Nybörjarfråga: pris på VFR 00-01 hösten 2010

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
ankhati
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 02, 2010 19:24

Nybörjarfråga: pris på VFR 00-01 hösten 2010

#1 Inlägg av ankhati »

Hej På alla.
Är spekulant på en Viffer, 00-01 vill jag ha.
Hur mycket skall men lägga?
Ser att det finns en 00 på blocket med 3500mil på mätaren för 35K, den har snart legat i 2 mån, varför det är troligt att marknads pris är lägre.

Hur mycket skulle ni tro marknads värde på en 00-01'a med under 3000 rullade mil är?

//Peter

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Marknadspris är vad någon är villig att betala.
Priset brukar oxå spegla skick, lull -lull utrustning, tillbehör och servicehistorik samt ifall den har rätt färg. dvs röd :P .
2400, 4800, 7200... osv serviceintervallet kostar cirkus 4.500 pix

Den omlackade viffern, du hänvisar till är troligvis inget finköpeobjekt...
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#3 Inlägg av Donner »

Tror det beror på skick, man skall nog inte titta sig blind på bara miltal. Finns säkert halvrisiga importhojar med 2500mil på mätaren.

När jag själv detta året jagade en 00-01 så betydde servicehistorik och skicket mycket för mej. Hittade billigare hojar än den jag köpte och även V-tech för några tusen mer.

Min 01:a har rullat ca 3500mil varav jag kört 300. Skicket är mycket bra och all historik finns. Samma ägare sen 03 och 600mil. Stått i varmgarage. Jag gav ungefär vad dom dyraste kostar på blocket idag och är helnöjd.

Men det är bara att åka och prova när man hittar nåt intressant. Dock tror jag inte du hittar ett toppex för 35k. Jag tror märknadsvärdet ligger mellan 40-50k beroende på skick och historik.

Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#4 Inlägg av Jimmy.S »

jag bytte in min viffer på firma för 1 månad sen, fick 43000 för den, en -99 (-00 enligt trafikregistret), slip on, eftermarknads LED-bakljus och andra rökfärgade blinkers, import men med full documentation och servicebok, nästan nya däck, bra drivlina, fanns dock en del smårepor och skavmärken men inget som direkt skämde hojen men den var inte i ett pedantiskt skick, dock nypolerad svart och det ser alltid fint ut :) hojen hade gått 5400mil. där har du en liten fingervisning.

Jag tror att en vettig viffer med så få mil och den årsmodellen skulle hamna runt 45-55000 om den är fin, servad och med lite tillbehör. Lycka till med ditt köp 8)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

En del begpriser kan man få en idé om på http://www.bike.se/begagnatpriser/.

Pratade dessutom en del med mc-folk förra veckan. Den allmänna konsensusen är att det verkar som om marknaden är mättad med beggade motorcyklar just nu, varför man inte får så mycket för sin beg-mc.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

ankhati
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 02, 2010 19:24

#6 Inlägg av ankhati »

Att marknaden är mättat ses på blocket.se annonser som ligger ute, månad efter månad. En indikation på att begärd pris ligger en bra bit över marknadsvärde.
Finns in 01, som ser intressant ut, 2900 mil, 45,000Kr
Och en 99 anniversery, med 2400mil för 43,000Kr

Är det fel att stirre sig blind på den senare modell av VFR 800? gamla duger väl också?

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#7 Inlägg av Henning »

ankhati skrev:Är det fel att stirre sig blind på den senare modell av VFR 800? gamla duger väl också?
Jag tycker att den äldre VFR800 98-01 är den allra roligaste att köra.. Men det är min uppfattning.

Att 94-97 känns som man får mest för pengarna är en annan sak.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag tycker att den äldre VFR800 98-01 är den allra roligaste att köra.. Men det är min uppfattning.

Att 94-97 känns som man får mest för pengarna är en annan sak.

/H
Tycker som Henning. Med tillägget att VFR 94-97 är snyggast av dem alla. 8-) Kommer fortfarande inte över att VFR med förgasare går så fruktansvärt mjukt i motorn, jmfm de modernare insprutarna.

