Nu kommer våren och köpsuget.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Nu kommer våren och köpsuget.

#1 Inlägg av Henning »

Nu börjar det dra ihop sig.

Jag har faktiskt ännu inte alls bestämt nmig för vad det skall bli.
En 89:a för 20 - 25 000
En 91:a för 30 - 35 000
En 94:a för 35 - 40 000
eller
En 99:a för 50 - 55 000

Det är ju där ikring de ligger. Ungefär.

Generationen 90 - 93 känns minst aktuell, antingen billig leksak eller seriöst hojköp 99:a känns mest nära sanningen för vad det blir.

Men jag måste fråga de som haft sista 750:an och bytt till en tidig 800:a... Hur stor är den verkliga skillnaden.
Jag har inte kört en 94:a och en 99:a samma vecka ens. Annars borde ju jag själv veta.

Hjälp mig lite här nu! :)

/H
Senast redigerad av Henning den mån feb 19, 2007 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

Jag betalade 40 000 för min 97:a med 6 000 mil. Som sagt, det är köparens marknad nu. De flesta av de VFR:er jag kollade på blocket när jag fiskade runt är KVAR!

Nu har jag inte kört någon insprutad VFR men min drar iväg en jävla vid 7 000 rpm.. kan tänka mig ett obehagligt ryck på de tidigare med insprut.
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

Den 800 jag kört mest var en 99:a. Den var strypt till 98hk (tyskimport) och gick väl bra så där nåt obehagligt ryck eller glapp i gasresponsen upplevde jag inte.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#4 Inlägg av VFunRider »

Henning skrev:Den 800 jag kört mest var en 99:a. Den var strypt till 98hk (tyskimport) och gick väl bra så där nåt obehagligt ryck eller glapp i gasresponsen upplevde jag inte.

/H
Alla 99 är strypt. Men det går att fixa med Power Commander. Tänker göra på min. Man får circa 8 till 10 hästar till
Senast redigerad av VFunRider den ons feb 21, 2007 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

Åtta häst är ju inte fy skam.

:)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#6 Inlägg av VFunRider »

Henning skrev:Åtta häst är ju inte fy skam.

:)

/H
Nej, jag gissar att det känns vid pådrag. Och det blir billigare än riktiga hästar :) circa 500 kr per häst
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Skinpajas
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons jul 19, 2006 23:58
Ort: Sollentuna

#7 Inlägg av Skinpajas »

Jag är en nöjd ägare av en -99. Jag testadae en -86 i höstas. Det jag tänkte på mest när jag körde -86

-mjuk fjädring, i synnerhet fram.
-mycket sämmre frambromsar.
-mer upprätt körställning

-99 Upplevs som en mycket modrernare och bättre hoj.

Jag vinner nog inget Nobelpris för den slutsatsen :oops:
a.k.a Road-Ragge

Användarvisningsbild
R
Donator 2007
Inlägg: 73
Blev medlem: lör feb 24, 2007 02:25
Ort: Segmon

#8 Inlägg av R »

Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...

effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.

Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...

Rörigt skrivet??? :shock:

Hoppas det ger lite klarheter. :roll: :D
//Robin

VFR800FiX

www.lortis.se

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#9 Inlägg av Henning »

Då är det 98:an man ska ha?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#10 Inlägg av Richie »

R skrev:Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...

effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.

Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...

Rörigt skrivet??? :shock:

Hoppas det ger lite klarheter. :roll: :D
Det här var nått nytt, då har jag 12 hk mer än vad jag todde!
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#11 Inlägg av VFunRider »

R skrev:Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...

effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.

Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...

Rörigt skrivet??? :shock:

Hoppas det ger lite klarheter. :roll: :D
Jag hade läst att det var strypt med programvara bara. Alltså, frågan är hur mycket kommer att kosta mig att byta till Y-grenrör? Antar att Honda verkstad gör sånt byte, eller?
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#12 Inlägg av Qwerty »

Vi får helt enkelt ta en liten träff så kan folk jämföra grenör mm.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#13 Inlägg av VFunRider »

Gärna, så snart snön är borta :)
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#14 Inlägg av Qwerty »

VFunRider skrev:Gärna, så snart snön är borta :)
Den är ju borta innan vi hinner se helgen. Men det är nog lite tidigt för en vårtur.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

R skrev:Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Eller så kan man sanera kat:en, men det kanske inte besiktningen gillar.
Det beror på hur lagen ser ut. Det kan vara så att en kat som finns måste fungera, men att den inte behöver finnas. Jag har iaf aldrig sett att dom har anslutit en hoj och mätt avgasvärden.
och så har de fått HISS åxå...
Va? Har den fått kardan? Sorry, kunde hålla mig :lol:
Qwerty skrev:Vi får helt enkelt ta en liten träff så kan folk jämföra grenör mm.
Om jag får vara med trots avsaknad av R:et så kan ni få se på ormbo och höra på skönsång :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar