir 25 kg för mycket att åka med.
Är det farligt på nåt sätt? Ingen inspirerad körning utan lugn touring (semstertripp).

Dumm fråga kanske men det är min första hoj och körkortet är färskt.

Postat: ons jun 30, 2010 11:51
av TG
Ta det bara lugnt så går det nog bra ;)

Betänk att poliserna som överlastar sina pannor får wobbel över 200 km/h och de har duktig överlast....

Välkommen och grattis till ditt köp!!!

(passa på att presentera dig under "Jag och min VFR")

Postat: ons jun 30, 2010 11:57
av tersan
Fast en intressant fråga är om fjädringens justering räcker till? Krävs kanske kraftigare grejor om inte vägenskaperna ska gå åt pipan alldeles?

Edit: stavar som ett ar--e...

Postat: ons jun 30, 2010 12:02
av HondaHasse
När vi åkte till Kiruna 2006 tror jag att vi hade ungefär den övervikten och det var inga problem alls. Det enda man kände det var när man skulle stanna att det sköt på lite extra och när man stannat att det var tungt att hantera, lite Guldvinge känsla :wink:

Postat: ons jun 30, 2010 12:03
av Akademikern
Välkommen! Och som TG skrev, presentera dig gärna på "jag och min VFR.

Gällande övervikten på hojen, kan inte tänka mig att Polisen eller VV orkar lägga ner tid på att ta er till en testplats med våg.
Däremot, har minne sämre än en guldfisk, men jag tror att TG skrev nåt om att inte överlasta för er egen säkerhet, håll den lastvikt som är klassad för hojen. För er egen säkerhet.

Re: Övervikt - lastviktfrågor

Postat: ons jun 30, 2010 13:40
av adrian_vg
Masen skrev:Först och främst måste jag tacka för ett bra och intressant forum :D
Ingen orsak. ;-)
Masen skrev:Köpte mig en VFR750 -86 i måndags. Funderar lite på lastvikten på den. Jag och sambon är inga lättviktare och med all packning skulle jag tro att det blir 25 kg för mycket att åka med.
Är det farligt på nåt sätt? Ingen inspirerad körning utan lugn touring (semstertripp).
TG har en poäng, för din egen säkerhet. Kollade vikterna för mina viffrar. Det verkar inte vara mycket till last man kan få med om förare och passagerare väger kanske 90kg/pers.

VFR-97:
Totalvikt, kg: 430
Tjänstevikt, kg: 245
Max lastvikt, kg: 185

VFR-00:
Totalvikt, kg: 420
Tjänstevikt, kg: 250
Max lastvikt, kg: 170

En lösning är ju att resa lätt map packningen!

Masen skrev:Dumm fråga kanske men det är min första hoj och körkortet är färskt.
Man lär sig inget om man inte frågar. 8)

Postat: ons jun 30, 2010 15:49
av vfr800
Många i usa som kör vfr är ju lite på den tunga sidan och dom moddar med starkare fjäder bak och i gafflarna fram inga större kostnader om man ska åka med ständig maxlast eller strax över :)

Postat: ons jun 30, 2010 21:30
av adrian_vg
vfr800 skrev:Många i usa som kör vfr är ju lite på den tunga sidan och dom moddar med starkare fjäder bak och i gafflarna fram inga större kostnader om man ska åka med ständig maxlast eller strax över :)
Vad kostar det? Tänk på att det är ganska gammal båge vi talar om. Bättre fjädringskomponenter kan kosta mer än hela bågen!