Jag har fö en grön 97:a till salu. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#9 Inlägg av marinmo »

VFR är väl också allmänt dyrare i inköp jämfört med många andra modeller, det kan vara värt att hålla i åtanke. Om det har betydelse lämnar jag därhän, men man kan ju åtminstone anta att en sport-touring inte är körd likadant som t.ex. sporthojar.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:En del begpriser kan man få en idé om på http://www.bike.se/begagnatpriser/.

Pratade dessutom en del med mc-folk förra veckan. Den allmänna konsensusen är att det verkar som om marknaden är mättad med beggade motorcyklar just nu, varför man inte får så mycket för sin beg-mc.
Alldeles rätt, det är överbystat med knarrar i detta land. Men dom priserna som det begärs är bara vad dom tror dom ska få. Pruta så in i helvete bara, stick upp friska prasslande sedlar under näbben på säljaren och säg du kanske får det du begär om ett par månader eller år, men det här har du nu, idag i näven. Vill dom inte, blada där ifrån det finns massor av "fiskar" i sjön, och förr eller senare så får du napp, jag gav 10.00 för min -92 skattad o besiktad, bara att fräsa iväg med den..

Ps. tycker åsså att knasarmodellerna går och låter trevligare.. :D

Med tillägget att VFR 94-97 är snyggast av dem alla.
Fel,fel,fel! -90-93 är snyggast 8) :D
Senast redigerad av blacken den fre sep 03, 2010 10:04, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:VFR är väl också allmänt dyrare i inköp jämfört med många andra modeller, det kan vara värt att hålla i åtanke. Om det har betydelse lämnar jag därhän, men man kan ju åtminstone anta att en sport-touring inte är körd likadant som t.ex. sporthojar.
Beror ju lite på hur sportigt man kört sin sport-touring. Jag vet en del som tar ut sina viffrar på kortbanor regelbundet, men skulle inte vilja säga att dessa är mer slitna än andra mc i motorn. Det handlar mer om det yttre skicket, dvs om man har lagt den eller inte. Patinerade kåpor påverkar inte det mekaniska i motor mm.

Edit: Dessutom, med risk för att stöta mig med en del vifferister på forumet, skulle jag vilja påstå att VFR blir körgladare i motorn ju äldre generation man har, med början from årsmodell '90. Min VFR-00 känns närmast präktig ibland, jmfm med den vita 90:an jag hade tidigare och den gröna 97:an jag har kvar.
blacken skrev:Fel,fel,fel! -90-93 är snyggast 8) :D
Ska du fortsätta så där, kommer du snart att ha ett mindre forumkrig nära dig. Du vet mycket väl att denna fråga är lika infekterad som "vilken vifferfärg är snabbast" samt "vilken olja är bäst för min viffer". :P ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#12 Inlägg av blacken »

Ska du fortsätta så där, kommer du snart att ha ett mindre forumkrig nära dig. Du vet mycket väl att denna fråga är lika infekterad som "vilken vifferfärg är snabbast" samt "vilken olja är bäst för min viffer". Razz Wink
Japp! mycket medveten, men som min saliga mor alltid sade, "Sanningen ska fram, även om den luktar skryt!" :D Och dessutom så tycker jag att det är lite för dött här på forumet, så en liten smått eskalerande konflikt i all vänskaplighet, kan inte skada, eller hur?.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och dessutom så tycker jag att det är lite för dött här på forumet, så en liten smått eskalerande konflikt i all vänskaplighet, kan inte skada, eller hur?.. :D
Var sak på sin plats. Låt Ankhati få ha kvar sin tråd i någotsånär läsbart skick. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Dr.Lilja
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jul 30, 2010 10:50
Ort: VEDDIGE Halland

Import?

#14 Inlägg av Dr.Lilja »

Är inte så gott som alla viffrar importerade, :o .En stilla undran från ett Halland med för dagen perfekt VFR före.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Import?

#15 Inlägg av Göingen »

Dr.Lilja skrev:Är inte så gott som alla viffrar importerade, :o .En stilla undran från ett Halland med för dagen perfekt VFR före.
Om någon försöker kränga en svensktillverkad viffer till dig, ska du nog backa :)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Skriv svar