Nu kommer våren och köpsuget.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Nu kommer våren och köpsuget.
Nu börjar det dra ihop sig.
Jag har faktiskt ännu inte alls bestämt nmig för vad det skall bli.
En 89:a för 20 - 25 000
En 91:a för 30 - 35 000
En 94:a för 35 - 40 000
eller
En 99:a för 50 - 55 000
Det är ju där ikring de ligger. Ungefär.
Generationen 90 - 93 känns minst aktuell, antingen billig leksak eller seriöst hojköp 99:a känns mest nära sanningen för vad det blir.
Men jag måste fråga de som haft sista 750:an och bytt till en tidig 800:a... Hur stor är den verkliga skillnaden.
Jag har inte kört en 94:a och en 99:a samma vecka ens. Annars borde ju jag själv veta.
Hjälp mig lite här nu!
/H
Jag har faktiskt ännu inte alls bestämt nmig för vad det skall bli.
En 89:a för 20 - 25 000
En 91:a för 30 - 35 000
En 94:a för 35 - 40 000
eller
En 99:a för 50 - 55 000
Det är ju där ikring de ligger. Ungefär.
Generationen 90 - 93 känns minst aktuell, antingen billig leksak eller seriöst hojköp 99:a känns mest nära sanningen för vad det blir.
Men jag måste fråga de som haft sista 750:an och bytt till en tidig 800:a... Hur stor är den verkliga skillnaden.
Jag har inte kört en 94:a och en 99:a samma vecka ens. Annars borde ju jag själv veta.
Hjälp mig lite här nu!
/H
Senast redigerad av Henning den mån feb 19, 2007 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
Jag betalade 40 000 för min 97:a med 6 000 mil. Som sagt, det är köparens marknad nu. De flesta av de VFR:er jag kollade på blocket när jag fiskade runt är KVAR!
Nu har jag inte kört någon insprutad VFR men min drar iväg en jävla vid 7 000 rpm.. kan tänka mig ett obehagligt ryck på de tidigare med insprut.
Nu har jag inte kört någon insprutad VFR men min drar iväg en jävla vid 7 000 rpm.. kan tänka mig ett obehagligt ryck på de tidigare med insprut.
- VFunRider
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 141
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
- Ort: Upplands Väsby
Alla 99 är strypt. Men det går att fixa med Power Commander. Tänker göra på min. Man får circa 8 till 10 hästar tillHenning skrev:Den 800 jag kört mest var en 99:a. Den var strypt till 98hk (tyskimport) och gick väl bra så där nåt obehagligt ryck eller glapp i gasresponsen upplevde jag inte.
/H
Senast redigerad av VFunRider den ons feb 21, 2007 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.
Jag är en nöjd ägare av en -99. Jag testadae en -86 i höstas. Det jag tänkte på mest när jag körde -86
-mjuk fjädring, i synnerhet fram.
-mycket sämmre frambromsar.
-mer upprätt körställning
-99 Upplevs som en mycket modrernare och bättre hoj.
Jag vinner nog inget Nobelpris för den slutsatsen
-mjuk fjädring, i synnerhet fram.
-mycket sämmre frambromsar.
-mer upprätt körställning
-99 Upplevs som en mycket modrernare och bättre hoj.
Jag vinner nog inget Nobelpris för den slutsatsen
a.k.a Road-Ragge
Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...
effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...
Rörigt skrivet???
Hoppas det ger lite klarheter.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...
effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...
Rörigt skrivet???
Hoppas det ger lite klarheter.
Det här var nått nytt, då har jag 12 hk mer än vad jag todde!R skrev:Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...
effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...
Rörigt skrivet???
Hoppas det ger lite klarheter.
VFR 800FI -98
- VFunRider
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 141
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
- Ort: Upplands Väsby
Jag hade läst att det var strypt med programvara bara. Alltså, frågan är hur mycket kommer att kosta mig att byta till Y-grenrör? Antar att Honda verkstad gör sånt byte, eller?R skrev:Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...
effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...
Rörigt skrivet???
Hoppas det ger lite klarheter.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.
Den är ju borta innan vi hinner se helgen. Men det är nog lite tidigt för en vårtur.VFunRider skrev:Gärna, så snart snön är borta
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Eller så kan man sanera kat:en, men det kanske inte besiktningen gillar.R skrev:Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Det beror på hur lagen ser ut. Det kan vara så att en kat som finns måste fungera, men att den inte behöver finnas. Jag har iaf aldrig sett att dom har anslutit en hoj och mätt avgasvärden.
Va? Har den fått kardan? Sorry, kunde hålla migoch så har de fått HISS åxå...
Om jag får vara med trots avsaknad av R:et så kan ni få se på ormbo och höra på skönsångQwerty skrev:Vi får helt enkelt ta en liten träff så kan folk jämföra grenör mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal